Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Lumea Geospaţială īn slujba siguranţei publice

23 Iulie 2008



Unic în piaţa locală, evenimentul anual „Lumea Geospaţială“ s-a focalizat în 2008 pe comunicarea geospaţială între instituţii cu un accent aparte pentru cele din domeniul siguranţei publice. Totuşi, nu au fost neglijate teme tradiţionale precum: fundamentarea geospaţială a deciziilor, gestionarea patrimoniului, situaţii de urgenţă etc. Formatul evenimentul a fost schimbat prin introducerea unor ateliere tehnice desfăşurate în paralel cu prezentările tematice. Orientarea practică a acestor ateliere (noutăţi în suita Geomedia 6.1, automatizarea prelucrării datelor, utilizarea nomenclatoarelor etc.) a atras o bună parte din audienţă.


Participarea reprezentanţilor instituţiilor din domeniul siguranţei publice a fost una discretă şi cauzată în principal de constientizarea beneficiilor pe care soluţiile geospaţiale le pot aduce în activitatea specifică. Un punct de plecare în acest demers l-a constituit implicarea Intergraph Computer Services, organizatorul evenimentului, în organizarea summitului NATO din primăvara acestuia an prin implementarea unor interfeţe de lucru şi facilitarea transferului de date între principalele instituţii implicate în gestionarea evenimentului. Trebuie menţionat în acest context că logistica summitului NATO s-a bazat pe Banca de Date Urbane dezvoltată de Intergraph pentru Primăria Capitalei. Subiectul a fost abordat atât în cadrul unei prezentări în plen a gestionării aspectelor geospatiale în cadrul summitului, cât şi într-un atelier tehnic dedicat comunicării dintre instituţiile din domeniul siguranţei publice.

Leos Svoboda, Sales Manager SEE


Tot la capitolul noutăţi se înscrie şi prezenţa lui Robert Scott, Executive Director of Security Solutions Intergraph, care arată interesul ridicat pentru piaţa românească, vizita lui în România şi discuţiile avute cu reprezentanţi ai administraţiei centrale având ca scop evaluarea şi înţelegerea tendinţelor locale. Intergraph a dezvoltat o serie de proiecte de siguranţă publică (ambulanţă, pompieri salvare) în ţări europene, iar experienţa acumulată poate fi partajată şi în România. Tot din partea corporaţiei a participat şi Leos Svoboda, Sales Manager SEE (Europa de Sud-est) la Intergraph. Acesta a punctat că direcţiile de dezvoltare ale Intergraph vor ţine cont de aplicarea conceptelor SOA (Service Oriented Arhitecture) în sistemele geospaţiale, precum şi de colaborările cu Microsoft şi Oracle pentru bazele de date. „Intergraph are în mod curent o cotă de piaţă, la nivel european, de 65-66% în sectoarele Administraţie Publică şi Transporturi, iar dezvoltarea continuă pe pieţele emergente. România a devenit o piaţă cheie pentru Intergraph, atât prin dimensiuni, cât mai ales prin eforturile depuse de ICS şi echipa lui Marcel Foca în promovarea domeniului şi soluţiilor geospaţiale“ a declarat pentru Market Watch, Leos Svoboda.


Sibiu, un centru geospaţial
Sibiul a devenit un centru important pentru piaţa locală a soluţiilor geospaţiale, atât prin implicarea Intergraph într-un parteneriat încheiat cu Universitatea locală, cât şi prin dezvoltarea unui proiect pentru Primăria Sibiu. Sorin Borza, profesor la catedra de Calculatoare a Universităţii din Sibiu, a susţinut o prezentare despre implicarea instituţiei în cadrul Integraph Registred Research Laboratory (program prin care mediul academic are acces gratuit la resurse, knowledge şi aplicaţii) şi despre modul în care grupe de studenţi sibieni descoperă astfel tehnologiile geospaţiale. Suportul oferit prin programul RRL va permite studenţilor să se implice în dezvoltarea unor proiecte specifice şi să susţină teze de licenţă pe segmentul GIS.
Despre aspectele practice ale colaborării dintre Intergraph şi municipalitatea Sibiu, s-a ocupat Adrian Bucura, a cărui prezentare s-a focalizat pe „gestionarea geospaţială a activităţilor de urbanism“. Ideea centrală a prezentării a fost că „suprapunerile de informaţie sunt mai greu de corectat decât golurile“ şi că „instituţiile administraţiei publice româneşti depind foarte mult de informaţii care sunt generate extern. Pe această direcţie, Primăria Sibiu a dezvoltat împreună cu Intergraph Computer Services o platformă care să permită gestiunea activităţilor de urbanism pe baza datelor geospaţiale din teren şi o interfaţare eficientă cu sistemul de Document Management deja existent. Astfel sistemul va putea verifica foarte simplu şi intuitiv toate actele emise pentru o anumită adresă stradală. De asemenea, un aspect pe care Primăria Sibiu doreşte să-l îndrepte este ca serviciul de registratură să nu mai solicite cetăţenilor documente (autorizaţii, urbanism etc.) pe care tot Primăria le-a emis.

Sorin Borza, profesor la catedra de Calculatoare a Universităţii din Sibiu


INSPIRE, un subiect fierbinte
Prezentarea lui Mihai Busuioc, director în cadrul ANCPI, a pus accentul pe directiva „INSPIRE“, o nouă provocare pentru comunicarea geospaţială, adoptată în 2007 de către UE şi care oferă 2 ani pentru implementarea la nivel naţional, primul caz de legislaţie care prevede obligativitatea intercomunicării geospaţiale. Intrată în vigoare în mai 2007, directiva INSPIRE reprezintă abrevierea pentru INfrastructura de InfoRmaţii SPaţiale în Europa şi a fost iniţiată din cauza lipsei de coordonare, lipsei standardelor, datelor şi restricţiilor politice privind geo-informaţiile necesare, de exemplu, în domeniul mediului înconjurător. Obiectivul INSPIRE îl constituie dezvoltarea unei Insfrastructuri Europene de Date Spaţiale (IEDS) cu un geo-portal internaţional, astfel încât guvernele şi cetăţenii să beneficieze de un acces îmbunătăţit la date.

Adrian Bucura, Şef serviciu IT primăria Sibiu

„Prin implementarea directivei INSPIRE se doreşte realizarea unei infrastructuri de informaţii spaţiale la nivel european, ceea ce reprezintă o însumare de tehnologii, decizii politice, standarde şi resurse umane necesare promovării accesului la datele spaţiale a instituţiilor publice şi private şi a publicului larg“, consideră Mihai Busuioc. INSPIRE va trebui să se bazeze pe Infrastructurile Naţionale de Informaţii Spatiale (INIS, la ediţiile precedente ale evenimentului subiectul Infrastructura Naţională de Date Spaţiale, INDS, a fost discutat intens) create de către statele membre şi care sunt compatibile cu normele comune de aplicare. Deoarece în prezent în România nu există un cadru legal pentru dezvoltarea INIS/INDC, în cadrul proiectului de Hotărâre de Guvern care va fi promovată în vederea transpunerii Directivei în legislaţia naţională a fost propusă o structură organizatorică pentru realizarea în România a unei infrastructuri de informaţii spaţiale compatibilă cu cerinţele INSPIRE şi care să fie în măsură să furnizeze, la termenele prevăzute în Directivă, seturile de date necesare.

Mihai Busuioc, Director în cadrul ANCPI


Postere, premii şi concursuri
Prezentările de postere ale soluţiilor geospaţiale dezvoltate de participanţi au atras ediţia aceasta un număr destul de mare de expozanţi: Primaria Municipiului Braşov, Primăria Municipiului Sibiu, Poliţia Capitalei, Transelectrica, compania Replica din Oradea şi IJSU Bihor. Câştigător (pe baza voturilor participanţilor) a fost posterul „Evoluţie în timp“ al companiei Replica Oradea, premiul al II-lea a fost atribuit Primăriei Sibiu pentru posterul „Arondarea secţiilor de votare“, iar Poliţia Capitalei a primit cel de-al III-lea premiu cu posterul unei soluţii despre maparea spaţială a furturileor din locuinţe. Con-cursurile inedite iniţiate de organizatori nu au lipsit nici la ediţia 2008. „Bursa geospaţială“ a atras mare parte din participanţi, cele 5 echipe implicându-se cu mult entuziasm.
Premiiile tradiţionale dedicate partenerilor au fost oferite: Poliţiei Capitalei – Premiul pentru Comunicare Geospaţială, Primăriei Focşani – Premiul pentru Pionierat Geospaţial, Inspectoratului Teritorial pentru Situaţii de Urgenţă Bihor – Premiul pentru Constanţă şi Efort Susţinut şi revistei eWeek - Premiul pentru Lobby
Cu ocazia evenimentului a fost lansat şi portalul dedicat lumeageospatiala.ro unde poate fi găsită o arhivă generoasă de imagini, precum şi programul detaliat al sesiunilor de lucru.


Gabriel Vasile



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite