Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Consultantul de ce avem nevoie de el?

28 Noiembrie 2008



Revin cu această temă abordată acum doi ani, fiindcă ecuaţia s-a modificat în prezent. Am intrat în UE (cum am putea să uităm...) şi s-au deschis noi oportunităţi pentru business-ul autohton. Dar şi pentru pretenţii şi condiţii. De aceea, şi calitatea produselor şi serviciilor trebuie să fie pe măsură. Iar acest lucru poate fi atins sub „umbrela” unui Sistem de Management al Calităţii bine implementat. Cine îl va implementa? Toată organizaţia. Cine va coordona implementarea? Un lider, un specialist, un... consultant (asta în cazul în care veţi opta pentru această cale). Iar dacă veţi opta, atunci va trebui să vă asumaţi responsabilitatea alegerii lui.


De ce avem nevoie de un consultant?
Să plecăm de la prezumţia că organizaţia dumneavoastră a decis să implementeze un Sistem de Management al Calităţii, iar mai apoi să obţină certificarea acestui sistem conform standardului SR EN ISO 9001: 2001. Pentru a atinge stadiul de conformitate cu cerinţele standardului SR EN ISO 9001: 2001 este necesar un proces de implementare a procedurilor, instrucţiunilor şi politicilor aferente, proces care se poate derula utilizând resursele interne ale organizaţiei sau apelând la un consultant extern. De cele mai multe ori, organizaţiile aleg cea de-a doua variantă, angajarea unui consultant extern care să îi “ghideze” pe parcursul procesului. Adoptarea acestei soluţii în lipsa cunoaşterii necesare implementării Sistemului de Management al Calităţii - sau/şi din cauză că un consultant „rezolvă” treburile mult mai repede - este un lucru pe care nu îl recomand nimănui. Însă dacă vreţi într-adevăr să alegeţi un consultant, atunci trebuie să trataţi problema cu seriozitate, mai ales dacă doriţi să obţineţi rezultatele scontate. (nu întotdeauna este aşa...)

Recomandări la alegerea unui consultant

Aş vrea ca scopul principal al acestei analize să fie acela de a vă pune în temă cu necesarul minim de informaţii pentru a decide în cunoştinţă de cauză. Pe primul plan ar trebui să fie datele referitoare la competenţa personalului/companiei de consultanţă în domeniu. În orice caz, ideal ar fi să vă orientaţi asupra unei persoane care are atât o bază teoretică solidă, cât şi o anumită experienţă practică în domeniul calităţii. Creşte punctajul de evaluare şi apreciere, dacă consultantul are şi statutul de auditor. O astfel de persoană cunoaşte îndeaproape exigenţele unui audit de terţă parte (care este făcut de către organismul de certificare) şi ştie cu adevărat cum trebuie să fie pregătită organizaţia pentru auditul de certificare. Atenţie însă la situaţia în care organizaţia doreşte să realizeze certificarea cu organismul la care consultantul este auditor. Este o situaţie de incompatibilitate ce trebuie evitată cu orice preţ. Un alt aspect important de care trebuie să ţineţi seama este experienţa consultantului, pe cât posibil în domeniul dumneavoastră de activitate. Dacă consultantul vine sau a lucrat în domeniul dumneavoastră de activitate, atunci poate fi cel pe care îl căutaţi. Alte caracteristici ar mai fi: adaptabilitatea, deschiderea, capacitatea de înţelegere a proceselor organizaţiei, lucrul în echipă, calităţile de trainer etc.


10 paşi în alegerea unui consultant conform Association of the British Certification Bodies(ABCB) şi a Institute of Quality Assurance (IQA)
1. Pregătiţi o “declaraţie” în care să precizaţi cu exactitate natura, scopul şi obiectivele implementării unui Sistem de Management al Calităţii.
2. Trimiteţi acest document tuturor oamenilor “cheie” din organizaţia dumneavoastră şi invitaţi-i să se pronunţe dacă acest lucru reprezintă o nevoie stringentă şi dacă această sarcină poate fi rezolvată cu resursele interne sau trebuie “outsursată” către un consultant.
3. Definiţi expertiza de care aveţi nevoie.
4. Selectaţi nu mai mult de trei consultanţi pe care să-i invitaţi la inteviu. Alegerea unui consultant certificat de către o organizaţie naţională sau internaţională din domeniu este o practică recomandată.
5. Precizaţi persoanele din managementul organizaţiei care vor fi implicate în procesul de selecţie.
6. Cereţi fiecărui consultant să descrie pe scurt cum va aborda această sarcină.
7. Cereţi referinţe din partea fiecărui consultant referitoare la implementările pe care le-a realizat şi referinţe din partea companiilor în care s-au realizat aceste proiecte, pentru a verifica dacă acestea au fost realizate cu succes.
8. Cereţi din partea fiecărui consultant o propunere care să definească sau chiar să îmbunătăţeasca obiectivele stipulate de dvs.
9. Definiţi cu precizie ce fel de rezultate doriţi să obţineţi în urma implementării.
10. Asiguraţi-vă că aveţi resursele necesare şi sprijinul necondiţionat al top managementului pentru realizarea implementării Sistemului de Management al Calităţii.


Teodor Nitu



Tags: Consultant

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite