Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Instrumente pentru managementul calităţii sau cheile împărăţiei

29 Iunie 2008



Am spus-o şi o mai repet încă o dată (cu riscul de a deveni deranjant): cel mai important lucru este ca sistemul de management al calităţii să meargă, să fie viabil. Pentru aceasta, este nevoie de conştientizare şi de efort continuu. Greul începe după certificare, în momentul în care trebuie ca ceea ce s-a implementat să se integreze total în cultura organizaţiei. Pentru a vă face viaţa uşoară, odată cu implementarea sistemului de management al calităţii trebuie să vă însuşiţi cele mai utile instrumente de lucru. Sunt indispensabile, dacă vreţi să vă îndepliniţi obiectivele strategice ale calităţii şi nu numai. Vă pot ajuta să realizaţi un management al calităţii eficient. Vă pot ajuta să vă atingeţi ţinta: calitate maximă – efort şi costuri minime. No kidding!


Plan – Do – Check – Act
Ciclul PDCA urmăreşte principiul îmbunătăţirii continue a calităţii, procesul poate fi oricând reanalizat, iar un nou „test” de schimbare poate începe. Acest model furnizează un cadru de lucru pentru îmbunătăţirea unui proces sau a unui sistem. Poate fi utilizat ca instrument de ghidare pe întreg parcursul proiectului de îmbunătăţire sau pentru dezvoltarea unor proiecte specifice, atunci când s-au identificat ariile ce necesită îmbunătăţiri.
Iată un scenariu: recunoaşteţi o oportunitate şi planificaţi o schimbare. Planificarea trebuie să fie făcută cu un efort direcţionat. Eşecurile planificării şi ale prevenirii problemelor vor duce la pierderi de resurse umane, materiale, tehnologie şi timp. După ce aţi planificat schimbarea, treceţi la fapte şi realizaţi-o propriu-zis. Este de preferat, în situaţiile în care acest lucru este posibil, să o faceţi mai întâi la o scară mai mică, pentru a putea preveni şi corecta eventualele inadvertenţe. Ce s-a realizat prin schimbarea făcută? Ce a mers rău? Iată numai două dintre întrebările care se pot pune în această etapă crucială a ciclului PDCA. După ce aţi implementat schimbarea pentru un interval de timp, va trebui să determinaţi cât de bine funcţionează.
A dus într-adevăr schimbarea implementată la ceea ce doreaţi să obţineţi? Cel mai important este să determinaţi care dintre parametrii sistemului trebuie măsuraţi şi cât de des trebuie măsuraţi pentru a monitoriza corect nivelul schimbării. După ce aţi planificat schimbarea, aţi implementat-o şi apoi aţi monitorizat-o, trebuie să vă decideţi dacă merită să continuaţi să o aplicaţi. Fie că veţi lua decizia de a renunţa la ea sau de a planifica una nouă sau, dacă schimbarea a dus la o îmbunătăţire considerabilă, veţi considera că este necesară continuarea ei, aceste decizii vă vor trimite din nou la prima etapă a ciclului, unde veţi găsi poate o nouă soluţie de îmbunătăţire.


Formular de interpretare/verificare – Check Sheets
Un formular de verificare este un document creat pentru înregistrarea rapidă, uşoară şi eficace a informaţiilor dorite, cât şi pentru interpretarea promptă a rezultatelor. Trebuie să fie creat special pentru datele specifice care trebuie adunate. Se utilizează pentru strângerea de date cantitative sau calitative repetitive, fiind adaptabil la situaţii diferite de colectare de date. E necesară minima interpretare a rezultatelor.


Lista de verificare – Check Lists
O listă de verificare conţine itemuri importante sau relevante unei situaţii ori chestiuni specifice. Sunt utilizate în condiţii operaţionale, pentru a asigura faptul că toţi paşii importanţi au fost urmaţi sau că toate acţiunile importante au fost luate. Scopul lor principal este pentru operaţiuni de ghidare, nu pentru colectare de date. Sunt utilizate în general pentru a verifica dacă au fost luate în considerare toate aspectele unei
situaţii înainte de a lua o decizie sau de a întreprinde o acţiune.


Diagrame de control – Control Charts
Diagrama de control, cunoscută şi ca „Shewhart chart” sau „process-behavior chart” (diagrama de comportament a unui proces), este un instrument statistic, menit să evalueze natura variaţiei (schimbării) într-un proces şi să faciliteze prognoza şi managementul acestuia. Ea permite, mai degrabă, controlul distribuţiei variaţiei în loc să încerce să controleze fiecare variaţie individuală. Acţiunile vor fi luate pe baza trendului procesului şi nu pe baza unei variaţii individuale a procesului.


Diagrame de proces – Flow Charts
O diagramă de proces este o reprezentare schematică a unui algoritm sau proces. Este utilizată în mod obişnuit în prezentări de business/economice, pentru a ajuta auditoriul să vizualizeze mai bine conţinutul sau să găsească punctele slabe/forte din proces. Imaginile, simbolurile sau textul însoţit de linii ori săgeţi pe linii arată direcţia şi sensul procesului. Permite modelarea proceselor, problemelor/oportunităţilor şi punctelor de decizie etc.


Teodor Niţu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite