Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Comerţul online local, de 728 ori mai mic decāt cel american

31 Mai 2008



Piaţa de comerţ electronic din Statele Unite a fost estimată pentru acest an la 204 miliarde dolari, potrivit unui studiu realizat de către compania de consultanţă Forrester Research. În comparaţie cu piaţa locală de comerţ online, evaluată de către Gecad ePayment la 280 milioane euro, în valoarea tranzacţiilor din Statele Unite este de 728 de ori mai mare decât vânzările electronice din România.


Bazându-ne pe datele pe care le avem, estimarea noastră privind comerţul electronic românesc în ansamblu, incluzând toate metodele de plată, situează piaţa, la finalul anului, la suma de aproximativ 280 milioane euro. Pentru 2009 este încă prea devreme să facem estimări”, a declarat pentru Market Watch directorul executiv al Gecad ePayment, integrator de soluţii pentru comerţ electronic.
Potrivit lui Sebe, comerţul electronic românesc va creşte în următorii doi ani, dar piaţa locală este încă într-o perioadă de efervescenţă în acest domeniu, iar pe Internet vor apărea în continuare afaceri noi.


Piaţa românească online, timidă spre nesemnificativă
Românii se obişnuiesc cu achiziţiile onine şi încep să cumpere tot mai mult din magazinele de pe web”, spune Sebe.
În Statele Unite, la nivelul anului 2008, cele mai mari vânzări vor fi generate de produsele de îmbrăcăminte (26,6 miliarde dolari), computere (23,9 miliarde dolari) şi autoturisme (19,3 miliarde dolari).
Potrivit raportului Forrester, printre problemele cu care se confruntă retailerii online americani se numără retenţia şi fidelizarea utilizatorilor, iar pe de altă parte, atragerea de clienţi noi. Retailerii americani alocă 53% din bugetul de marketing către achiziţiile online ale clienţilor şi 21% către reţinerea utilizatorilor.
Nu ne putem compara cu americanii nici la cifre, dar nici la nivelul produselor dorite de către consumatori. În Statele Unite doar vânzările online de haine sunt de peste 92 de ori mai mari decât vânzările întregului comerţ electronic românesc.
Potrivit oficialului Gecad, anul trecut, în România, cele mai vândute produse şi servicii au fost cele din industria de telecomunicaţii (facturi, cartele preplătite, telefoane şi accesorii), cu o pondere de 30% din totalul vânzărilor. Pe locul doi s-a situat industria turismului şi transporturilor, care a generat 20% din încasările e-commerce. Retailul online a atras 18% din cheltuielile utilizatorilor e-commerce.
Nu cred că în 2008 clasamentul se va modifica semnificativ. Ne aşteptăm însă să existe creşteri mai mari în zona de e-tail (retail online)”, afirmă Sebe.
Reprezentantul Gecad apreciază că turismul online are un potenţial major, chiar dacă în prezent cea mai mare parte din vânzări este generată de achiziţionarea biletelor de avion. „Mai este loc de creştere, însă pentru pachetele turistice complete, domeniu care a evoluat bine în 2007 şi care va continua să avanseze şi în 2008“.
Dacă la americani confecţiile generează cele mai mari vânzări, în România această industrie este neacoperită în segmentul online.
Comercianţii ezită să se lanseze pe Internet, iar cumpărătorii să cumpere. Aici văd o oportunitate pentru casele de modă şi producătorii recunoscuţi, care au clientelă fidelă, care deja cunoaşte mărimile şi croiala şi care ar putea încerca să cumpere de pe Internet“, este de părere Sebe.
Cele mai vândute produse de pe piaţa de e-commerce românească, cele din IT&C, au o rată de două ori mai mare de tranzacţionare decât în retailul clasic, sunt de părere reprezentanţii magazinului electronic PCfun.ro, divizie a companiei de distribuţie Fit Distribution.
Dacă vorbim doar de online, produsele IT&C reprezintă pete 60% din tot ce înseamnă această industrie – electronice, electrocasnice şi IT&C. În retailul offline, acest segment ocupă o cotă de piaţă estimată la 30%”, a declarat pentru Market Watch directorul de marketing al magazinelor PCfun şi ElectroFun, Mădălin Durcă.
Lansat la mijlocul anului 2006 de către omul de afaceri Marius Ghenea, PCfun.ro a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 7,5 milioane dolari, iar pentru acest an a estimat o cifră de 11 milioane dolari. Pentru ElectroFun.ro, magazin online lansat în octombrie 2007, care comercializează produse electronice şi electrocasnice, Durcă a estimat o cifră de afaceri de patru milioane dolari în acest an.


Retailul clasic migrează şi spre online
Cel mai mare magazin de comerţ electronic din România, eMag, a estimat că piaţa românească va ajunge la 250 milioane euro. Magazinul electronic a realizat anul trecut vânzări de 75 milioane euro, iar pentru acest an estimează dublarea acestora.
Oficialii eMag spun că piaţa de e-commerce locală va creşte datorită migrării dinspre retailul clasic spre cel online.
Retailerul de produse IT&C Flamingo International intenţionează ca până la sfârşitul acestei luni să intre pe piaţa de comerţ electronic. Unul dintre cei mai puternici retaileri de pe piaţa locală, Flamingo ţinteşte 20% din piaţa de e-commerce până în 2010, după cum a declarat pentru
BizCity, la începutul lunii martie, directorul executiv al companiei, Jiri Rizek.
Compania intenţiona să se lanseze în comerţul electronic încă de anul trecut, când a achiziţionat de la IBM o platformă software în valoare de aproximativ 400.000 euro. Lansarea a fost întârziată pentru că software-ul nu a fost adaptat pentru limba română.
Pentru lansarea diviziei de e-commerce am investit în platforma software, marketing şi personal aproximativ 500.000 euro. Pentru început, vom avea 10 oameni dedicaţi acestei activităţi“, spune Rizek.
Oficialul Flamingo estimează că, în primul an de activitate pe piaţa locală de comerţ electronic, compania va atinge o cotă de piaţă de 10%. Flamingo International a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 171 milioane euro şi un profit net de 500.000 euro. Oficialii companiei au estimat pentru 2008 o cifră de afaceri de 210 milioane euro şi un profit de 2,6 milioane euro. Grupul Flamingo International activează pe piaţa din România din anul 1994, iar din 2005 este cotată la Bursa de Valori Bucureşti.


Jucătorii internaţionali se lasă aşteptaţi
Carmen Sebe crede că e-commerce-ul din România este încă în formare şi de aceea intrarea apropiată a unui jucaător internaţional pe această piaţă este puţin probabilă. „Publicul este interesat de cumpărăturile online, dar încă mai sunt obiceiuri de consum de schimbat“, spune Sebe.
Potrivit estimărilor din piaţă, în prezent în România există aproximativ 1.700 de magazine online, din care aproximativ 900 au implementat o soluţie de plată online, cu card bancar. „Peste 700 folosesc soluţia ePayment“, spune Sebe.
În primul trimestru al acestui an, în sistemul ePayment au avut loc 113.205 tranzacţii, în creştere cu 174% faţă de perioada similară a anului trecut.
Ponderea plăţilor prin PayPal în sistemul ePayment este încă scăzută, sub 1%. Este o metodă nouă de plată în România şi sunt încă destul de puţine magazine care au implementat PayPal şi puţini utilizatori care au conturi de PayPal”, spune Sebe.
Principala caracteristică prin care PayPal se diferenţiază de alte metode este uşurinţa în efectuarea plăţilor online. Astfel, în momentul în care un utilizator efectuează o plată prin PayPal, singurele informaţii care i se cer sunt email-ul asociat contului de PayPal şi parola de login în acest cont.
În sistemul ePayment aproape 30% din numărul total de tranzacţii online sunt efectuate din străinătate, iar 70% din ţară. Majoritatea comenzilor din afara ţării vin din Italia, Franţa şi Spania, cu o pondere de 42%, 16% respectiv 13%. În ultimele 6 luni, valoarea cumpărăturilor din afara ţării în magazinele online autohtone înscrise în sistemul ePayment s-a ridicat la 12,6 milioane euro.


Ce aşteptări are o companie mică de la comerţul online?
Magazinul online fan-jucarii.ro a fost înfiinţat în februarie 2008 şi are în spate o companie care, din 2006, a început să facă business cu reţelele de hypermarketuri şi supermarketuri.
Anul 2008 vom investi foarte mult în marketing, aşa că nu cred că va fi vorba de profit, ci doar să finanţăm această afacere din celelalte surse”, spune unul dintre proprietarii magazinului, Costin Vlaic.
Pentru că a fost lansat de curând, proprietarii au fost mai reţinuţi în a da nişte estimări, dar au lansat totuşi ideea că până la sfârşitul anului speră să obţină o cifră de afaceri de până la 30.000 de euro.
Având doar patru angajaţi, fan-jucarii.ro îşi distribuie produsele prin intermediul unor firme de curierat rapid.
Pentru această afacere, de comerţ electronic, nu se pretează o investiţie în domeniul distribuţiei, aşa că ea se face prin curieri. Ei au deja know-how-ul”, spune Vlaic.
Reprezentanţii Gecad sunt de părere că vânzările magazinelor online sunt deja şi vor continua să fie puternic afectate de comunităţi, de interacţiunea între vizitatorii site-urilor. “Infrastructura logistică şi modul în care un magazine online interacţionează cu clienţii şi cu vizitatorii săi va avea un impact semnificativ asupra vânzărilor”, spune directorul executiv al integratorului de soluţii e-commerce.
Gecad ePayment estimează că în 2008 vor avea loc un număr de 800.000 de tranzacţii online, generând vânzări de 70 milioane euro. Anul trecut, piaţa a fost de două ori mai mică.


Tudor Chirtoacă



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
adriana_hana
Un alt site pentru cumparaturi online care mi se pare foarte util: Eu intotdeauna utilizez serviciul gratuit de la Viaddress.com pentru a face cumparaturi din Statele Unite deoarece acestea ofera o adresa virtuala gratuita in SUA , astfel incat sa poti face cumparaturi de la orice comerciant din Statele Unite ale Americii sau de la orice vanzator online din America, Viaddress iti aduce acasa pachetele. Inregistrarea pe pe http://www.viaddress.com este gratuita. Veti primi un e-mail cu adresa dvs. SUA instantaneu. Puteti, de asemenea, sa cumparati produsele dorite fara comision în cazul în care vanzatorul din SUA nu accepta carti de credit internationale. Este foarte util! Puteti verifica: http://www.viaddress.com
08 Iunie 2010, 12:30:41