Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Călin Rangu se implică īn dezvoltarea business-ului Raiffeisen Informatik

25 Aprilie 2008



Furnizorul austriac de servicii IT Raiffeisen Informatik Viena, parte a grupului Raiffeisen, l-a numit recent în funcţia de director de dezvoltare a business-ului pentru Europa Centrală şi de Est pe Călin Rangu, fost director IT&C al filialei din România a Raiffeisen Bank. Călin Rangu va ocupa simultan şi funcţia de preşedinte şi CEO al companiei recent achiziţionate de Raiffeisen Informatik, IIRUC Service.
În aprilie anul trecut, Raiffeisen Informatik i-a anunţat intenţiile de pătrundere pe piaţa românească printr-o serie de declaraţii făcute de directorul de dezvoltare şi prin anunţarea unui buget de achiziţii de circa 14 milioane euro. Ulterior, Raiffeisen Informatik a achiziţionat indirect IIRUC Services, tranzacţie validată de Consiliul Concurenţei în februarie 2008. La conducerea operaţiunilor din România au fost anunţaţi iniţial Alexander Gradl-Noll, Managing Director, detaşat de la Viena, şi Ion Buzoianu, ca Director General, fost proprietar al IIRUC Service. În urma anunţului de pensionare al lui Ion Buzoianu, Călin Rangu s-a alăturat echipei, trecând de la situaţia de client la cea de furnizor, lăsând în bancă o structura IT recunoscută şi apreciată pe piaţă şi în cadrul grupului Raiffeisen. Călin Rangu are acum două funcţii de maximă importanţă în grupul Raiffeisen Informatik. Prima este la nivel regional - director de dezvoltare pentru Europa Centrală şi de Est al Raiffeisen Informatik Viena – urmând a replică modelul de business din Austria în cadrul CEE. Rolul acestei poziţii este de a sincroniza acţiunile de dezvoltare din Estul Europei cu deciziile Raiffeisen Informatik. Pe piaţa IT din Austria, Raiffeisen Informatik are o experienţă deosebit de vastă. Compania oferă toate serviciile IT pentru grupul Raiffeisen Austria şi este al doilea furnizor de servicii la nivel naţional după Siemens, având o cifră de afaceri de jumătate de miliard anul trecut. În 2008, va depăşi un miliard de euro. 60% dintre produsele Raiffeisen sunt destinate grupului bancar cu acelaşi nume, iar 40% se adresează clienţilor de pe piaţa generală. Chiar dacă numele Raiffeisen Informatik este asociat inevitabil cu banca omonimă, există numeroase instituţii financiar-bancare ce apelează la serviciile Raiffeisen Informatik în regim outsourcing.


Focalizare pe outsourcing
Pe această direcţie, a extinderii serviciilor de outsourcing pe piaţa locală, va acţiona Călin Rangu, ca CEO IIRUC Service. Acesta consideră că: ,,outsourcing-ul din România este într-o fază incipientă, iar foarte puţine companii apelează la astfel de soluţii. Piaţa IT de la noi se schimbă însă din ce în ce mai mult. Companiile sunt nevoite să îşi limiteze investiţiile, focusându-se pe eficienţa soluţiilor moderne de servicii IT şi să se concentreze în interiorul companiilor pe specificul business-ului propriu, care nu este IT-ul. Una dintre problemele de pe piaţa românească de outsourcing este lipsa unor standarde generale aplicate, a unor modele profesioniste bazate pe best-practice-urile internaţionale. A venit, în sfârşit, momentul când piaţa serviciilor IT trebuie să se maturizeze şi să treacă la următorul nivel calitativ. Serviciile IT in regim externalizat pot susţine inovaţia de business, dezvoltarea eficientă şi asigurarea standardelor de securitate şi aferente reglementărilor obligatorii. De asemenea serviciile de IT, într-o lume globalizată, devin servicii de utilitate obişnuită, similare cu energia electrică de exemplu.“
Prin achiziţia IIRUC Service, Raiffeisen Informatik targetează toate sectoarele economiei care au nevoie de soluţii de user service şi service management, adresându-se în special clienţilor care au o infrastructură extinsă la nivel naţional. Avantajul principal al IIRUC la acest capitol este că, la rândul său, acoperă întreaga ţară, cu o structură profesionalizată şi cu experienţă veche în domeniu. Compania română deţine 13 sucursale şi peste 300 de oameni în nu mai puţin de 59 de puncte de prezenţă pe teritoriul României. Raiffeisen Informatik va derula cu siguranţă, pe termen mediu, un rebranding la IIRUC, dar lucrurile nu sunt încă stabilite. Pe o parte IIRUC este un nume de tradiţie, respectat, pe de altă parte compania trebuie să fie una a secolului XXI.

Replicarea modelului austriac

Strategia pe termen lung vizată de noul CEO al IIRUC este o replicare cât mai exactă, dar adaptată nevoilor locale, a modelului austriac în România şi în Europa Centrală şi de Est, iar ţara noastră ar urma să fie un hub pentru toată zona. IIRUC va dezvolta servicii specifice pe măsura cererii din piaţă, dar va apela şi la parteneri. „IIRUC va dezvolta noi componente ale serviciilor oferite în măsura în care cererea pentru acestea va apărea pe piaţa de profil. Dar nu vom aştepta numai cererea, va trebui să cream şi necesitatea unor noi servicii, să prezentăm noi concepte şi soluţii. Parteneriatele strategice vor fi foarte importante pentru noi. Uneori este mai bine să ai un partener foarte bun pe un anumit aspect, decât să dezvolţi o structură specializată. Practic ce recomandăm clienţilor, putem aplica şi noi, acolo unde nu este obiectivul nostru strategic. Acest lucru depinde însă atât de strategia partenerilor, cât şi de strategia companiei noastre. Spre exemplu, unul dintre obiectivele noastre este acela de a avea o structură de data center locală. Dar asta nu înseamnă că nu am putea încheia un parteneriat cu firme deja existente, care au deja facilităţi proprii de data center, cu condiţia respectării standardelor de calitate şi asigurarea unui serviciu transparent pentru client“, a mai spus Călin Rangu.
IIRUC, sub conducerea lui Călin Rangu, va adopta o strategie de piaţă diferită de cea a concurenţei. Astfel, compania nu doreşte să intre în competiţie acerbă cu ceilalţi furnizori de servicii IT de pe piaţă şi nici nu există interesul pentru obţinerea unei poziţii dominante. Interesul se canalizează pe obţinerea competenţelor pe segmentul outsourcing şi al consultanţei de specialitate, pe generarea unor parteneriate prin care IIRUC să devină contractor principal sau, dupa caz, subcontractor, în cadrul unor proiecte majore printr-un raport calitate/preţ optim pentru client. „In general în România serviciile în regim outsourcing costă mai mult decât dacă companiile şi-ar dezvolta capacităţi interne. Noi vom arăta că outsourcing-ul serviciilor şi sistemelor informatice înseamnă în afară de calitate şi o reducere efectivă a costurilor pentru clienţi, asigurându-le acestora o dezvoltare eficientă“, spune Călin Rangu.

Interes pentru parteneriate

Călin Rangu afirmă că ,,în felul acesta, compania se va bucura de o flexibilitate mult mai mare, având în vedere faptul că nu suntem interesaţi să ne desfiinţăm competitorii. Noi vrem să lucrăm cu firmele de pe piaţă, vrem să ajutăm ca piaţa din România să devină profesională, pentru că în acel moment va creşte şi cererea. Uneori anumiţi furnizori locali oferă mai mult ce ştiu ei să facă şi nu pot percepe nevoile reale ale clienţilor. Poate avantajul meu este că, venind acum de pe poziţia clientului care cumpăra servicii, ştiu foarte bine care este mentalitatea, care sunt cerinţele şi cum să-mi definesc oferta. Pe această gândire vreau să dezvolt modelul de business al IIRUC. Nu vreau să fim o companie care vinde servicii la kilogram, ci să creăm o cultură organizaţională şi de afaceri distinctă. Normal, principalul scop este cel economic, dar companiile au si un rol social, care în final consolidează profitul pe termen lung.“ Compania, alături de Călin Rangu, se va implica în activităţi de consultanţă pentru crearea unei culturi tehnologice şi informatice corecte pe piaţa românească. ,,Profesionalizarea pieţei necesită know-how, diseminare de experienţa din practicile altor implementări de succes. Există o serie de publicaţii şi asociaţii care dezvoltă conceptele şi susţin dezvoltarea unor structuri de competenţe, dar mai este mult de lucru. Din acest punct de vedere îmi voi continua activitatea la asociaţia directorilor IT din România, pe care am fondat-o în 2005 alături de mai mulţi colegi“, a mai adăugat Călin Rangu.
Intrarea lui Călin Rangu în echipa Raiffeisen Informatik are loc într-o perioadă benefică pentru dezvoltarea operaţiunilor în regiune. IDC estimează, pentru anul 2008, o rată de creştere de cel puţin 20% a serviciilor IT din România, iar pe primul loc la acest capitol se vor clasa în continuare serviciile de suport şi integrare de sistem. Astfel, cererea pieţei se anunţă în creştere şi, în egală măsură, oportunităţile de afaceri. Investiţiile Raiffeisen Grup nu se vor opri doar la IIRUC, compania austriacă fiind în discuţii şi cu alte firme româneşti.


Gabriel Vasile



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite