Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Outsourcing-ul īn HR, o soluţie cu perspective

29 Iunie 2008



La nivel global, serviciile de HR reprezintă una dintre cele mai frecvente opţiuni de externalizare (outsourcing) la care apelează companiile mari, iar tendinţa se simte şi pe piaţa locală. Deşi suntem relativ la început şi oferta nu este încă bine cristalizată, companiile româneşti au început să folosească aceste servicii. Activităţile externalizate în mod obişnuit sunt cele de payroll services (calculul şi administrarea salariilor) şi leasing-ul de personal.


Avantajele externalizării HR
Modul în care are loc procesul de outsourcing HR poate să difere de la o companie la alta. Este vorba, în principiu, de numărul proceselor externalizate, precum şi de complexitatea acestora.
În urma statisticilor care s-au făcut, s-a ajuns la concluzia că firmele apelează la outsourcing HR pentru:
- focalizare pe aspectele-cheie ale afacerilor pe care le desfăşoară şi pe activitatea generală a organizaţiei ori pe alte activităţi importante din cadrul departamentului de HR;
- reducerea costurilor de organizare şi management ale departamentului de HR;
- monitorizarea mai atentă a cheltuielilor destinate unor activităţi administrative;
- reducerea costurilor;
- creşterea operativităţii.

Alice Anghelea,
Business Development Manager WorkSolutions


Ce spun furnizorii?
Oferta pieţei locale este la ora actuală destul de consistentă, chiar dacă este suficient spaţiu de creştere. Nume precum: Total Soft, Man Power România, Lugera & Makler, WorkSolutions, Morgan SOL, Adecco România, prin serviciile oferite, au reuşit să câştige încrederea unor clienţi foarte cunoscuţi. Astfel, compania WorkSolutions a reuşit să eficientizeze procesul de management al resurselor umane pentru câteva multinaţionale importante de pe piaţa economică de la noi: Xerox, PriceWaterhouseCoopers, Wrigley Romania, Raiffeisen Bank, Billa, UPC etc. Alice Anghelea, Business Development Manager WorkSolutions, a declarat pentru Market Watch: „Compania noastră furnizează o gamă complexă de servicii de externalizare a proceselor de resurse umane şi salarizare. Prin externalizare, furnizorul de servicii nu preia doar procesul de salarizare şi resurse umane al unei companii, ci întreg procesul de management şi organizare a acelui departament. Soluţiile oferite de WorkSolutions sunt Payroll (managementul salarizării), true HR (managementul resurselor umane) şi True Time & Attendance (pontaj). Ele se adresează atât companiilor cu 10 angajaţi, cât şi celor cu mai mult de 3000. Companiile mari, evident, au o altă deschidere faţă de importanţa proceselor de resurse umane şi salarizare“, afirmă interlocutoarea noastră.
Total Soft, alt furnizor de vârf existent pe piaţa românească pentru produsele de management al resurselor umane şi salarizării, calculează salariile pentru BRD Groupe Societé Generale, UniCredit Ţiriac, Arctic, Philip Morris, Phizer etc.
„Sistemul informatic integrat cu care ne adresăm acestei pieţe este Charisma HR & Payroll, care acoperă integral cerinţele de management ale unui departament de HR, prin module specializate: salarizare, resurse umane, acces-pontaj, rapoarte, eCharisma”, ne spune Florentina Andrei, director vânzări Charisma.
Oportunităţile în privinţa externalizării salariilor sunt foarte mari, în special datorită creşterii numărului de companii care au mii de angajaţi. Acestea optează din ce în ce mai des pentru externalizarea salariilor către o altă entitate, pentru a-şi degreva departamentul de HR de activităţi rutiniere, implicit, pentru a reduce numărul resurselor implicate în această activitate. TotalSoft a preluat inclusiv responsabilitatea declaraţiilor lunare şi a fişelor fiscale, generarea ştatelor de plată, a notelor contabile şi a fişierelor electronice pentru plata salariilor, bineînţeles, şi tipărirea fluturaşilor de salarii. ,,Un astfel de contract înseamnă nu doar transferul activităţii de calcul salarial, ci inclusiv transferul responsabilităţii corectitudinii acesteia către furnizorul de servicii. Beneficiile sunt evidente: avantaj financiar, degrevarea departamentului HR şi focus pe activităţi care aduc avantaj competitiv companiei (traininguri, recrutări etc.), număr mai mic de angajaţi implicaţi în această activitate”, ne-a mai declarat Florentina Andrei.
Contrar unor păreri cum că externalizarea salariilor reprezintă soluţia ideală pentru firmele mari, şi firmele mici care nu au un departament special pot beneficia de aceste servicii.



Florentina Andrei, director vânzări Charisma


Ce spun clienţii?
Xerox România este una dintre companiile care au beneficiat de servicii externalizate pe segmentul HR. Rezultatul? Compania a început cu un proces şi în urma rezultatelor mulţumitoare au fost adăugate şi altele, deci beneficiile au fost reale şi uşor de cuantificat. Simona Simion-Popescu, Human Resources & Lean Six Sigma Manager, Xerox România şi Republica Moldova, ne-a declarat: „În urma unor experienţe pozitive, în momentul de faţă, avem în vedere extinderea contractelor de externalizare cu următoarele procese: gestionarea dosarelor angajaţilor, interfaţa cu autorităţile locale (cum ar fi administrarea contractelor de muncă, a permiselor de muncă pentru cetăţenii străini etc.), calculul salariilor, protecţia muncii, medicina muncii şi anumite procese de recrutare. În contextul modificărilor legislative frecvente, precum şi al politicilor şi procedurilor interne de resurse umane pe care o companie multinaţională trebuie să le respecte, externalizarea activităţilor de HR repetitive şi administrative aduce multe beneficii: economie de timp şi bani, asigurarea unor servicii sau activităţi de calitate, derulate de specialişti, respectarea şi aplicarea corectă a prevederilor legale şi diminuarea riscului în cazul proceselor critice, cum ar fi calculul salarial. Externalizarea este importantă, deoarece poate rezolva probleme care apar în mod neaşteptat, precum fluctuaţiile de personal HR sau starea de sănătate precară a angajatului care execută operaţiunile de calcul sau virament salarial.”


Avantajele leasingului de personal
Leasingul de personal a devenit şi la noi o formă de utilizare a forţei de muncă tot mai des întâlnită în cazul intrării pe piaţă a companiilor multinaţionale cu activităţi fluctuante, dar şi în cazul companiilor care au cunoscut o perioadă de dezvoltare accelerată.
Companiile de profil acţionează ca angajator pentru companiile-client. Reglementat de lege, acest procedeu presupune că agentul de muncă temporară pune la dispoziţia unei companii un salariat angajat prin contract de muncă temporar. Această colaborare pe termen limitat se realizează fie când angajaţii pleacă în concediu, fie când firma are nevoie de forţă de muncă sezonieră. Un astfel de contract, pe perioadă determinată, are aceeaşi valoare pe care o are contractul pe durată nedeterminată: acordă vechime în muncă şi impune aceleaşi obligaţii financiare atât angajatorului, cât şi persoanei angajate.



Simona Simion-Popescu,
Human Resources & Lean Six Sigma Manager, Xerox România şi Republica Moldova


Companiile recurg la leasingul de personal când:
- angajaţii sunt în număr redus: fie intervine politica internă, care nu permite angajarea unui număr mare, fie angajaţii sunt în concediu de odihnă sau medical. De asemenea, când au loc promovări sau schimbări în organizarea internă;
- bugetele sunt restrânse. În asemenea cazuri, ele sunt valabile pentru bugetul de salarizare sau alte categorii, mai puţin dacă este vorba de bugetul pentru servicii subcontractate, adică bugetul în care se încadrează colaborarea cu societatea specializată pe aşa ceva;
- resursele interne sunt insuficiente sau inadecvate. Ele pot însemna fie lipsa unui departament de resurse umane, fie faptul că sunt bani prea puţini alocaţi pentru un astfel de departament ca el să facă faţă unui volum mare de muncă, necesar pentru proiecte pe durată determinată;
- fac angajări pe o perioadă de probă. Aceasta a devenit o modalitate destul de frecvent solicitată de unii clienţi, pentru a testa abilităţile şi competenţele unor viitori angajaţi. Dacă aceştia dovedesc profesionalism în perioada de probă, sunt angajaţi ulterior în companie;
- se impune dorinţa de a avea control asupra distribuţiei informaţiei. Aceasta conduce la îmbunătăţirea confidenţialităţii informaţiilor;
- se doreşte simplificarea procesului de administrare a personalului salariat, punându-se accent pe creşterea eficienţei.
Externalizarea în domeniul HR a intrat pe un trend pozitiv, însă rămâne o activitate importantă pentru orice companie. Astfel, nu se va ajunge probabil la o externalizare totală, ci aceste servicii vor coexista cu anumite activităţi pe care companiile vor dori să le păstreze intern, completându-se reciproc.


Livia Roman



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite