Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Add-on-urile vând ERP-ul

25 Octombrie 2008




Eytro pentru dezvoltarea modulelor RMS - Retail Management
System (pentru simplificarea gestiunii unei reţele de magazine) şi SALARY (modul integrat pentru calculul salariilor şi gestionarea resurselor umane dedicat atât Microsoft Dynamics NAV, cât şi AX, dar şi SAP sau alte sisteme informatice).


Funcţionalităţi pentru sectorul public
Net Brinel este partener Microsoft Dynamics Nav de la începutul anului 2003, iar în 2007 a înregistrat add-on-ul NavPublic. Începând cu anul 2001, compania a interacţionat cu administraţia publică, dezvoltând o serie de aplicaţii personalizate. Experienţa acumulată a dus la dezvoltarea unui modul vertical care să răspundă punctual unor cerinţe.


„Administraţia Publică este un domeniu de activitate care beneficiază de multe aplicaţii. Din păcate, majoritatea lor rezolvă fiecare câte o problematică anume a câte unui departament. La întrebările interdepartamentale se răspunde destul de greu şi, deseori, se foloseşte hârtia şi creionul. Ca atare, având experienţă în scrierea de diverse aplicaţii pentru administraţia publică, am hotărât să le integrăm în modulul NavPublic, add-on al ERP-ului Microsoft Dynamics Nav. În acest fel, tratăm integrat nevoia de raportare pe diferite proiecte, pe diferite surse de finanţare, din diferite stări ale gradului de contractare/execuţie, nevoie care în domeniul privat este mult mai susţinută de produse decât în administraţia publică“, a declarat Ovidiu Teodorescu, Senior Product Manager, Net Brinel.

Conform declaraţiilor oficialilor companiei, investiţia totală în dezvoltarea add-on-ului Nav Public a fost de aproximativ 150.000 de euro, iar recuperarea acesteia este planificată pentru un termen de cel mult 2 ani. Recuperarea investiţiei se face atât prin implementări proprii, cât şi prin drepturile primite în urma distribuirii acestuia de către terţe companii. „Faptul că este un add-on înregistat face posibilă (ca şi condiţie necesară, dar nu neapărat suficientă) promovarea modulului dezvoltat de noi prin parteneri. Deja add-on-ul a ajuns într-o stare de maturitate care permite susţinerea implementărilor făcute prin parteneri, ca atare putem să conlucrăm şi cu alte companii care să-l promoveze şi să-l implementeze la clienţii proprii. Avem deja un partener prin intermediul căruia oferim pieţei modulul dezvoltat de noi şi suntem în discuţii avansate cu alţi trei parteneri Microsoft Dynamics pentru încheierea unor contracte similare“, mai afirmă Ovidiu Teodorescu.


Focus pe HR şi salarizare
Synergizer este un alt partener Microsoft care a dezvoltat două module suplimentare pentru Dynamics NAV pe segmentul HR: SYP - Synergizer Payroll şi SYRU - Synergizer Resurse Umane. Motivul dezvoltării acestor add-on-uri este legat de necesitatea, identificată la clienţi, pentru module de HR adaptate legislaţiei româneşti în domeniu.


„Clienţii noştri şi-au manifestat dorinţa de a putea beneficia de avantajele specifice ale Dynamics VAN la calculul salariilor şi ale celorlalte beneficii oferite angajaţilor. În acelaşi timp însă, modulul deja existent în Navision nu răspundea nevoilor acestora legate de gestionarea salariilor şi a celorlalte beneficii incluse în pachetele de remunerare ale angajaţilor unei companii“, ne-a declarat Dumitru David, Product Manager, Synergizer.

Investiţia a fost realizată în urma unei analize de piaţă pentru identificarea cererii reale, dar nu a putut fi cuantificată în totalitate, deoarece efortul investiţional a fost întins pe o perioadă mai lungă, iar dezvoltarea a fost graduală şi a implicat foarte multe resurse interne.


„Dezvoltarea ambelor add-on-uri a început sub forma unor proiecte mici, menite iniţial să răspundă necesităţilor clienţilor noştri existenţi. În urma studiilor de piaţă efectuate s-a remarcat însă nevoia unor astfel de module în rândul utilizatorilor de Dynamics NAV din România. Ulterior, ambele proiecte de dezvoltare au luat amploare şi au fost desemnate echipe de dezvoltare special pentru realizarea celor două add-on-uri, precum şi consultanţi în domeniul legislativ şi financiar, dar şi al resurselor umane, care să definească aspectele practice, legislative şi financiare. Din cauză că toate resursele folosite au fost interne şi pentru că e vorba, în ambele cazuri, de proiecte care, iniţial, erau menite să răspundă unor întrebări punctuale, specifice, nu se poate vorbi de o evaluare reală a investiţiei“, este de părere Dumitru David. Pentru SYP, Synergizer a recuperat investiţia încă de la prima implementare a add-on-ului, deoarece aceasta s-a făcut în cadrul unui proiect major, la un client cu peste 4000 de angajaţi. Pentru SYRU, investiţia încă nu a fost recuperată, însă reprezentanţii companiei s-au declarat optimişti în privinţa rezultatelor viitoare.


Nu am amintit Oracle Applications şi SAP deoarece situaţia acestor doi vendori este ceva mai diferită deoarece acestea nu mai sunt simple sisteme ERP ci au devenit suite complexe la dezvoltarea/personalizarea cărora contribuie atât companiile în sine prin proiecte proprii sau achiziţii cât şi comunităţi largi de parteneri.


Concluzia generală este că add-on-urile fac un ERP cuatât mai atractiv, cu cât reuşesc să ofere o valoare adăugată mai mare investiţiei făcute de client. ERP-ul râmâne un layer comun al oricărei companii, peste care, în funcţie de necesităţi şi etape de dezvoltare, se pot adăuga module suplimentare sau alte categorii de aplicaţii (CRM, BI, Document Management) pentru cei cărora core-business-ul o solicită.


Gabriel Vasile



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Gabriel Vasile
am modificat
06 Noiembrie 2008, 05:26:04