Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

HR-ul şi comunicarea internă

25 Octombrie 2008



Cel mai puţin invocat concept din managementul autohton al resurselor umane, comunicarea internă, defineşte totalitatea mijloacelor şi căilor de comunicare folosite în cadrul companiei. Deşi mulţi o consideră unidirecţională, comunicarea internă prezintă de fapt două tipuri de orientări:


Pe verticală – între top management şi marea masă a angajaţilor;


Pe orizontală – între departamente sau entităţi aflate în relaţii de colaborare, nu subordonare.


Comunicarea pe verticală poate fi la rândul ei ascendentă - de jos în sus şi descendentă - de sus în jos.


Cea descendentă, ridică probleme reale specialiştilor HR datorită diferenţelor dintre emiţător şi receptor. Astfel, mesajul trebuie întotdeauna să răspundă nevoii celor două entităţi, adică pe de o parte a nevoilor top managementului, care vrea să comunice ceva, şi a angajaţilor, care de regulă vor să audă altceva. Ca mediator, departamentul de resurse umane este cel care adaptează mesajul şi îl comunică în mod inteligibil, optim, în aşa fel încât să producă reacţia aşteptată.
Ce vor top managerii să comunice? În general vor performanţe mai bune, cu costuri mai mici, vorbesc despre eficienţă, disciplină, respectarea procedurilor şi regulilor.


Ce vor angajaţii să audă? În general vor să audă că şi-au făcut treaba bine şi vor să fie implicaţi în luarea deciziilor.


Cum unifici cele două tipuri de aşteptări? Soluţia de compromis este întotdeauna optimă. De asemenea, cu cât mesajul este mai simplu şi mai direct, cu atât are şanse mai mari să fie perceput în mod corect.
La rândul ei, comunicarea ascendentă îşi pierde adesea mesajul pe traseu, datorită faptului că puţini manageri de top consideră că angajaţii pot avea ceva important de spus. Singurele metode de comunicare ascendentă eficiente sunt cele organizate şi conduse de către departamentele de HR (survey-uri ale satisfacţiei angajaţilor, evaluări 3-4D, etc).


Cum poate fi optimizată comunicarea pe vericală? Un prim pas ar fi încurajarea ei. Politica uşilor deschise, redactarea de mesaje în concordanţă cu cultura organizaţională, feed-back-ul constant, sunt cele care pot crea atât căi de comunicare eficientă, cât şi o atmosfera degajată la locul de muncă. Ca şi căi de comunicare, o revistă a companiei, un blog în care top managementul să-şi exprime direct şi inteligibil aşteptările sau diverse alte moduri de afişare a mesajelor companiei/ angajaţilor pot ajuta.


Comunicarea pe orizontală, ridică la rândul ei probleme datorită faptului că, aflaţi pe aceeaşi scară organizaţională, atât emiţătorul, cât şi receptorul, au interesul de a deforma uneori mesajul în funcţie de interese punctuale. Apare din nou rolul ingrat al specialistului HR de a găsi căile şi metodele adecvate de comunicare care să nu permită deformarea esenţială a mesajului.


Cum eficientizezi comunicarea pe orizontală? Creionând o schemă general valabilă şi unanim respectată de comunicare. De exemplu, în cadru organizaţional, nimic important din ceea ce se comunică verbal nu trebuie să rămână aşa. Vorba Volant, Scripta Manet. De asemenea, comunicarea interdepartamentală defectuoasă trebuie mediată imediat ce apar primele semne. Aplicaţiile de tip intranet, paginile de tip de tip wiki în care angajaţii pot defini termeni specifici ai culturii organizaţionale sau termeni pur profesionali sau un forum inten pot optimiza acest tip de comunicare.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite