Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Īn 16 ani, seriozitatea a devenit eticheta Anzi Soft

22 Iulie 2008



Într-un sondaj de customer satisfaction majoritatea clienţilor definesc Anzi Soft drept o firmă serioasă


Înfiinţată acum 16 ani de către Andrei Zincenco ca acţionar unic, Anzi Soft a fost de la început un dezvoltator de software, chiar dacă, în 1991, această poziţionare nu era cea mai bună ca eficienţă economică. Începutul anilor 90 a fost dominat de comerţul intens cu echipamente (computere şi periferice) şi puţine companii erau dispuse să investească în software şi servicii. În ciuda acestor dificultăţi, Anzi Soft a rămas în piaţă focalizată mai mult pe eficienţă şi profitabilitate decât pe creştere organică şi marketshare.
Anzi Soft este cunoscută astăzi ca o firmă ce oferă soluţii pentru piaţa de retail, însă începutul a fost făcut cu aplicaţii de gestiune pentru firmele de distribuţie. Primul client important al companie a fost Tamisa Trading, distribuitor de medicamente, pentru care Anzi Soft a creat un sistem de gestiune pe baza căruia compania s-a dezvoltat la nivel naţional. Aplicaţiile focalizate pe distribuţie au fost core business-ul Anzi Soft până în 1999, când, strategic, s-a luat decizia orientării către piaţa de retail. Schimbarea a avut la bază dezvoltarea unei soluţii, în 1998, pentru un client, care opera o serie de magazine. Dezvoltarea acestei soluţii a adus echipa Anzi Soft în contact cu problematica administrării unui magazin, iar acumularea de cunoştinţe a dus la buna înţelegere a acestui sector.


Orientarea către retail
În 1999, odată cu apariţia legii fiscale, care obliga toţi comercianţii să aibă în dotare case de marcat fiscale, au apărut noi oportunităţi. Deoarece Anzi Soft avea deja o bază de magazine unde instalase sisteme informatice de gestiune, s-a trecut la dezvoltarea unui modul fiscal.
„În 1999, îşi aminteşte Andrei Zincenco, am proiectat şi produs intern un modul fiscal care a fost şi primul modul fiscal românesc omologat în România. Astfel a început consacrarea noastră pe piaţa de retail. În ultimii
7-8 ani ne-am focalizat pe această piaţă, unde avem câtiva clienţi foarte mari şi mulţi clienţi mici. Segmentul nostru de piaţă este reprezentat de comerciantul român, avem o soluţie destul de bună pentru modelul românesc de business, fără să fie nimic peiorativ aici, pentru întreprinzătorii români de dimensiune mică şi mijlocie“.
Marile lanţuri internaţionale nu au fost o prioritate pentru Anzi Soft, mai ales că mule dintre acestea vin cu contracte globale/regionale privind furnizarea de echipamente şi aplicaţii. Totuşi, Anzi Soft a furnizat sistemele de gestiune pentru Profi şi Intermarche, iar în cazul Cora a fost pe lista scurtă de selecţie a furnizorului. „Câştigarea contractelor pentru Profi şi Intermache a fost posibilă pentru că aceste două lanţuri nu aveau constrângeri la achiziţia de echipamente şi doreau să obţină cel mai bun raport calitate preţ“, consideră Andrei Zincenco.


Colaborare cu întreprinzătorii locali
În portofoliul Anzi Soft există însă foarte mulţi clienţi autohtoni, întreprinzători locali, dintre care unii, Ethos, Trident etc, au crescut la peste douăzeci de magazine. În general, aceste companii sunt conduse de investitori şi nu de specialişti în retail. Aceşti antreprenori au găsit la Anzi Soft suport pentru creşterea profitului şi pentru obţinerea unui control mai bun asupra afacerii. „Am ajuns la mulţi clienţi care nu erau şi specialisti în retail, marea majoritate erau investitori, şi i-am convins, prin experienţa noastră, că ştim şi putem să-i organizăm. Am introdus multe noţiuni care au fost noi pe piaţa românească pe parte de proceduri pentru gestiunea şi pentru operarea magazinului pe bază zilnică, iar aplicaţiile noastre obligă operatorii să fie foarte ordonaţi şi astfel magazinul să funcţioneze eficient şi să fie controlat. Noi nu putem asigura şi succesul lor final, aceasta ţine de politica lor comercială faţă de clienţi dar putem fi un element important în acest proces“ afirmă Andrei Zincenco(foto).

Andrei Zincenco, director general Anzi Soft


Focalizare pe client şi problemele sale
În ultimii 7-8 ani politica Anzi Soft s-a bazat pe înţelegerea clientului, a problemelor sale şi încercarea de a oferi soluţii reale pentru aceste probleme. Managerul român al unei companii de retail este ameninţat de lanţurile mari internaţionale care au o putere de negociere mult mai mare decât el. Dacă magazinele de proximitate au ca argument apropierea de client, supermarket-urile mici şi medii sunt cele mai expuse şi trebuie să introducă arme noi în această luptă : control, flexibilitate, fidelizare etc.
„Controlul afacerii este una dintre cele mai importante livrabile ale unei soluţii Anzi Soft şi o cerinţă expresă a clienţilor. Însă pentru a avea rapoarte detaliate este nevoie de date, controlul afacerii se poate obţine fără un efort major, dar trebuie să fie bazat pe informaţii corecte şi pe un compromis între introducerea şi extragerea datelor. Nu poti avea control daca nu ai date“, consideră Andrei Zincenco.
În cazul Anzi Soft, flexibilitatea soluţiilor este dată de adaptarea acestora la specificul local, printr-o dezvoltare etapizată şi o ajustare după experienţa avută cu fiecare client. Experienţa acumulată inevitabil din 1991, mai ales prin păstrarea pentru o perioadă foarte lungă a aceloraşi oameni în echipă, a dus la crearea unui set de bune practici locale, ce au permis generalizarea unor exemple pozitive şi aplicarea acestora la clienţii noi. „Clienţii îşi dau seama de la primele prezentări ale produselor că noi avem răspunsuri la cea mai mare parte din întrebările lor. De la fiecare client am învăţat ceva şi am adăugat această experienţa în soluţiile noastre şi este imposibil ca după atâţia ani să găseşti pe cineva care să aiba o situaţie total diferită“ afirmă Andrei Zincenco.


Soluţii adaptate la vremuri
Trecerea timpului a adus şi probleme noi. Dacă acum 3-4 ani punctele sensibile erau legate de lanţul de aprovizionare, în mod curent o problemă sensibilă este rulajul mare de personal. Anzi Soft a căutat să ofere o soluţie pentru aceste aspect concret prin simplificarea lucrului cu aplicaţiile şi reducerea consistentă a perioadei de învăţare.
„Anzi Soft a fost printre primele companii care au înţeles că rulajul forţei de muncă la nivel de personal mai puţin calificat, cum sunt casierii, personalul auxiliar din magazin, este foarte mare. Astfel, toate aplicaţiile care sunt dedicate acestei grupe de personal se învaţă foarte uşor, iar un casier este pregătit într-o jumătate de zi, deoarece noi considerăm că principala lui calitate este că trebuie să ştie să numere şi să dea restul şi nu să
opereze pe computer“ mai consideră Andrei Zincenco.
În ultimii ani managerii români au început să-şi schimbe modul de gândire şi să imbunătăţească inclusiv politicile de marketing. Soluţiile Anzi Soft au un modul de fidelizare clienţi încă din 1999, cu mult înainte ca hypermarket-urile să introducă agresiv aceste unelte de marketing. La vremea respectivă acest modul nu s-a bucurat de un mare succes, motivul principal fiind lipsa de interes din partea managerilor pe fondul unei pieţe nedezvoltate. Astăzi creşterea concurenţei a determinat însă reorientarea către aceste tehnici. Andrei Zincenco afirmă că: „pieţele vestice au ajuns foarte departe în personalizarea relaţiei cu clientul. În România suntem la un nivel grosier, însă cerinţele sunt în creştere. Cred că viitorul va consta într-o relaţie super-personalizată între magazin şi client, iar retailerii locali se vor adapta inevitabil“.
Deoarece compania este focalizată pe retail, Anzi Soft colaborează în cadrul proiectelor cu dezvoltatori de aplicaţii pentru gestiunea financiar-contabilă. Spre deosebire de alte companii, nu s-a optat pentru un parteneriat exclusiv, ci pentru păstrarea unei neutralităţi au fost dezvoltate interfeţe cu majoritatea aplicaţiilor, locale sau internaţionale, disponibile în piaţă. Aceasta oferă clientului libertatea de a alege orice aplicaţie doreşte, fără alte constrângeri. Complementar, bazându-se pe un cash-flow foarte bun, Anzi Soft este una dintre puţinele companii care oferă clienţilor finanţare din surse proprii.


16 ani de seriozitate
După 16 ani de activitate, rezultatele unui sondaj de „customer satisfaction“ dau seriozitatea drept trasătura definitorie pentru Anzi Soft şi oamenii care stau în spatele acestui nume. Compania a avut o evoluţie sigură, fără probleme fiscale, solidă financiar, orientată spre performanţă şi profit, şi mai puţin pe creştere cu orice preţ.
„Pentru mine cea mai mare realizare profesională este echipa. Am avut o politică foarte onestă, atât faţă de angajaţi cât şi faţă de clienţi. Am refuzat clienţi deoarece nu puteam să le oferim calitatea şi funcţionalităţile pe care le doreau pentru un anume preţ şi condiţii. Suntem foarte apropiaţi de clienţi pe partea de suport şi o bună parte din resursele firmei sunt alocate acestor servicii. Mai mult, pentru a îmbunătăţi suportul o să implementăm o aplicaţie de Customer Relationship Management până la finele anului“ a mai declarat Andrei Zincenco.


Perspective
Anzi Soft a avut o politica managerială conservatoare, dar totuşi adaptată realităţii. Achiziţiile şi fuziunile au devenit obişnuite şi pentru piaţa locală, iar managementul Anzi Soft este conştient că momentul în care un investitor mare pe industrie va veni cu o ofertă de preluare nu este foarte departe. Anticiparea acestui moment înseamnă pentru Anzi Soft investiţia într-un sistem de gestiune integrată (Microsoft Dynamics Nav, fost Navision) care va face procele interne mult mai transparente şi mai uşor de monitorizat. Cum o astfel de preluare nu este un scop în sine, planurile Anzi Soft sunt să meargă mai departe alături de clienţi, promovând aceleaşi valori. Puterea Anzi Soft este apropierea de clienţi şi flexibilitatea dată de un lanţ decizional mai scurt precum şi o adaptare la modelul românesc de afaceri fiind construită pe acest model. Când după 16 ani de activitate o companie este definită de majoritatea clienţilor ca serioasă, proiecţia viitorului este marcată de această tradiţie şi de angajamentul că va rămâne în piaţă şi se va dezvolta alături de clienţi.


Gabriel Vasile



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
zincenco gheorghe
admir tot ce ai facut. si faci. eu vreau sa contactez/cunosc toate ramurile ZINCENCO
29 Octombrie 2009, 12:08:11