Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Costurile, un obstacol major īn implementarea soluţiilor BI

25 Octombrie 2008



Care sunt principalele probleme atunci când se doreşte achiziţionarea şi implementarea unei soluţii BI, care sunt criteriile de selecţie şi aşteptările managerilor de la acest gen de aplicaţii. Acestea şi alte probleme mai pragmatice au fost discutate şi analizate de reprezentanţii principalilor jucători din acest sector de activitate, Oracle, IBM, SAS, QlickTech şi Informatica, prezenţi la cea de a cincea ediţie a IDC BI Roadshow.


Valorificarea pragmatică a conceptului de „pervasive Business Intelligence“ a reprezentat tema principală a celei de-a cincea ediţii a IDC BI Roadshow, desfăşurată recent la Bucureşti. La eveniment au participat reprezentanţii principalilor jucători mondiali din acest sector – Oracle, IBM, SAS, QlickTech şi Informatica – care au prezentat şi analizat noile tendinţe globale ale soluţiilor BI şi aplicaţiilor analitice.


Evenimentul IDC a fost deschis de Thomas Vavra, research director, IDC CEMA, a cărui prezentare, intitulată „Cum să-ţi găseşti calea într-o lume a BI-ului aflată într-o continuă schimbare“, a inclus o serie de rezultate interesante ale studiilor IDC, care surprind, la nivel mondial, o serie de tendinţe a căror aplicabilitate se regăseşte şi în România. Astfel, conform rezultatelor prezentate de Vavra, în topul principalelor blocaje în dezvoltatea unui proiect de business intelligence în cadrul unei companii primele trei locuri sunt prezentate de: • constrângerile bugetare (47% dintre respondenţii care au praticipat la studiul realizat de IDC şi InfoWorld în martie 2008) • durata de implementare a proiectului (35%) şi • educaţia/training-ul end-user-ilor (28%). Studiul prezentat de reprezentantul IDC a inclus şi un clasament al principalelor cerinţe ale top-managementului vizavi de o soluţie de BI unde, pe primul loc, la mare distanţă de următoarea clasată, s-a situat nevoia unor date de calitate superioară (45%). Pe locul doi şi trei, la egalitate, respondenţii studiului IDC au indicat integrarea datelor în timp real şi integrarea instrumentelor BI cu restul infrastructurii IT existente în companie.


Un alt studiu interesant, în al cărui eşantion a fost inclusă şi România alături de alte ţări din regiune şi care reprezintă, în esenţă, analiza sondajelor realizate cu ocazia IDC CEMA BI Roadshow 2007, a evidenţiat problema criteriilor de achiziţie a soluţiilor BI şi beneficiile urmărite. Conform acestuia, principalele trei criterii de achiziţie a unei soluţii BI sunt competenţele şi cunoştinţele în acest domeniu (4,36 puncte pe o scală de la 1 la 5); suportul post implementare (4.32 pct.) şi performanţa produsului versus produsul concurenţei (4,03 pct.). Costul se situează abia pe locul 5 în clasamentul criteriilor de cumpărare, cu un punctaj de 3.89, notat ca „preţ rezonabil“. Un rezultat care contrazice oarecum primul sondaj, în care 47% dintre respondenţi indicaseră bugetele limitate, deci indirect preţul soluţiilor de BI, drept principalul impediment în achiziţionarea şi implementarea unei astfel de soluţii.


În ceea ce priveşte beneficiile urmărite, studiul realizat regional indică pe primul loc calitatea superioară a informaţiilor pentru deciziile manageriale (4,50 pct.), urmată de facilitarea accesului la informaţiile critice pentru deciziile manageriale (4,42 pct.). Pe locurile 3-4, la egalitate, se află posibilitatea partajării rapide şi uşoare a informaţiilor între diferite grupuri de utilizatori şi creşterea eficienţei pe procesele de core business (4,11 pct.). În acest caz, prin compararea celor două studii citate, se poate observa unanimitate în ceea ce priveşte prioritizarea calităţii datelor, însă în rest priorităţile diferă.


Un ultim aspect care merită menţionat din prezentarea lui Thomas Vavra este cel al investiţiilor în BI planificate în următoarele 12 luni. Astfel, conform sondajului realizat în regiune, priorităţile sunt soluţiile de Data Warehousing (54%), Data Mining (45%) şi BPM (37%). (Operational BI nu ocupă decât penultimul loc, cu 10%.)


După toate aceste date statistice, care reuşesc să prefigureze tendinţe interesante pe piaţa regională, subliniind specificul acesteia, a urmat o abordare mult mai pragmatică a invitatului VIP a celei de-a cincea ediţii IDC Bi Roashow, Shaku Atre, preşedinta companiei Atre Group, un expert recunoscut la nivel mondial în domeniul bazelor de date. Shaku Atre a tratat in extenso cum poate implementa, practic, o companie conceptele de Corporate Performance Management şi Pervasive BI, insistând pe modul de calcul al randamentului investiţiilor în aplicaţiile de BI.


Radu Ghiţulescu



Tags: BI, IDC, Pervasive BI, CPM

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite