Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Nivelul de tehnologizare începe să fie decisiv în competiţia din retailde vorbă cu Dan Ţone, director general Eutron

25 Aprilie 2008



Cum a evoluat cererea pentru tehnologia destinată magazinelor, în ultimii, să zicem, zece ani ?
În urmă cu circa 10 ani, puteai să-i numeri pe degete pe cei care, pe lângă casa de marcat fiscală, doreau o soluţie bazată pe o aplicaţie IT cu POS sau identificare pe bază de cod de bare. Probabil că erau cei care, investitori ori manageri, veneau din ţări străine şi ştiau despre ce este vorba. Tehnologie începi să ceri în momentul în care începi să-i înţelegi beneficiile... Când a apărut pe piaţa românească primul mare jucător internaţional în retail, s-a putut vedea de ce este util să ai un sistem informatic, sisteme de transport prin tub cu aer, sisteme de protecţie, verificatoare de preţuri, ş.a.m.d. Sigur că unele dotări au apărut mai târziu, ca modalităţi de eficientizare a costurilor.


Diferenţele între ce înseamnă retail-ul în Occident şi în România s-au diminuat sau continuă să existe?
S-au redus, dar continuă să existe. După ce piaţa a fost în bună parte ocupată de către producători sau concerne de retail venite fie prin francize, fie prin investiţie directă, au rezistat în piaţă doar acei jucatori locali care au ştiut şi au putut să se adapteze rapid la cerinţele tehnologice minim necesare eficientizării afacerii. Azi, majoritatea reţelelor mari de magazine sunt cele internaţionale, care ştiu să facă acest business cu ochii închişi. Dar acoperirea teritoriului naţional cu un retail cu nivel tehnologic ridicat este departe de a fi realizată. Mai este destul „loc” în această piaţă.


Mai este loc, în viitorul apropiat, de noutăţi majore în dotarea retailului, cu impact în competiţia din domeniu ?
Orice noutate tehnologică are un impact în competiţie. Iar procesul de integrare deplină în UE aduce competiţia la noi acasă mult mai agresiv. Imediat ce lanţurile mari vor ajunge în acea fază de acoperire a teritoriului, spre care tind acum, după ce vor termina bătălia directă privind acoperirea sau controlul zonelor teritoriale de interes, atunci vor începe să umble la metode de “fine-tunning”, ca diferenţiator pe piaţă. Şi noutăţile tehnologice sunt printre primii diferenţiatori.


Care ar fi noutăţile aduse în anii trecuţi şi care devin tendinţe puternice, despre care să putem vorbi acum ?
Astăzi, de exemplu, toate cititoarele de coduri de bare folosite în retailul de nivel înalt sunt produse de Datalogic, companie pe care noi o reprezentăm în România şi care oferă un nivel de calitate unic. Pe de altă parte, soluţiile software pe care le ofeream acum cinci ani, acopereau doar unele nevoi ale clienţilor, cele conştientizate atunci. Acum, în schimb, se pune accent şi pe altceva: pe optimizarea comenzilor, analiza rulajelor şi profituri realizate ori managementul stocurilor.


Care este, în medie, durata de funcţionare a soluţiilor tehnologice furnizate pentru retail ?
Durata de viaţă a tehnologiei depinde azi, mai curând, de aşa numita îmbătrânire morală. Echipamentele se schimbă cam la trei ani, vârstă după care costurile de întreţinere încep să crească mult, iar apariţia permanentă a noutăţilor tehnologice face ca pentru software să fie necesare schimbări, mult mai rapid. Cu toate acestea, Eutron garantează durata de funcţionare medie a echipamentelor şi soluţiilor sale la peste cinci ani.


Vă aşteptaţi la cereri de produse noi din partea clienţilor, produse pentru care nu aţi avut cerere până acum ?
Sunt multe. Ceva mai recent, Eutron a adus în România POS-uri NCR – unul dintre cei trei mari jucători internaţionali în conceperea şi furnizarea unor astfel de echipamente –, cu soluţii tehnologice deosebite şi cu soluţii software dedicate şi care au cel mai bun preţ pentru o fiabilitate ridicată. Apoi, pot fi Sistemele Electronice Antifurt cu tehnologie RF. Apoi, ar fi Automatele de Colectare a Recipientelor Recirculabile şi Reciclabile AC3R, pe care deja le-am instalat anul trecut la un mare retailer. Şi multe altele care vor veni în curând...


Care ar fi primul motiv pentru care v-aţi sfătui clienţii să se bazeze în mai mare măsură pe tehnologie ?
Dezvoltarea comerţului duce în timp la activităţi pentru care sunt necesari tot mai mulţi oameni, care cer salarii din ce în ce mai mari şi care pot greşi. Iar greşelile costă şi ele. În schimb, tehnologia nu greşeşte niciodată. Merge sau nu merge. Iar tehnologia propusă de Eutron pieţei româneşti merge. Şi încă extrem de eficient.



Dan Ţone, director general Eutron



Tags: Retail, Eutron, POS

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite