Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ce trebuie ştiut la alegerea unui UPS?

31 Mai 2008



După ce în ediţia precendentă am vorbit despre ce este şi ce face un UPS, articolul curent va aborda criteriile ce trebuie luate în considerare la achiziţia unui astfel de echipament.
Cu siguranţă o astfel de analiză poate părea fără sens pentru un UPS destinat SOHO şi a cărui valoare este în de ordinul zecilor de RON însă valorea sistemelor complexe nu este neglijabilă.


Procesul de alegere a unui UPS are mai multe etape: identificarea nevoii reale pentru un UPS, determinarea scopului acestuia, evaluarea cerinţelor de putere, identificarea tipului de UPS potrivit, analiza parametrilor UPS-ului ales în termeni de disponibilitate, întreţinere, garanţie etc, evaluarea raportului cost/funcţionalităţi. Această analiză este influenţată major de tipul de activitate desfăşurat şi nivelul critic al continuităţii operaţionale, fiabilitatea sursei primare de energie, cerinţele legislative sau alte reglementări sectoriale pe care trebuie să le respecte compania.


1. NEVOIE. Având în vedere căderile frecvente ale curentului în Bucureşti anul trecut pe timpul verii şi necesitatea unei minime continuităţi operaţionale, nevoia unui UPS este general evidentă. Mai mult, sunt activităţi unde existenţa unui UPS este impusă de lege.


2. SCOP. Dacă multe sisteme electrice ( AC, ventilare, încălzire, pot tolera lipsa energiei, există numeroase sisteme critice pentru care întreruperea funcţionalităţii nu este de dorit. Cel mai frecvent scop al folosirii unui UPS este asociat salvării datelor dintr-un sistem IT, însă, la o analiză atentă, aria se poate extinde. Astfel, scopul folosirii unui UPS poate fi diferit: de la susţinerea unor servere sau staţii de lucru, până la susţinerea unui sistem de lumini de avarie sau a unor echipamente medicale într-o sală de chirurgie.
În funcţie de acest scop, se determină puterea şi tipul de UPS necesar, astfel că identificarea exactă a scopului este un
element foarte important. De asemenea, în această etapă trebuie analizat şi timpul de latenţă a sursei primare de energie.
precum şi necesitatea combinării cu un generator.


3. DETERMINAREA PUTERII. Această etapă este importantă, deoarece ignorarea sau calibrarea nepotrivită a cerinţelor duce fie la achiziţia unui echipament nesatisfăcător ca putere, fie a unuia supradimensionat, şi la o cheltuială inutilă. Echipamentul este recomandat să fie supradimensionat însă la un nivel corect. Supradimensionarea are două scopuri: gestionarea eficientă a vârfurilor de consum şi posibilitatea adăugării viitoare a unor consumatori, fără a fi nevoie de achiziţia unui UPS nou. O regulă generală este ca supradimensionarea să aibă un procent de 30%.


4. SELECTAREA TIPULUI de UPS. Această etapă are în vedere alegerea modelului constructiv potrivit ( tip de acumulator – cu plumb, nickel-cadmium -, branşament, dimensiune, temperatura de lucru, durată de viaţă etc).


5. ANALIZĂ PARAMETRI. Pe baza fisei produsului ales trebuie făcute calcule temeinice privind configurarea reţelei de UPS, a modului de instalare a acestora (serial/paralel) şi a redundanţei, elemente care influenţează diponibilitatea generală a sistemului. Tot în această etapă trebuie făcută o analiză a modului de mentenanţă a UPS-urilor, disponibilitatea pieselor de schimb, a personalului calificat, garanţie etc. Este important de ştiut şi nivelul serviciilor oferit de vânzător: dacă în situaţia unei defecţiuni poate fi reparat la sediul firmei, dacă trebuie transportat (sunt echipamente destul de grele), dacă - eventual pe perioada reparaţiei în garanţie - vânzătorul oferă un echipament alternativ etc.


6. RAPORT CALITATE/PREŢ. Alături de analiza raportului calitate/preţ o încercare de TCO (cost total de deţinere) este recomandată. Trebuie avut în vedere atât costul de achiziţie, costul instalării UPS-ului şi cel al mentenanţei, precum şi cel aferent casării acestui echipament. (acumulatorii în general sunt supuşi unor norme de casare mai stricte)
Aceste criterii se pot aplica atât pentru achiziţia unui UPS, cât şi a unui grup electrogen. Oferta disponibilă pe piaţa locală este relativ extinsă şi, chiar dacă majoritatea vendorilor oferă şi consultanţa necesară, este bine să cereţi o ofertă în cunoştinţă de cauză, mai ales că, dincolo de echipamentele simple, costurile trec de nivelul neglijabil.


Gabriel Vasile



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
MIMI
Acesta este un articol scris pentru a scrie ceva.
25 Iulie 2012, 08:25:23
Redactia
Mimi, articolul este scris dupa o discutie cu reprezentanti ai unor vendori. Ce informatii asteptai sa gasesti? Ajuta-ne sa avem articole mai relevante.
25 Iulie 2012, 08:59:41