Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ingeea, primele soluţii GIS preconfigurate

25 Octombrie 2008



După ce a mutat GIS-ul din domeniul cadastrului în cel al instrumentelor de management, Intergraph Computer Services aduce o nouă schimbare în abordarea domeniului. Compania a dezvoltat şi lansat o familie de produse preconfigurate, modulare şi care implică în efort minim de implementare, precum şi o investiţie etapizată. Marcel Foca, Director General ICS, s-a oferit să ne detalieze originea şi scopul suitei Ingeea.



Marcel Foca, Director General ICS


Ce oportunităţi de piaţă au determinat ICS să dezvolte suita de soluţii geospaţiale preconfigurate Ingeea?
În urma unui efort de „evanghelizare“ susţinut de-a lungul anilor, precum şi a mai multor implementări de soluţii geospaţiale de succes, Intergraph a schimbat mitul popular care sugera că „GIS = cadastru”. Astăzi beneficiarii noştrii şi-au automatizat cca 75-80% din activităţile lor de gestiune a teritoriului sau a infrastructurii, ceea ce înseamnă o pondere net diferită faţă de cea obţinută prin livrarea unor licenţe către departamentul de cadastru sau biroul GIS al instituţiei. Realitatea a demonstrat că doar livrarea de licenţe software, fie ele şi de GIS, sunt bune pentru acoperirea unor nevoi punctuale. Însă atunci când se pune problema automatizării câtorva zeci de fluxuri de lucru care trebuie să funcţioneze ca un întreg indivizibil, atunci doar un pachet de servicii de implementare furnizat de consultanţi cu expertiză în domeniul de activitate al beneficiarului (domain knowledge) poate rezolva cerinţa. După cum poate aţi intuit deja, implementarea cu succes a unei soluţii geospaţiale complexe şi de anvergură, reprezintă o provocare majoră direct proporţională cu beneficiile scontate. De fapt, reprezintă începutul unui drum pe parcursul căruia evaluările de performanţă se fac prin obiectivele de business ale beneficiarului şi nu prin numărul de funcţii informatice al licenţei software.


Sunt însă destule cazuri în care managementul unei instituţii nu îşi poate permite din diferite motive – insuficienţa resurselor financiare, lipsa unui personal de specialitate propriu care să gestioneze un asemenea proiect sau chiar teama faţă de un eventual eşec al implementării – să demareze un proiect de anvergura întregii instituţii. Aceştia şi-ar dori o abordare treptată, însă la prima analiză îşi dau seama că suma componentelor (adică a diverselor etape de implementare) va fi mult mai mică decât rezultatul unei abordări iniţiale complete. Şi atunci sunt puşi în faţa următoarei dileme: să pornească pe calea pas-cu-pas şi renunţând din start la multe dintre dorinţe, sau să mai aştepte până vor avea toate ingredientele necesare lansării unui proiect amplu. În secolul vitezei nu se poate pune problema aşteptării, prin urmare această opţiune de fapt nu există. Singura alternativă rămasă le garantează, de fapt, că nu îşi vor putea materializa toate obiectivele propuse sau că vor putea, dar cu costuri de timp şi bani mult mai mari.


Acesta este segmentul ţintă vizat de suita de soluţii Ingeea, iar noi ne-am propus să întindem o mână de ajutor celor care se află în dilema de mai sus.


Prin ce se deosebesc aceste produse faţă de sistemele geospaţiale livrate de ICS în cadrul proiectelor mari?
Diferenţele ţin mai mult de forma de comercializare şi de structura de implementare decât de conţinutul propriu-zis. Practic, soluţiile Ingeea reprezintă o sinteză a experienţei dobândite de ICS din implementarea proiectelor la cheie pentru sectorul public. Din soluţiile dezvoltate pentru proiectele mari, cum au fost cele de la Primăriile Bucureşti, Oradea, Braşov sau Sibiu, am reuşit să „extragem” şi să modularizăm sisteme mai mici, astfel încât să fie aplicabile independent câte unui compartiment sau flux de lucru al instituţiei. Prima diferenţă este una de buget iniţial, pentru că automatizarea unui flux de lucru implică costuri mult mai scăzute decât cele necesare automatizării tuturor fluxurilor de lucru ale unei instituţii. Însă practic, dacă îşi instalează toate modulele care îi sunt necesare, instituţia va avea în final un sistem căreia îi garantăm că va integra toate fluxurile de lucru din toate compartimentele, precum şi o bază de date geospaţiale unitară din care se vor alimenta toate modulele. Doar că, spre deosebire de o instituţie care abordează pieptiş un obiectiv de informatizare generală încă de la început, un beneficiar Ingeea va putea să facă acelaşi lucru făcând câte un pas atunci când îi va permite bugetul (de obicei). Totul se reduce la o chestiune de resurse necesare şi de cum pot fi ele utilizate în diferite situaţii. Cei care pot să opteze încă de la bun început pentru un sistem geospaţial integrat vor trebui să sprijine restructurarea semnificativă a instituţiei într-un singur demers (ca o terapie de şoc), iar cei care au resurse mai limitate o vor face în mai mulţi paşi. Rezultatul final va fi în mare acelaşi, doar drumul parcurs va fi destul de diferit.


Cui se adresează această suită de soluţii? Ce funcţionalităţi specifice din cadrul unei instituţii publice vizează? Pot fi abordate instituţiile publice la nivel de departament cu aceste soluţii?
Soluţiile Ingeea se adresează oricărei instituţii publice, fie ea primărie, consiliu judeţean sau de altă natură şi fiecare modul se adresează eficientizării fiecărui compartiment în parte şi da, modularizarea a coborât până la nivel de departament. De fapt, numai aşa putea fi obţinută structura preconfigurată, pentru că nu există o structură general valabilă a unei aplicaţii de managament informaţional care să poată satisface cerinţele oricărui departament dintr-o instituţie publică. De exemplu, soluţia Urban Planner, care este un modul de urbanism, se adresează informatizării geospaţiale a compartimentului de urbanism al oricărei instituţii publice şi încorporează funcţii specifice activităţii urbaniştilor care nu pot fi extrapolate unei instituţii de gestiune a apelor, de exemplu. Sigur, într-o anumită măsură, există similarităţi între instituţii, însă forţa suitei Ingeea constă tocmai în faptul că răspunde unor nevoi specifice, la costuri şi cu resurse de aplicaţii generale. Din acest motiv, procesul de modularizare nu este unul foarte simplu şi am lansat suita Ingeea doar cu 3 soluţii, cele mai specifice. Este vorba de un modul de urbanism, comercializat sub denumirea de Urban Planner, de un modul pentru Poliţia Comunitară, Urban Safety şi o soluţie dintr-o subcolecţie diferită, County Roads, care este un modul pentru managementul drumurilor. Alte module sunt în curs de finalizare şi vor fi scoase pe piaţă pe rând, pe măsură ce vor fi definitivate.


Soluţiile Ingeea sunt off-the-shelf, ceea ce implică un timp redus de instalare. Sunt compatibile sistemele geospaţiale cu acest gen de livrare?
Dacă off-the shelf înseamnă că beneficiarul îşi poate instala aplicaţia singur, atunci soluţiile Ingeea nu intră în această categorie, deoarece necesită şi servicii de implementare. Pe de altă parte, structura preconfigurată a fiecărui modul din suită scoate soluţiile şi din categoria proiectelor la comandă, deoarece serviciile de configurare sunt minime şi nu sunt necesare servicii de dezvoltare adiţionale. De aceea, noi considerăm că Ingeea este calea de mijloc între cele două tipuri de sisteme geospaţiale, combinând avantajele ambelor categorii.


Care este diferenţa din punct de vedere al investiţiei (costuri) faţă de o abordare tradiţională?
Este aproape aceeaşi diferenţă pe care o ai când îţi cumperi un calculator pentru acasă şi la început nu ai bani decât pentru o configuraţie minimă cu care să îţi faci treaba, computerul în sine, apoi mai faci rost de nişte bani şi începi să îţi iei şi un TV tuner şi un DVD writer, apoi o imprimantă, pe urmă un scaner şi aşa mai departe. Mă pot hazarda să fac această comparaţie, deoarece, indiferent de modulul Ingeea ales pentru începerea informatizării, beneficiarul va primi o bază de date geospaţială care va constitui fundamentul pentru integrarea la nivelul întregii instituţii, chiar dacă la început vor fi fructificate cu predilecţie datele din compartimentul informatizat. Mai mult, aplicaţiile geospaţiale de bază (aplicaţii din familia GeoMedia) incluse în orice modul pot fi utilizate de oricare alt compartiment al instituţiei prin extinderea ulterioară cu alte module Ingeea, deci nu trebuie recumpărate de fiecare dată.


Pot comunica şi face schimb de date diferite instituţii publice care vor implementa produse Ingeea?
Absolut! Toate soluţiile Ingeea permit integrarea oricărui modul cu oricare altul, atât intra- cât şi inter-instituţional. Însă cel mai important este că sunt construite pe o tehnologie geospaţială deschisă care face posibilă comunicarea inter-instituţională chiar şi cu instituţii care au implementat aplicaţii geospaţiale de la alt furnizor. Această integrare se întâmplă chiar fără conversii de date, atâta vreme cât acestea aderă la standardele industriei sau, doar cu operaţii minime de conversii dacă standardele nu sunt respectate. De altfel, unul dintre beneficiile suitei Ingeea este faptul că respectă şi conservă investiţiile clientului în datele colectate atât anterior, cât şi post implementare. Orice modul Ingeea poate prelucra şi gestiona imediat datele existente în instituţia clientului, indiferent dacă formatul acestora este geospaţial sau alfanumeric.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite