Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Add-on-urile vānd ERP-ul

25 Octombrie 2008



În general vorbind, ERP-ul este o soluţie cu aplicabilitate generală ce transcende dimensiunea companiei, precum şi domeniul de activitate al acesteia, devenind centrul oricărui sistem informatic. Chiar dacă s-a impus ca tehnologie orizontală cvasiobligatorie, ERP-ul cu structura obişnuită de module este departe de a fi necesar pentru buna administrare a unei companii. Această necesitate a determinat vendorii de ERP să dezvolte o serie de module complementare care să asigure aplicaţiei de bază funcţionalităţi orizontale sau verticale extinse.


Încercând să transforme ERP-ul în commodity, vendorii şi consultanţii activi pe această piaţă au realizat că cele 6-7 module standard ale sistemului nu acoperă întreg setul de cerinţe ale clienţilor. Pe de o parte, unii îşi doreau unele dintre funcţionalităţile tipice altor categorii de aplicaţii (CRM, BI, Colaborare), dar fără să dorească şi o investiţie separată, iar alţii aveau procese cu un specific atât de ridicat, încât activitatea de personalizare devenea un efort prea mare şi prea constisitor. Astfel, chiar dacă ERP-ul a fost gândit să poată fi utilizat şi vândut către oricine, într-un mod puţin exagerat, acesta nu se potriveşte nimănui. Soluţia a fost ca alături de modulele tipice (Producţie, Financiar, Comercial, Stocuri, Resurse Umane, Mijloace fixe) să fie dezvoltate şi module complementare care să ofere răspuns la nevoile reale ale clienţilor, un compromis între o variantă prea generală pentru a fi utilă şi una prea personalizată pentru a putea fi revândută. Aceste module suplimentare se numesc generic add-on-uri şi sunt cele care, până la urmă, fac diferenţierea dintre soluţii.

Între Add-on şi orientare pe nişă

Unele companii, prin dezvoltarea unor competenţe specifice şi încercând să fie mai aproape de client şi pentru că, probabil, şi dimensiunea pieţei le-a permis, au dezvoltat inclusiv ERP-uri de nişă (a se vedea ab-Solut, dezvoltat de Probas exclusiv pentru zona bancară). Acestea sunt însă mai puţin notorii pe piaţa românească, iar dacă inevitabil unii vendori (soluţii) activi locali au devenit mai cunoscuţi pe anumite verticale (Microsoft Dynamics NAV pe segmentul de retail şi distribuţie, Oracle şi MFG Pro pentru sectoarele producţie, Charisma pentru leasing) aceasta s-a întâmplat datorită add-on-urilor disponibile şi acumulării de referinţe.
Numărul modulelor suplimentare poate pleca de la 3-4 în cazul unei aplicaţii locale mici, la circa 30 pentru o soluţie locală importantă precum Charisma, dezvoltată de TotalSoft, şi ajunge la peste 550 în cazul unei aplicaţii internaţionale ca Microsoft Dynamics NAV (este adevărat că în acest caz add-on-urile sunt dezvoltate de parteneri conform unor standarde impuse de Microsoft). Cel mai important aspect este că toate aceste elemente, fie că se numesc add-on-uri, module sau aplicaţii, se integrează într-un sistem unic şi lucrează pe aceeaşi bază de date.


Module extra sau extra-funcţionalităţi?
În cazul unei aplicaţii locale mici, cum este AplixERP, modulele de bază sunt mai puţine : Contabilitate, Financiar, Gestiune, Imobilizări (mijloace fixe şi obiecte de inventar), Salarizare (include şi resurse umane), iar la acestea se adaugă patru module adiţionale: Producţie (la nivelul simplist de asamblări/produse bazate pe reţetar, inclusiv postcalcul), Logistică (SCM - comenzi furnizori, interne şi clienţi) Activităţi (pentru segmente de service, IT, project management, transporturi etc şi care oferă inclusiv unele funcţionalităţi de CRM) şi AplixBI (modul de Business Intelligence oferit în parteneriat cu QlickView). „Nu ne-am focalizat pe dezvoltarea de module adiţionale deoarece, dacă procesele de afaceri sunt corect analizate şi puse în practică în structurile de date ca functionalităţi ale aplicaţiei, nu am considerat că sunt necesare module specifice unei anume verticale de piaţă. Admit însă că modulele Logistică si Activităţi pot fi parametrizate astfel încât să servească specifice de activitate. Aplix s-a orientat mai mult către funcţionalităţi şi mai puţin către adăugarea de module“, a declarat pentru Market Watch, Doru Ilasi, Executive Manager, Aplix Software.


Abordare multi-level pentru Charisma
Dezvoltat de Totalsoft în urma unei investiţii directe de un milion USD, Carisma Enterprise a fost gândit ca un sistem multi-nivel, care să permită dezvoltări şi integrări cu module menite să aducă valoare adăugată oricărui business. Similar conceptului standard amintit anterior, la bază se află opt module: Contabilitate, Financiar, Mijloace Fixe, Vânzări, Achiziţii, Stocuri, Bugete, Comerţ Exterior. Acestea alcătuiesc nivelul I, care se completează cu încă două straturi (module destinate gestionării anumitor activităţi sau care oferă anumite funcţionalităţi). Nivelul II este reprezentat de module specifice gestionării activităţii de business, pe verticale economice: Retail, Distribuţie, Leasing, Contracte, Rate, Credite, Asigurări, Producţie, Service, Managementul Flotelor, Resurse Umane şi Salarizare, iar Nivelul III - integrează în Charisma module orientate pe funcţionalităţi: CRM, Charisma Analyzer, Charisma Office Automation, Charisma Document Management, Mobile Reporting, SFA etc. Pe baza acestor module vendorul poate oferi clientului combinaţia cea mai avantajoasă pentru acesta, cât şi posibilitatea de a adăuga ulterior funcţionalităţi în funcţie de evoluţia activităţii.


EBS România are o strategie diferită în ceea ce priveşte modulele oferite clienţilor. În oferta companiei nu există module de bază ci există combinaţii ale modulelor disponibile sub forma a trei pachete: Clarvision Contabilitate, Clarvision Standard şi Clarvision Enterprise. Complementar se pot oferi, la cererea clienţilor module pentru: Mentenanţă, Selecţie şi Recrutare personal, Dezvoltarea carierei, Aprovizionare cu coduri de bare, ISO DMS. Modulul ISO DMS, poate fi achizitionat şi independent de sistemul Clarvision ERP şi facilitează urmărirea şi gestionarea documentelor în format electronic. Compania lucrează în mod curent la dezvoltarea a două module noi: Cash-flow şi Distribuţie. Investiţiile făcute de EBS România în suita de module suplimentare sunt urmare directă a necesităţilor identificate la clienţi.


Microsoft Dynamics NAV este un caz interesant prin amploarea pe care a dat-o noţiunii de add-on. Conform strategiei Microsoft, orice personalizare a aplicaţiei este făcută de partenerii certificaţi şi pusă la dispoziţia întregii comunităţi. Peste 220 de ISV-uri au dezvoltat astfel circa 550 de module suplimentare pentru Dynamics NAV, toate fiind grupate într-un Add-on Catalog. Acest catalog conţine module orizontale orientate către: BI, Colaborare, Comerţ, Integrare, Mobilitate, Stocare, eLearning etc şi verticale precum: Administraţie Publică, Servicii Profesionale, Agricultură, Pescuit, Silvicultură, Logistică, Utilităţi etc, evident granularitarea coborând la nivel de nişă în cadrul acestor domenii economice.


Unele dintre add-on-urile pentru Dynamcs NAV au fost dezvoltate însă de partenerii locali ai Microsoft. Investiţiile au fost făcute în principal pentru a răspunde punctual unor cerinţe formulate de clienţi şi, ulterior, pentru exploatare comercială, însă există şi cazul unor investiţii programate.


Add-on-uri româneşti pentru Microsoft NAV
Ager Solutions este partenerul Microsoft care a dezvoltat şi înregistrat oficial în 2006 primul add on românesc pentru soluţia Dynamics NAV, denumit „Efecte comerciale“. Decizia dezvoltării a fost determinată de solicitările clienţilor, privind extinderea funcţionalităţilor Microsoft Dynamics NAV. Add-on-ul este folosit în mod curent de cca 15 clienţi.


„În momentul dezvoltării add-on-ului, sistemul standard nu oferea acest pachet de funcţionalităţi şi, prin urmare, era de competenţa noastră, ca partener Microsoft Dynamics NAV să acoperim aceste cerinţe ale clienţilor. Din punct de vedere legal, gestionarea efectelor comerciale este o cerinţă importantă şi, dat fiind că procesul este destul de laborios, nu putea fi urmărit la nivelul sistemului printr-o simplă dezvoltare. Drept urmare, rezultatul s-a concretizat într-un add-on“, afirmă Erica Voevozeanu, Program Manager – AGER Solutions.

Add-on-ul a fost realizat în aproape o lună şi jumătate, iar investiţia a fost deja recuperată în urma implementărilor proprii sau prin intermediul altor parteneri Microsoft. „Prin vânzarea repetată a funcţionalităţilor respective, investiţia iniţială se recuperează mai uşor şi, drept urmare, scad atât preţul de vânzare, cât şi timpul de livrare către client. În ceea ce priveşte avantajul nostru ca partener Microsoft, acesta se referă la faptul că putem astfel dovedi angajamentul şi implicarea vizavi de clienţii noştri. Prin faptul că oferim soluţii adiţionale ofertei standard a Microsoft Dynamcis NAV, facem şi o demonstraţie a capabilităţilor tehnice deţinute. De asemenea, este un bun punct de colaborare cu alţi parteneri locali, iar AGER Solutions are deja activităţi în acest sens“, consideră Erica Voevozeanu.


Alături de add-on-ul Efecte Comerciale, înregistrat oficial, Ager Solutions are şi alte dezvoltări de funcţionalităţi pentru Dynamics NAV şi pentru care există premizele transformării ulterioare în add-on. Acestea se referă la „Plată în avans“ (permite înregistrarea de facturi de avans şi legarea acestora de comandă, atât pentru operaţiunile de vânzare, cât şi pentru cele de cumpărare), Planificare rute şi capacitate camioane (oferă reducerea cheltuielilor legate de transport şi încărcarea optimă a maşinilor) Managementul Lichidităţilor (oferă previziuni asupra lichidităţilor pe baza facturilor emise/plătire, comenzi, planificări etc) Pe o direcţie similară, adăugare de funcţionalităţi, dar nu şi o înregistrare oficială, se înscriu şi eforturile companiei



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Gabriel Vasile
am modificat
06 Noiembrie 2008, 05:26:04