Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ANCS a lansat un proiect itinerant „Caravana inovării“, soluţie de rentabilizare a cercetării româneşti

25 Septembrie 2008



Cercetarea românească a ieşit din laboratoare pentru a se confrunta pe teren deschis cu reprezentanţii mediului de afaceri. Inedita iniţiativă demarată de Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică, intitulată „Caravana inovării“, are rolul nu numai de a prezenta rezultatele activităţii de cercetare, ci şi de a colecta informaţii utile de la reprezentanţii companiilor cu care cercetătorii au intrat în contact pe parcursul itinerariului lor. Iar rezultatele încep deja să se concretizeze.

„Nu ştim să vindem realizările din cercetare. Industria şi cercetarea vorbesc aceeaşi limbă, dar nu se pot înţelege. Avem nevoie de o încercare de traducere, astfel încât cele două părţi să utilizeze aceleaşi cuvinte“, a declarat prof. dr. Anton Anton, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică (ANCS), cu ocazia lansării proiectului „Caravana inovării“. Un proiect original, al cărui scop este de a pune în contact direct, pentru prima dată în România, cercetătorii din institutele naţionale şi din cele private cu oamenii de afaceri, altfel decât prin tradiţionalele evenimente periodice.

Obiective ambiţioase, suport de specialitate
Proiectul iniţiat de ANCS are ca scop declarat la nivel oficial: „susţinerea creşterii competitivităţii companiilor româneşti prin utilizarea rezultatelor cercetării naţionale“. Dar, după cum a subliniat preşedintele ANCS, diferenţa esenţială faţă de restul manifestărilor de gen rezidă în faptul că obiectivul acestui demers inedit nu constă doar în prezentarea rezultatelor institutelor de cercetare, ci şi în colectarea de informaţii din mediul afaceri, un feeedback vital pentru cercetătorii care doresc să realizeze un transfer tehnologic viabil către zona economică. „Ideea caravanei a plecat de la cele două modalităţi de a privi rezultatele cercetării: «Aveţi nevoie de cercetare, veniţi la noi!», zic cercetătorii. «Noi avem fonduri, veniţi voi, cercetătorii, şi deserviţi-ne!», spun oamenii de afaceri. De această dată, cercetătorii vor arăta ce au făcut, iar oamenii de afaceri vor spune ce le trebuie. Toată lumea se aşteaptă să se poată rezolva astfel probleme sâcâitoare, dar lucruri simple în esenţă, care pot duce la creşterea competitivităţii“, a explicat Anton Anton.

Dincolo de obiectivele prezentării rezultatelor cercetării şi colectării informaţiilor din mediul de afaceri, caravana va permite şi dezvoltarea mult mai pragmatică a unei noi direcţii prin intermediul specialiştilor în accesarea fondurilor, pe care ANCS le pune la dispoziţia oamenilor de afaceri care aplică pentru obţinerea de fonduri în colaborare cu cercetători sau entităţi de cercetare-dezvoltare-inovare. Obiectivul acestor specialişti este încheierea de parteneriate între firme private şi institute de cercetare pentru asigurarea finanţării proiectelor anvizajate de business. Totodată, din caravană fac parte, acolo unde s-a solicitat, şi specialişti în accesarea fondurilor europene, care pot oferi soluţii pentru planurile sau probleme specifice ale firmelor care participă (pe baza parteneriatelor realizate de ANCS cu Camerele de comerţ şi industrie din zonele incluse în itinerar). „România oferă acum posibilităţi importante de finanţare a produselor inovative. Programul naţional de inovare este lansat de trei ani de zile. Exista şi înainte un program, care însă nu a funcţionat, iar cercetătorii ştiu de ce! Nu se poate ca cercetătorul să vină la omul de afaceri şi să spună: «Eu îţi inovez producţia!». Trebuie să vină omul de afaceri care să spună: «Am nevoie de asta»“, a subliniat preşedintele ANCS schimbarea de abordare pe care o aduce „Caravana
inovării“.

3 luni, 600 de produse, zeci de participanţi
Demarat pe 25 august (primul obiectiv de pe itinerariul caravanei a fost Regiunea 3 Sud Muntenia - Piteşti, Argeş), „periplul“ cercetătorilor români va dura aproximativ trei luni, în care vor fi acoperite Regiunea 1 Nord-est, Regiunea 3 Sud Muntenia, Regiunea 4 Sud-Vest, Regiunea 5 Vest, Regiunea 6 Nord-vest şi Regiunea 7 Centru. Proiectul permite prezentarea către reprezentanţii mediului de afaceri a peste 600 de produse, servicii şi tehnologii operaţionale ale cercetătorilor din diferite institute, care pot fi achiziţionate în acest moment de către oamenii de afaceri interesaţi. (De menţionat că structura caravanei nu este una fixă, participanţii schimbându-se de-a lungul diferitelor etape ale proiectului.)
Produsele şi tehnologiile prezentate pe parcursul caravanei sunt din domenii de larg interes. Au fost şi vor fi prezentate comunităţilor de afaceri, în special IMM-urilor, cele mai avansate produse, servicii şi tehnologii realizate de institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, de universităţi şi institute particulare de cercetare.

Astfel, în „portofoliul“ caravanei se găsesc de la centrale eoliene pentru mici utilizatori, modalităţi de certificare a autenticităţii produselor, materiale de construcţii în formule inovatoare, soluţii de îmbunătăţire a calităţii produselor alimentare din carne şi lapte, tehnologii noi pentru lucrarea pământului (inclusiv pentru agricultura ecologică), la produse chimico-farmaceutice cu proprietăţi speciale, produse alimentare cu calităţi gustative normale pentru diabetici, tehnologii pentru creşterea vizibilităţii companiilor prin acceleratorul de afaceri şi multe alte produse şi tehnologii principial noi sau inovative, care sunt brevetate şi pot fi preluate şi aplicate imediat.
Oferta este adaptată la specificul economic al fiecărei regiuni de dezvoltare, al fiecărui judeţ, cu ajutorul partenerilor regionali şi locali cu care se organizează „Caravana Inovării“ (agenţiile pentru dezvoltare regionale, Camerele de comerţ şi industrie, patronate, asociaţii profesionale, alte organizaţii neguvernamentale cu impact regional/local şi, nu în ultimul rând, administraţia publică locală).

Proba practică
„Caravana inovării“ se prezintă ca proiect ambiţios, de amploare, cu o abordare novatoare din multe puncte de vedere. Dar, dincolo de aceste consideraţii generale, valoarea sa rezidă în rezultatele practice obţinute. Iar cum până la finalizarea periplului cercetătorilor şi specialiştilor ANCS şi prezentarea concluziilor acestora în „Parlamentul inovării“ mai sunt câteva luni, am solicitat câteva rezultate preliminare directorului Direcţiei de transfer tehnologic şi infrastructuri din cadrul ANCS, George Bala.

Potrivit acestuia, oamenii de afaceri prezenţi la primele evenimente din cadrul caravanei au provenit atât din cadrul firmelor cu capital privat, cât şi din firmele cu capital majoritar sau minoritar de stat. Au participat atât firme cu capital integral românesc, cât şi firme cu capital străin, care desfăşoară sau nu activitate de cercetare. Circa 75% dintre participanţi au aflat despre eveniment direct de la organizatori. Au existat însă şi participanţi care au aflat despre eveniment de la colaboratori/parteneri, prin Internet sau prin intermediul mass-media.

Iniţiativa organizării evenimentului „Caravana Inovării“ a fost apreciată de către toţi participanţii prezenţi la eveniment. Astfel:
• Majoritatea oamenilor de afaceri (peste 95%) consideră că rezultatele prezentate în cadrul evenimentului au corespuns aşteptărilor şi nevoilor lor.
• Interesul reprezentanţilor mediului de afaceri s-a îndreptat către tehnologii noi (40% dintre cei prezenţi manifestând interes pentru acestea) sau modernizate (19%), servicii noi (32%), către produse noi (27%) şi modernizate (16%).
• „Circa 20% dintre reprezentanţii mediului de afaceri au considerat că rezultatele cercetării prezentate pot fi aplicate integral în activitatea firmei în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea; 40% au declarat că aceste rezultate pot fi parţial utilizate, ceea ce conduce la ideea că anumite elemente sau părţi ale rezultatelor pot face obiectul transferului tehnologic. Totodată, nevoia de consultanţă şi asistenţă din partea entităţilor specializate (Centre de Informare Tehnologică, Centre de Transfer Tehnologic) a fost şi de această dată evidenţiată de 95% dintre oamenii de afaceri prezenţi la eveniment, justificând încă o dată necesitatea înfiinţării reţelei ReNITT“, a subliniat George Bala.
Referitor la organizarea evenimentului, conform primelor impresii, aceasta a fost considerată, în general, bună, fiind apreciate pozitiv în special (atât de către oamenii de afaceri, cât şi de către cercetători) disponibilitatea echipei de organizatori şi structura programului. Referitor la reiterarea acestui eveniment, cercetătorii consideră că vor participa şi la anul şi totodată apreciază participarea la acest eveniment ca pe un factor pozitiv pentru instituţia pe care o reprezintă. Reprezentanţii mediului de cercetare consideră necesară realizarea acestui eveniment în fiecare an.

Zonele de interes
Aproximativ 60% dintre oamenii de afaceri care au participat la eveniment au precizat că sunt interesaţi de rezultatele cercetării pe anumite arii tematice, cele mai multe fiind legate de energie, mediu şi dezvoltare durabilă, tehnologia informaţiei şi telecomunicaţii, precum şi informare şi/sau transfer tehnologic.
Ariile tematice care au constituit obiectul dezbaterilor în cadrul evenimentului au fost:
• agricultură şi biotehnologii;
• energie;
• nanotehnologii şi nanomateriale;
• tehnologia informaţiei şi telecomunicaţii;
• informare şi/sau transfer tehnologic.
Interesul a 40% dintre reprezentanţii mediului de afaceri a avut mai mult un caracter general, nefiind focalizat pe un anumit domeniu.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
anca
Luminita Sirbu este o analfabeta si o impostoare, a reusit sa prosteasca pana si nume mari din cercetare si stiinta. De ce nu i-ati cerut dovada competentelor, domnilor cercetatori?Plinge lumea dupa banii pierduti, se dau cu capul de pereti cei care au incheiat contracte cu dumneaei, cei carora le-au cazut proiectele, etc!!! Lista e foarte lunga!
22 Iunie 2009, 03:09:32