Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ness România a serbat 15 ani de activitate cu o schimbare de top-management

25 Octombrie 2008



Anul acesta, Ness România a serbat 15 ani de existenţă pe piaţă, dar a realizat şi o schimbare de top management. Două evenimente semnificative pentru o companie care se poziţionează ca lider în sectorul integratorilor de sistem, despre care am discutat cu Gabriel Mardarasevici, care acum ocupă poziţia de Acting Chairman al Ness România, şi Mircea Neagu, noul Managing Director.



Gabriel Mardarasevici, care acum ocupă poziţia de Acting Chairman al Ness România, şi Mircea Neagu, noul Managing Director


2008 este un an important pentru Ness România, 15 ani de activitate şi o schimbare de top management. Sunt acestea cele mai importante evenimente din istoria recentă a companiei?
Gabriel Mardarasevici: Eu cred că cele mai importante momente din perioada post-achiziţie Radix sunt primele şase luni, când a trebuit să conştientizăm faptul că modul de lucru anterior şi procedurile existente vor dispărea în cea mai mare parte, fiind înlocuite de politicile şi standardele operaţionale ale noului proprietar, Grupul Ness. Atunci am conştientizat cu toţii diferenţele majore între procedurile unei organizaţii de tip antreprenorial şi cele ale unei multinaţionale, care funcţionează în sistem corporatist. A fost un demers delicat, de durată şi pentru că Ness este o firmă listată pe bursele din SUA, ceea ce implică un sistem complex de raportare care se respectă întru totul în toate subsidiarele grupului. În paralel cu alinierea la noile standarde, un alt element foarte important a fost cel de conştientizare a pieţei, care, în urma achiziţiei, căpătase o nouă anvergură. În momentul vânzării, o afirm fără falsă modestie, Radix era un jucător destul de important pe piaţa locală. Ness, însă, era la intrarea pe piaţă şi a trebuit să reuşim să realizăm această schimbare de percepţie la nivelul clienţilor noştri – portofoliul de competenţe şi servicii al noii companii este acelaşi, ba chiar extins.


Să revenim însă la principalul eveniment al acestui an – „predarea ştafetei” către Mircea Neagu.
G.M.: „Predarea ştafetei“ este rezultatul unui proces care a debutat anul trecut. Îl nominalizez ca un moment aparte, pentru că toată organizaţia era constituită din foştii manageri care făceau parte din staff încă de pe vremea tranzacţiei Radix – Ness. Fapt cu care ne mândrim, însă am simţit nevoia în acel moment de a aduce pe cineva din afară care să aibă o perspectivă neutră asupra business-ului, o persoană nouă care să poată contribui cu expertiză mai ales pe segmentele pe care noi nu mai aveam putere şi competenţă să ne dezvoltăm. Am discutat mult cu Mircea, am făcut multe analize împreună şi am realizat o planificare judicioasă a acestei tranziţii, care s-a finalizat în luna mai a acestui an, când am decis înlocuirea mea la conducerea companiei de către Mircea.
M.N.: Aş interveni aici cu o precizare – Gabriel nu s-a retras cu totul din activitatea Ness România. El este prezent în companie la fel de mult timp ca şi înainte, doar că, acum, domeniul său de activitate s-a extins cu unele preocupări legate de integrarea la nivel european a companiei şi interacţiunile cu alte entităţi, activităţi care, evident, ne ajută şi pe noi în dezvoltarea locală.


Să înţeleg că nu este vorba de o „retragere strategică”, un exit disimulat?
G.M.: În lumea IT, cel puţin în Vest, 4-5 ani într-o poziţie de top management este o perioadă relativ îndelungată. Iar dacă vă uitaţi la top managerii IT din România, cu mici excepţii când se poate vorbi de o longevitate foarte mare, media de ocupare a unor asemenea funcţii este cam tot aceeaşi. De altfel, cred că m-am numărat printre cei mai longevivi. În cazul meu, sunt două motive principale ale retragerii din poziţia executivă.
În primul rând, la nivelul Ness România se resimţea nevoia dezvoltării pe alte direcţii, a unei noi viziuni, respectiv nevoia de a aborda lucrurile în alt mod, dar şi de a aborda noi teritorii. Dacă vreţi, se poate spune că este o recunoaştere a atingerii propriilor limite, motiv pentru care l-am cooptat pe Mircea Neagu pentru a evolua mai departe. Trebuie să recunosc că nu mi-a fost uşor, dar, pentru că am dorit să obţin o creştere sănătoasă a acestui business, am optat pentru această soluţie. Aceasta nu înseamnă însă că m-am retras definitiv, sunt prezent încă în activităţile desfăşurate de Ness România, uneori poate mai implicat decât mi-ar plăcea să fiu! Dar este firesc să fie aşa, tranziţia nu poate avea loc instantaneu.
Un al doilea motiv l-a reprezentat necesitatea dezvoltării unei strategii de integrare la nivel european a companiei. Mi-am asumat acest rol de „cercetaş“, pentru a descoperi noi oportunităţi de business atât pe piaţa locală, cât şi pe cea externă.


Tatonaţi o extindere a ariei de activitate pe pieţele învecinate?
M.N.: Politica grupului Ness nu este ca subsidiarele să extindă business-ul în alte ţări, dar cred că grupul va continua politica de achiziţii. Grupul Ness are două direcţii de business majore – software ingineering sau outsorcing-ul de dezvol-
tare de aplicaţie, care se adresează cu precădere pieţei americane, şi cea de integrare de sistem, care se realizează mai ales în Europa, unde grupul Ness şi-a atins obiectivul de a deveni un jucător cu greutate, fiind prezent în 16 ţări de pe continent.


În Cehia, unde Ness este prezentă din 2003, anul acesta s-a finalizat o nouă achiziţie, cea a firmei Logos. Este posibil acest lucru şi în România?
M.N.: Obiectivul Ness este ca în fiecare ţară în care deţine o subsidiară ce activează ca integrator de sistem aceasta să fie printre primele trei companii din domeniu din ţara respectivă. Dacă acest lucru nu este posibil prin intermediul unei singure companii, atunci este posibil să se facă noi achiziţii pentru atingerea obiectivului, aşa cum s-a întâmplat în Cehia, unde, până la preluarea Logos, Ness Cehia ocupa poziţia 7 sau 8 în topul integratorilor de sistem. Acum, prin consolidare, a devenit numărul unu în această zonă. La noi, după cum o demonstrează şi statisticile, acest lucru nu se va întâmpla prea curând, Ness România ocupând o poziţie de lider. Conform studiului PAC, ERP România 2007, ne menţinem pe acelaşi loc 1, ca şi în 2006, în cadrul secţiunii ERP Related Services Providers în sectorul utilităţilor şi suntem pe locul 3 în clasamentul integratorilor de sisteme şi pe piaţa serviciilor aferente soluţiilor ERP. Iar conform IDC „IT Services 2007-2011 Forecast and 2007 Vendor Shares“, Ness România este pe prima poziţie în topul integratorilor de sisteme din utilităţi.
G.M.: Este un lucru universal valabil – orice companie din lume nu-şi refuză nicio posibilitate de dezvoltare, fie organic, fie prin achiziţii, joint-venture sau orice alt mod de extindere a activităţii. Evident, dacă se va ivi vreo oportunitate nu o vom rata şi o vom semnala head-quarter-ului european.


Vă rezumaţi deci la resursele proprii prentru creşterea business-ului?
M.N.: Noi ne propunem să realizăm o creştere organică a business-ului, iar anul acesta estimăm o creştere de 50% a cifrei de afaceri faţă de anul trecut. Pentru următorii 2-3 ani preconizăm o rată de creştere de circa 40%, care credem că ne va acorda o poziţie solidă pe piaţă.
G.M.: Aş vrea să subliniez un aspect esenţial – este o performanţă ca, în anul în care realizezi o schimbare de top management, să obţii o asemenea creştere.


Care este ponderea business-ului Ness România la nivel de grup?
M.N.: Nu-i uşor de spus, pentru că, la nivel de grup, se fac achiziţii frecvent. De exemplu, la finele lui 2007, Ness România avea o cotă de peste 20% din business-ul Ness în Europa, ceea ce ne asigura locul doi-trei în topul Ness, la egalitate cu Slovacia şi după Cehia. Acum, după achiziţia FMC Consulting and Informatics din Ungaria şi consolidarea din Cehia, clasamentul s-a modificat ca urmare a creşterii bazei de raportare.
G.M.: Ness este o companie relativ tânără, raportat la competitorii din această zonă, şi este firesc ca cea mai mare creştere să se realizeze pe pieţele libere, care permit extinderea, respectiv ţările emergente din spaţiul central şi est-european. Este mult mai dificil să obţii astfel de rate de creştere în ţări precum Germania, Anglia sau Franţa, unde primii trei jucători din top au cifre de afaceri impresionante.


Se prefigurează deja noi direcţii de dezvoltare a business-ului Ness România pentru 2009?
M.N.: Numele Ness România este asociat în majoritatea cazurilor cu SAP, fiind cunoscuţi mai ales ca integratori de sistem şi implementatori de soluţii SAP. Este o direcţie pe care vom continua, pentru că SAP este un partener de mare perspectivă, atât în sectorul utilităţilor, unde avem o poziţie de lider, cât şi în cel public, pe care îl ţintim cu preponderenţă, în ciuda dificultăţilor pe care le întâmpină majoritatea firmelor IT în acest sector.
Conform tuturor studiilor de piaţă, sectorul public va fi zona cu cea mai mare creştere în următorii ani, cu sau fără aportul fondurilor europene. Prin urmare, va fi o verticală pe care ne vom focusa şi în care deja am înregistrat rezultate semnificative – circa 30% din cifra de afaceri Ness România este realizată în sectorul public şi estimăm că ponderea va creşte în anii următori. În ceea ce priveşte orizontalele, în afară de soluţiile SAP, Microsoft, IBM şi Oracle din portofoliul nostru, vom oferi o serie de soluţii de nişă, din interiorul grupului Ness, şi vom încerca să replicăm expertiza din celelalte subsidiare Ness. Iar în acest sens avem experienţe semnificative în sectorul public în Cehia, Slovacia şi, mai ales, în Israel.



Tags: ERP, SAP, Ness Romania

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite