Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Modelul SaaS scos la încălzire

24 Septembrie 2008



Livrarea de aplicaţii tip ERP sau CRM ca serviciu online sub forma unui abonament nu a convins până acum clientul român deşi o serie de avantaje sunt indiscutabile. Câteva companii locale au încercat acest model, dar, oricum am privi problema, succesul de piaţă este încă departe. Explicaţia nu constă în imposibilitatea acestui model de a livra beneficii intr-o structură românească de afaceri, ci mai ales în lipsa de încredere, pe de o parte în ISP-işti, iar pe de alta în furnizorul aplicaţiei. Totuşi, în ultimii ani serviciile de acces la Internet s-au maturizat, tehnologiile au evoluat, căile de acces sunt multiple, iar cu un back-up asigurat, disponibilitatea este maximă. Persistă însă neîncrederea în furnizorul aplicaţiei, mai concret în capacitatea (a se citi credibilitatea) acestuia de a păstra în siguranţă datele, dacă nu vitale cel puţin foarte importante, ale beneficiarului.
Subiectul SaaS nu e nou şi pe unele nişe (recrutare, payroll) chiar funcţionează. Şi pentru ERP şi CRM companiile se pregătesc de ceva vreme, însă piaţa nu pare a considera că este momentul. Pentru companii mari ca Microsoft, Oracle sau Salesforce.com livrarea în România a unor astfel de servicii nu ar necesita un mare efort, iar pasul ar putea fi făcut imediat, doar oportunitatea să fie identificată. Companiile româneşti testează terenul. Unii, ca SDC, Senior Software sau Misoft Systems, au deja servicii disponibile, alţii, ca BitSoftware, se pregătesc pentru lansare în viitorul apropiat. Nu ştiu dacă s-au făcut analize de piaţă, dar probabil un feed-back pozitiv există.
Pe fondul unei maturizări inevitabile, atât a conceptului, cât şi a pieţei, tind să cred totusi că anul viitor se va depăşi etapa acestui „acum nu e momentul“ şi mai ales pe segmentul companiilor mici (5-10 utilizatori) modelul SaaS va începe să prindă. Motivul principal va fi, probabil, plata lunară combinată cu lipsa unei implementări, care, din experienţă sau „din auzite“ dă bătaie de cap. Această combinaţie va determina o serie de manageri informaţi şi obişuiţi cu alte servicii web să încerce. În esenţă nu au nimic de pierdut. Un succes mai mare ar avea probabil un model mixt, care să combine simplitatea în configurare şi accesare a serviciilor web cu siguranţa unei baze de date instalată pe serverul clientului.
Gabriel Vasile



Tags: Editorial, SaaS

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite