Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ANRCTI deschide robinetul amenzilor pentru spam

29 Iunie 2008



Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI) a aplicat la sfârşitul lunii mai încă opt amenzi pentru efectuarea de comunicări comerciale nesolicitate prin intermediul poştei electronice (spam) şi o amendă pentru nefurnizarea de informaţii.


Şapte dintre amenzile aplicate au fost în cuantum de 1.000 lei şi una de 2.000 lei.
„Intenţionăm ca în viitor să aplicăm amenzi din ce în ce mai mari pentru trimiterea de comunicări comerciale nesolicitate, pentru că aceste prime sancţiuni, minime, constituie un avertisment pentru toate persoanele care încalcă prevederile legale fie că au fost deja sancţionate, fie că au citit despre asta în presă sau pe Internet”, a declarat preşedintele ANRCTI, Dan Georgescu.
Au fost sancţionate, în ordinea cronologică a aplicării amenzilor: S.C. Managementproiect S.R.L. din Târgu-Jiu, S.C. Curtea Veche Publishing S.R.L. din Bucureşti, S.C. Elitech Mit S.R.L. din Olteniţa, S.C. E-Student Consult S.R.L. din Bucureşti, S.C. Chris&Chris Solutions Co S.R.L. din Bucureşti, S.C. Ghizbi S.R.L. din Bucureşti şi două persoane fizice, tot din Bucureşti. De asemenea, deoarece nu a furnizat informaţiile solicitate de ANRCTI, S.C. Westfloor Profesional S.R.L. din Bucureşti a fost sancţionată cu amendă în cuantum de 1.000 lei.
La mijlocul lunii martie, ANRCTI a aplicat pentru prima oară în România o amendă pentru trimiterea de e-mail-uri de tip spam. Amenda de 1.000 lei pe care a încasat-o Urban & Asociaţii, firmă de recuperare de credite, a dat startul unei măsuri aşteptate de mult timp. Între timp, compania este investigată şi în cazul altor plângeri, fiind pe cale de a mai primi şi alte amenzi, scrie cotidianul online BizCity.ro.
„De la începutul anului 2008 şi până în prezent, ANRCTI a mai primit cinci plângeri împotriva Societăţii Comerciale Urban&Asociaţii, plângeri ce sunt în curs de investigare“, spune Georgescu.
Potrivit preşedintelui ANRCTI, până în prezent, instituţia a primit 600 de plângeri care semnalează atât spamul, cât şi alte încălcări ale prevederilor legale. În multe cazuri, reclamantul şi-a dat consimţământul pentru primirea de mesaje fie prin înscrierea pe site, prin prin completarea unui formular, fie la semnarea unui contract, ceea ce îngreunează activitatea instituţiei în investigarea reclamaţiilor întemeiate. Autoritatea cercetează aceste plângeri prin intermediul a şapte angajaţi.
Reprezentanţii ANRCTI afirmă că instituţia nu poate rezolva toate cazurile de spam, deoarece multe mesaje comerciale nesolicitate sunt trimise prin intermediul unor servere aflate în afara ţării, nefiind supuse legislaţiei româneşti.
Conform legii privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, mesajele comerciale nesolicitate se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 100.000 lei. Pentru societăţile comerciale care transmit mesaje spam şi au o cifră de afaceri de peste cinci milioane de lei, amenda poate ajunge până la 2% din cifra de afaceri.
O companie cu 1.000 de angajaţi şi salariul mediu brut de 1.000 euro poate pierde lunar 33.000 de euro dacă fiecare angajat ar petrece 10-15 minute pentru a şterge sau filtra e-mail-urile nedorite, a estimat preşedintele Grupului Gecad, Radu Georgescu, românul care a vândut o soluţie de antivirus Companiei Microsoft.
Potrivit unui raport recent al firmei de securitate Symantec, reţele de Internet din Europa trimit mai multe mesaje de tip spam decât cele din Statele Unite, datorită penetrării din ce în ce mai accentuate a conexiunilor de broadband. Potrivit asociaţiei European Competitive Telecommunications (ECTA), penetrarea conexiunilor broadband din Europa a ajuns la aproape 20% în primul trimestru din 2007, iar Europa de Nord înregistrează cel mai mare grad de adoptare a acestui tip de conexiune la Internet, de peste 30%.
Conform estimărilor specialiştilor IT, peste 90% din mesajele de e-mail din întreaga lume sunt spam. Numai în Europa pierderile cauzate de acest tip de mesaje se ridică la peste 10 miliarde de euro.


Prima amendă pentru spam pe mobil
Au fost date şi primele amenzi pentru transmiterea de mesaje comerciale nesolicitate pe telefonul mobil, conform declaraţiilor făcute de Alina Săvoiu, şeful biroului juridic al Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). ANSPDCP are atribuţii de sancţionare încă din 2004, dar până în prezent nu a primit decât două plângeri de spam pe telefonul mobil, una în 2006, iar cealaltă în 2007, ambele vizând operatorul Vodafone România. Autoritatea de supraveghere a datelor nu a făcut însă niciun anunţ public pe acest subiect.


Tudor Chirtoacă



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Liviu
ANRCTI a primit 600 (sase sute) de reclamatii pe care la investigheaza cu... 7 (sapte) oameni ???
24 Aprilie 2009, 11:36:18