Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Program complet pentru accesul la fonduri structurale pentru IMM-uri

25 Septembrie 2008



Cu un an înainte de intrarea în rândul ţărilor membre ale Uniunii Europene am auzit cu toţii multe gânduri şi opinii despre cât de bine o să le meargă IMM-urilor, cât de importante sunt acestea în cadrul UE şi cât de multe fonduri le vor fi repartizate. Mai că îţi venea să te laşi de orice şi să te faci IMM. Au trecut doi ani şi mai bine de atunci şi situaţia multor IMM-uri nu pare să fie mai bună.
Fonduri există, programe pentru creşterea competitivităţii şi a eficienţei sau pentru asigurarea calităţii produselor/serviciilor lor au tot fost anunţate, însă mulţi bani au rămas necheltuiţi şi multe


IMM-uri ezită chiar să se gândească că pot accesa fonduri UE. Cauzele sunt diverse şi nu are rost să le detaliem aici - o simplă enumerare ar cuprinde birocraţia, necesitatea alcătuirii unor dosare stufoase, lipsa de cunoştinţe pentru elaborarea proiectelor, sumele care trebuie depuse ca şi contribuţie proprie şi lista poate continua. Mai mult, întreprinderile mici şi mijlocii trebuie să facă faţă din ce în ce mai frecvent unor probleme şi cerinţe până de curând familiare doar companiilor mari. Acest fapt se datorează în bună măsură evoluţiei dinamice a mediului de business şi schimbării condiţiilor de schimb de informaţii din piaţă, totul îndreptându-se spre viteze superioare şi niveluri înalte de performanţă, dar şi spre multiple pericole la adresa datelor importante. Cerinţele de asigurare a securităţii informaţiei, care erau în mod tradiţional expresia unei preocupări de a proteja business-ul, au devenit obligatorii în multe domenii datorită reglementărilor UE, legilor româneşti aliniate la cadrul comunitar sau chiar practicilor de business impuse de parteneri de afaceri europeni.
Deci, pe de o parte cerinţele au crescut şi competiţia s-a înăsprit, pe de altă parte există fonduri europene accesibile IMM-urilor, însă nesolicitate de acestea. Provision, leader-ul pieţei de distribuţie cu valoare adăugată a tehnologiilor de securitate, a evaluat aceste nevoi în creştere ale IMM-urilor şi a reuşit să adune în jurul său parteneri cu experienţă în întocmirea documentaţiei pentru solicitarea de fonduri UE. Rezultatul acestor eforturi îl constituie Programul pentru IMM-uri, lansat la 1 septembrie, care îşi propune să acorde asistenţă 100% - de la începutul unui asemenea proiect până la final - companiilor eligibile pentru a-şi pune la punct infrastructura IT şi de securitate, astfel încât să se poată alinia la cele mai riguroase standarde din domeniu.


Cine poate aplica la Programul pentru IMM-uri?
În accepţiunea UE, pentru a aplica pentru fonduri UE, sunt considerate eligibile organizaţiile care îndeplinesc următoarele condiţii:
• au până la 250 de angajaţi;
• au până la 50 mil EUR cifră de afaceri;
• au înregistrat profit la sfârşitul anului 2007 şi în primele 6 luni ale lui 2008;
• au până la 43 mil EUR active totale.
Toate aceste patru condiţii trebuie îndeplinite simultan; probabil că 80-90% dintre firmele româneşti se află în această încadrare. Fondurile la care se referă programul Provision sunt din categoria fondurilor structurale şi au ca ţintă următoarele companii:
- întreprinderi mici şi mijlocii cf L31/1990, L 346/2004 şi HG 27/2006;
- asociaţii din domeniul agricol L 36/1991, OUG 125/2006;
- cooperative cf L 1/2005.
Suma maximă pe care o pot accesa aceste companii este de 223 000 lei, din care contribuţia solicitantului trebuie să fie de min. 25%, cu destinaţia de investiţii în echipamente hardware, în software, în aplicaţii de business, tehnologii şi infrastructuri de reţea şi de securitate, consultanţă pentru sisteme de management, servicii de suport şi training.
O sumă de ordinul celei menţionate mai sus poate fi considerată suficientă pentru o serie de investiţii în IT care pot face diferenţa, crescând competitivitatea unui IMM tradiţional şi permiţându-i să obţină profituri semnificative, bazate pe o construcţie durabilă pe termen mediu şi lung. S-ar putea naşte însă întrebarea: “Totuşi, dacă nu avem această sumă de investit în IT?” Provision, împreună cu partenerii săi pentru acest program, a găsit soluţia şi pentru această problemă, fără griji în plus pentru solicitant.


Concret, ce se întâmplă într-un asemenea proiect?
Teoriile sunt bune, însă un exemplu practic poate fi mult mai grăitor. Să luăm ca şi studiu de caz o firmă de avocatură de mărime medie, cu 35 de angajaţi, care are o cifră de afaceri sub 50 mil. EUR şi active sub nivelul de 43 mil EUR. Să presupunem că această companie are 18 calculatoare şi vreo 5 laptopuri (mai are deci nevoie de echipamente hardware), un server de documente, 2-3 imprimante, un site web găzduit la un terţ şi o soluţie de e-mail bazată tot pe Internet.
Această firmă de avocatură are însă următoarele necesităţi:
• lucrează cu date cu grad înalt de confidenţialitate (datele clienţilor) care impun o soluţie de securitate pentru laptopurile care ies din firmă zilnic şi se perindă pe la întâlniri cu clienţii, pe la tribunale, prin diverse săli şi holuri, aeroporturi etc.; se estimează că peste 600.000 laptopuri sunt pierdute anual în aeroporturi numai în USA - valoarea acestor laptopuri este de câteva milioane de EUR, însă valoarea datelor conţinute în ele este de ordinul miliardelor.
• are nevoie de o soluţie de e-mail proprie, dată fiind natura documentelor schimbate între angajaţi;
• mulţi angajaţi îşi iau de lucru acasă sau au nevoie să se conecteze de pe holurile tribunalului în companie, deci o soluţie de acces securizat la distanţă s-ar impune;
• au existat cazuri în care informaţii importante din dosare au fost copiate sau au dispărut pur şi simplu (se suspectează o scurgere de informaţii); în consecinţă, accesul la documente atât fizic, cât şi logic, trebuie clar reglementat şi urmărit, astfel încât să se poată şti cine a accesat un document, când şi ce a făcut cu el;
• firma păstrează arhivate electronic dosarele clienţilor; pierderea sau deteriorarea acestei arhive electronice ar fi un dezastru pentru companie.
Toate aceste cerinţe impun achiziţii, servicii, timp şi alocarea a tot felul de resurse. Firma îşi investeşte acum profitul în zone care îi aduc o creştere a business-ului, mai puţin în infrastructură IT şi de securitate, care sunt văzute doar ca un suport pentru afacere şi de multe ori ca un rău necesar. Aici pot interveni fondurile europene, pe care o colaborare cu Provision şi partenerii săi le poate facilita.
Propunerea Provision, bazată pe soluţii verificate în mediul Enterprise, ar putea cuprinde:
• Echipamente hardware: încă 10 laptop-uri şi 3 servere (pentru e-mail, aplicaţiile legislative şi baza de date şi al treilea server de backup);
• Licenţele aferente pentru sistemele de operare, pachetele de tip Office, licenţa pentru serverul de mail, licenţa pentru serverul de baze de date şi licenţa pentu aplicaţia legislativă;
• Infrastructura de securitate:
- appliance de tip Unified Threat Management care asigură protecţie de tip Firewall/VPN, Intrusion Prevention, URL Filtering, Content Filtering - Antivirus, Antispam, AntiSpyware,
- soluţie de criptare a hard-diskului pentru laptopuri,
- soluţie de Data Loss Prevention,
- soluţie de acces securizat la distanţă,
- soluţie de protecţie a serverului de e-mail,
- soluţie de tip EndPoint Protection,
- soluţie de backup pentru datele importante depozitate pe serverul de fişiere, pe serverul de email şi pe staţiile de lucru.
Pe lângă aceste investiţii din zona clasică a IT-ului, succesul proiectului poate fi asigurat de următoarele tipuri de servicii:
- servicii de evaluare a proceselor de business ale companiei în vederea dimensionării infrastructurii şi propunerii celor mai bune soluţii;
- servicii de planificare şi design al arhitecturilor de reţea şi de securitate;
- servicii de implementare a soluţiilor, inclusiv servicii de implementare a unei structuri tip Active Directory;
- servicii de mentenanţă şi răspuns la incidente pentru 3 ani de zile;
- servicii de training pentru angajaţii companiei.
Fluxul de activităţi din momentul definirii acestor cerinţe şi intrării în acest program este următorul:
1. Pre-evaluarea companiei în vederea accederii la fonduri - îndeplinirea cerinţelor generale;
2. Evaluarea proceselor de business şi a mediului IT din companie;
3. Construirea proiectului în funcţie de nevoile beneficiarului (definirea necesarului de echipamente, tehnologii şi servicii);
4. Stabilirea procedurii de desfăşurare a proiectului;
5. Facilitarea legăturii între beneficiar şi un partener specializat pe elaborarea documentaţiei pentru accesul la fonduri structurale;
6. Realizarea proiectului în vederea aprobării - se face împreună de către consultant şi beneficiar;
7. Aprobarea proiectului şi a fondurilor;
8. Implementarea proiectului.
În 8 paşi simpli o companie de avocatură a reuşit să îşi îndepărteze grijile referitoare la asigurarea confidenţialităţii informaţiilor, la protejarea reputaţiei şi a afacerii, şi a obţinut o infrastructură IT fiabilă, sigură şi scalabilă, care poate constitui atât o bază sănătoasă pentru creşterea companiei, cât şi un diferenţiator care poate asigura succesul în faţa competitorilor. Toate acestea cu o minimă investiţie, accesând fondurile puse la dispoziţie de Uniunea Europeană prin Programul Provision pentru IMM-uri.
Acesta a fost un simplu exemplu de organizaţie care îşi poate rezolva necesităţile în mod simplu, apelând la fondurile structurale. Programul Provision se adresează însă tuturor IMM-urilor, incluzând: companii de recrutare, cabinete notariale, cabinete cadastrale, centre medicale, agenţii de publicitate, agenţi de brokeraj, firme de contabilitate şi consultanţă financiară etc.
În încheiere, e important să mai ţineţi minte un lucru: termenul final de depunere a proiectelor este 24 noiembrie 2008. Succes!


Marius Bobe,
Account Manager, Provision



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite