Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Conferinţa ANIAP, puntea de dialog în administraţia publică

25 Septembrie 2008



23 de prezentări susţinute de 21 de reprezentanţi ai unor companii din industria IT&C, alături de 16 reprezentanţi ai administraţiei publice. Acesta ar fi bilanţul succint al celei de a şaptea Conferinţe anuale a Asociaţiei Naţionale a Informaticienilor din Administraţia Publică (ANIAP), eveniment care a devenit de-a lungul timpului un reper al stadiului informatizării administraţiei publice.


Ediţia din acest an a conferinţei ANIAP, consacrată soluţiilor IT&C de management al informaţiei, a reunit peste 120 de informaticieni din administraţia publică locală şi centrală şi aproximativ 100 de reprezentanţi ai companiilor de profil, care au prezentat şi au dezbătut soluţii pentru managementul informaţiei, ilustrându-le cu ajutorul studiilor de caz interne şi internaţionale. Urmând modelul interactiv impus de organizatori, dialogul cu cei prezenţi în sală a fost permanent, evenimentul devenind astfel unul de transfer al know-how-ului între specialiştii din acest domeniu şi respectând astfel menirea sa principală, după cum ne-a precizat Sevil Sumanariu, preşedintele ANIAP: „Prin conferinţele organizate de ANIAP, care este – în primul rând – o asociaţie profesională, am reuşit să asigurăm schimbul de know-how între toţi colegii, de asemenea manieră încât să nu reinventeze fiecare roata, iar modelul de succes al unei administraţii locale să poată fi importat facil la o alta.“
Nu au lipsit, desigur, nici reprezentanţii instituţiilor oficiale care interacţionează direct cu ANIAP, respectiv Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, Ministerul Internelor şi Reformei Fiscale şi Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de şanse etc; o prezenţă utilă, care dincolo de discursul oficial, s-a implicat activ în dezbaterea problemelor specifice administraţiei publice, propunând o serie de soluţii pragmatice, primite cu interes de către informaticieni. Mai rămâne de rezolvat doar aspectul delicat al punerii în practică a acestor soluţii, demersurile de până acum neavând rezultate concludente.

Prezenţe noi la ANIAP

Anul acesta, alături de informaticienii din administraţia publică, s-au aflat nume grele ale industriei IT&C mondiale, precum Oracle, Microsoft, IBM sau OCE, dar şi reprezentanţi ai industriei locale, ca Romsys, Prodinf, S&T, Siveco, Intergraph, CS Vision, TotalSoft, Intrarom, CertSIGN şi alţii. Majoritatea parteneri lor tradiţionali, cărora li s-au adăugat şi nume noi ale unor companii, îşi focalizează atenţia către domeniul administraţiei publice, domeniu de interes pentru din ce în ce mai mulţi jucători din piaţa IT&C.
În afara reprezentanţilor din mediul privat şi ai administraţiei publice, un debut la ANIAP a fost şi prezenţa Agenţiei pentru Serviciile Societăţii Informaţionale (ASSI), reprezentată de preşedintele Daniel Gruia. Acesta a prezentat proiectul „Ghişeul virtual“, o iniţiativă mai veche a MCTI-ului, care va fi extinsă acum sub tutela ASSI.
O altă premieră a reprezentat-o „delegaţia italiană“, alcătuită din Giovanni Verreschi şi Alfredo Leonardi, cei doi preşedinţi ai companiei Quadratech, Michele Maiani, preşedintele comunei Montefeltro (care a încheiat un parteneriat pe teme turistice şi e-Government cu primăria Municipiului Târgu Jiu) şi Grazia Strano, director general pentru inovaţie tehnologică şi comunicaţii în Ministerul italian al Muncii (care a prezentat un interesant sistem de monitorizare a forţei de muncă străine din Peninsulă, unde, conform statisticilor prezentate, românii ocupă primul loc).


Prezentări susţinute alături de clienţi
Majoritatea companiilor prezente la conferinţa ANIAP şi-au susţinut prezentările de soluţii cu studii de caz pe implementările realizate în unităţile administraţiei publice. Unele prezentări au excelat în acest sens, fiind invitaţi în prezentare mai mulţi clienţi din zona administraţiei sau realizând demonstraţii live (pe soluţii ce pot fi accesate on-line). Este cazul companiei Integrisoft Solutions, care a realizat o prezentare interactivă a aplicaţiei AvanTax, soluţie de gestiune a veniturilor la bugetul local implementată la Direcţia Impozite şi Taxe locale a Sectorului 1 şi la Primăria Municipiului Focşani, şi a aplicaţiei REMIS, implementată la Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. La capitolul referinţe, s-a evidenţiat Intergraph Computer Services, un partener cu vechime la evenimentele ANIAP, care a avut alături la conferinţe nu mai puţin de patru clienţi reprezentaţi de primăriile muncipiilor Bucureşti, Braşov, Sibiu şi Timişoara, care au prezentat soluţiile geospaţiale implementate.


Din punct de vedere al „prezenţei la tribună“, Braşovul a reuşit să se claseze la egalitate cu Capitala (prezentă de două ori în postură de client cu Primăria Municipiului Bucureşti şi o dată cu Primăria sectorului 2), pe locul doi clasându-se Primăria Municipiului Focşani. De altfel, Braşovul a fost şi câştigătorul marelui premiu al concursului „Comunitatea Virtuală“, competiţia celor mai bune portaluri web ale instituţiilor administraţiei publice din România, calificându-se automat la concursul similar european, EuroCrest.


Probleme specifice şi nu numai
În cadrul prezentărilor, specialiştii prezenţi în sală au ridicat o serie de probleme specifice administraţiei publice şi nu numai. Astfel, una dintre cele mai frecvente probleme semnalate a fost cea a semnăturii electronice, care, în pofida faptului că beneficiază de un cadru legislativ bine precizat şi de norme de aplicare, a faptului că reprezintă un instrument sigur care ar putea fluidiza activităţile din cadrul administraţiei publice, are o rată de penetrare scăzută. Astfel, potrivit celor prezenţi la conferinţa ANIAP, în rarele cazuri în care în unităţile administraţiei publice se utilizează semnătura electronică pentru autentificarea unui document, acesta nu se poate utiliza decât pe o arie restrânsă (un număr limitat de unităţi administrativ-teritoriale din proximitate sau subordine), în majoritatea cazurilor fiind nevoie şi de aplicarea clasicei ştampile a instituţiei emitente (aceasta deşi pe document se specifică explicit că este autentificat prin semnătură electronică).


O altă problemă mult mai delicată a fost cea a interconectării bazelor de date ale unităţilor administraţiei publice cu ale altor instituţii care interacţionează direct cu cetăţeanul, cum ar fi de exemplu Serviciul de Evidenţă al Populaţiei, care ar putea livra o serie de informaţii utile în procesul administrativ. Din păcate, până acum, această problemă nu a putut fi soluţionată pozitiv, în pofida eforturilor şi solicitărilor depuse la nivel oficial de către ANIAP.


Evident, din cadrul conferinţei nu au lipsit referirile la omni-prezentele fonduri structurale, a căror accesare a debutat la sfârşitul lunii august. La nivel oficial, se consideră că aceste surse de finanţare europene ar putea reprezenta un element important în accelerarea procesului de informatizare a administraţiei publice. Rămâne însă de văzut câte proiecte vor putea fi demarate şi la ce nivel. Probabil că în cadrul celei de a opta ediţii a conferinţei ANIAP vor fi anunţate reuşitele.


Sprijinul MCTI

Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei sprijină modernizarea serviciilor oferite de administraţiile statului prin posibilitatea accesării fondurilor structurale destinate sectorului IT&C. Fondurile structurale reprezintă o şansă unică pentru dezvoltarea serviciilor publice cu ajutorul echipamentelor de tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor. Rolul acestor tehnologii este de a se constitui în suportul pentru aplicarea şi simplificarea multor proceduri, în scopul asigurării accesului larg şi nediscriminatoriu la serviciile publice. În acelaşi timp, utilizarea fondurilor comunitare de către administraţiile publice, fie că este vorba de primării, prefecturi, instituţii de învăţământ, va conduce la reducerea tarifelor pentru serviciile publice oferite şi a costurilor de operare şi de personal... Autorităţile trebuie să înţeleagă importanţa existenţei acestor fonduri şi oportunitatea unică pe care o au în a-şi rezolva multe din problemele comunităţilor, cu susţinerea Uniunii Europene“.
Zoltán Somodi, secretar de stat MCTI


Modelul Primăriei Braşov

Avem o foarte mare grijă de clientul nostru – cetăţeanul. Toate aplicaţiile implementate în back-office în cadrul Primăriei Municipiului Braşov, de ERP, Document management etc., sunt integrate şi furnizează informaţii în front-office, către cetăţean. De exemplu, infochioşcurile preiau date din soluţia de management al documentelor, din aplicaţia de taxe şi impozite şi din alte aplicaţii, datele acestea putând fii accesate şi pe web-site-ul primăriei (www.brasovcity.ro, care a fost premiat în cadrul concursului „Comunitatea virtuala“ – n.r.), unde pot fi găsite şi alte informaţii utile informării cetăţeanului, cum ar fi cele referitoare la orice activitate a primăriei, serviciile oferite, formulare etc. De exemplu, prin autentificarea în sistem, cu numărul de înregistrare al unei cereri, poate fi urmărit traseul pe care îl parcurge respectiva solicitare, stadiul în care se află.
Gabriela Vlad, şef Serviciu IT, Primăria Municipiului Braşov



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite