Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Soluţiile de trasabilitate, o condiţie sine qua non pentru firmele de curierat

29 Iunie 2008



Vremea firmelor de curierat cu cinci biciclete, două maşini şi un sediu de apartament a trecut. Piaţa de curierat intern a intrat într-o fază de consolidare, accelerată de manevrele desfăşurate de marii jucători internaţionali. Concurenţa dură şi nivelul crescut al serviciilor furnizate fac din ce în ce mai dificilă identificarea unui avantaj competitiv real. În astfel de condiţii, soluţiile informatice dedicate de trasabilitate reprezintă un atu greu de ignorat.

Odată cu aderarea la Uniunea Europeană, gradul de atractivitate al României pentru companiile internaţionale de curierat a crescut considerabil. Practic, direct proporţional cu volumul pieţei de curierat intern. Astfel, potrivit estimărilor principalilor jucători, piaţa de curierat intern va creşte în 2008 până la aproximativ 220-230 de milioane de euro. Aproape o dublare a valorii, având în vedere că în 2007 această piaţă a fost evaluată la 120 de milioane de euro (în creştere cu 40% faţă de 2006, 85 de milioane de euro).


Consolidare accelerată
Creşterea a fost corelată cu intrarea într-o fază accelerată de consolidare a pieţei locale de curierat. Fenomenul a devenit vizibil anul acesta, cu începere din luna martie, când americanii de la UPS au anunţat preluarea integrală a Trans Courier Service (TCS), furnizorul lor de servicii autorizat în România, de la înfiinţarea TCS din 2000. (Este adevărat, între cele două companii exista o legătură mai veche, colaborarea fiind începută din 1990, când UPS şi-a făcut intrarea în România prin intermediul Romtrans SA, compania-mamă a TCS.)
A urmat apoi, la sfârşitul lunii martie, anunţul făcut de Asesoft (intrat într-o campanie agresivă de achiziţii, cel puţin, la nivel declarativ, vezi anunţul preluării forţate a Siveco) referitor la preluarea unui pachet de 25% din acţiunile Curiero. Bogdan Cârcu, preşedintele Curiero, declara atunci că asocierea strategică cu Asesoft deschide noi oportunităţi de dezvoltare operatorului de curierat intern, nu doar prin creştere organică, ci şi prin achiziţii. Două luni mai târziu (la începutul lui iunie), Curiero a fuzionat cu TCE Logistică (divizia de transport şi logistică a grupului RTC). În urma fuziunii, RTC a devenit acţionar majoritar în Curiero (structura exactă a acţionariatului nu a fost făcută publică) şi a cedat o participaţie minoritară în TCE Logistică.
La începutul lui aprilie, GeoPost (companie care grupează toate filialele de curierat rapid ale grupului francez La Poste, locul trei în Europa, cu o cifră de afaceri
anuală estimată, în 2007, la 3,2 miliarde de euro), a devenit acţionarul majoritar al Pegasus. Francezii au cumpărat 80% din
operatorul român de curierat, care intrase pe piaţă în urmă cu 11 ani.
Ultima mişcare de proporţii pe piaţa locală de curierat, consemnată la mijlocul lunii aprilie, a constat în preluarea integrală a Companiei Cargus de către firma DHL, unul din principalii jucători pe piaţa de curierat internaţională. Conform reprezentanţilor DHL (al cărei acţionar este gigantul mondial Deutsche Post World Net), achiziţia face parte din strategia de consolidare a poziţiei companiei pe piaţa de curierat din România, unde DHL este prezentă de 17 ani (volumul afacerilor realizat în 2007 de DHL prin activitatea de curierat din România a fost de 28 milioane de euro). De menţionat că, în mai 2007, Cargus, care acum este divizia de curierat intern a DHL, achiziţionase divizia de curierat a Romtrans, primul transportator privat de marfă din România.
Se confirmă astfel un fenomen de consolidare, în care marii jucători internaţionali, precum TNT, DHL, UPS, GeoPost sau FedEx) vor face legea foarte curând. Dintre principalii jucători locali pe piaţa de curierat, doar Fan Courier nu a fost încă vândută, iar restul jucătorilor mici şi de nişă se confruntă cu o concurenţă acerbă pe piaţă.


Atuurile soluţiilor dedicate
În astfel de condiţii, soluţiile informatice integrate pot reprezenta un avantaj competitiv real (fără a mai lua în calcul că, inerent, creşte şi atractivitatea respectivului operator în vederea unei potenţiale achiziţii, lucru demonstrat elocvent de cazurile citate anterior). Dincolo de soluţiile informatice „clasice“ – de gestiune financiar-contabilă, resurse umane, Contact/Call Center etc. –, soluţiile dedicate de trasabilitate pot contribui rapid la creşterea nivelului de eficienţă a angajaţilor, dar şi a celui de satisfacţie a clienţilor. Practic, prin implementarea unor asemenea aplicaţii (şi integrarea lor cu celelalte soluţii implementate deja, cum ar fi cea de Call Center), se obţine o automatizare a proceselor, care generează:
- o creştere a productivităţii curierilor;
- o reducere a duratei şi costurile operaţiunilor;
- un nivel superior al calităţii serviciilor oferite (ceea ce asigură, la rândul său, un nivel crescut de satisfacţie a clienţilor companiei).
Prin accesul la toate informaţiile de care au nevoie curierii în legătură cu orice expediţie, dar şi prin faptul că poate fi monitorizat în timp real traseul oricărei expediţii, ştiindu-se în orice moment în ce stadiu se află o comandă, se realizează o serie de câştiguri operaţionale semnificative. Totodată, prin integrarea centrelor de livrare/colectare a coletelor şi a sediului central într-un sistem informatic omogen, conectat permanent la operatorii din teren, se elimină erorile în procesarea datelor. Practic, de la colectare până la livrare, prin implementarea şi customizarea unei soluţii de trasabilitate, o companie de curierat poate beneficia de o serie de indicatori de performanţă, prin intermediul cărora se pot analiza şi ajusta activităţile din cadrul companiei, de la nivel de centru la cel de curier. Ori, posibilitatea efectuării de analize şi obţinerea de rapoarte complexe, reducerea timpului de răspuns în rezolvarea unor probleme complexe reprezintă suportul real necesar obţinerii unor câştiguri operaţionale concrete, direct cuantificabile sub raport financiar.


Unde sunt câştigurile
Câştigurile aduse de o soluţie completă de trasabilitate se regăsesc pe mai multe niveluri. De exemplu, prin integrarea soluţiei de trasabilitate cu Call Center-ul companiei de curierat şi sincronizarea cu baza de date centrală, comenzile înregistrate şi trimise pe teren curierilor (prin intermediul terminalelor mobile) pot fi procesate/distribuite pe tipuri de comenzi, poziţia coletelor poate fi identificată în timp real pe parcursul întregului lanţ de distribuţie, iar notele de recepţie colectate de la client sunt centralizate automat. Automatizarea se face simţită nu numai la nivelul curierului, care scapă astfel de corvoada operaţiunilor manuale de completare a documentaţiei pe teren, ci şi la nivelul depozitului, unde expediţiile sunt transferate automat în gestiunea curierului, livrările fiind închise şi raportate către sediul central tot automat. De asemenea, configurarea produselor pe tipuri de servicii şi calcularea tarifelor de expediere (în funcţie de tipul de serviciu, tipul de expediţie, valoarea asigurată, greutate, distanţă etc.) se realizează mult mai rapid, procesarea mai multor tipuri de comenzi fiind acum mult mai facilă.
Acestea sunt doar câteva din câştigurile pe care o astfel de soluţie le poate aduce la doar câteva săptămâni de la implementare şi care pot fi traduse în termeni mult mai pe placul clienţilor, precum promptitudine, eficienţă şi flexibilitate. Iar controlul în timp real al fiecărei livrări, pentru a putea realiza expediţia în condiţiile garantate clientului, este, la ora actuală, o condiţie sine qua non pentru orice companie de curierat modernă care doreşte să-şi fidelizeze clienţii.


Radu Ghiţulescu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite