Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Managementul timpului

28 Noiembrie 2008



Incapacitatea angajaţilor de a-şi controla propriul timp este unul dintre cele mai întâlnite motive ale performanţelor scăzute, însă puţini manageri conştientizează acest aspect. În accepţiunea comună, managementul timpului se reflectă în termene respectate, în planificarea eficientă a timpului de lucru şi personal şi în delegarea sarcinilor.


Pare simplu; în realitate nu am cunoscut încă omul care să declare că cele 24 de ore zilnice îi ajung să-şi facă treaba la serviciu, să petreacă timp suficient cu cei dragi sau să-şi cultive pasiunile şi să se odihnească suficient. Fiecare bucaţică tăiată din timpul personal sau profesional generează frustrări, nemulţumiri care, asemeni unui cerc vicios, ne afectează întreaga existenţă. Timpul este, de fapt, ochiul diavolului!


Există o veste bună: abilităţile de time management sunt… abilităţi. Aşadar, ele se educă, se dezvoltă, neexistând “aleşi” ai sorţii capabili să le dobândească. Vestea mai puţin bună este aceea că ele depind totuşi de nişte atribute căpătate de indivizi pe cale genetică, de exemplu de anumite procese psihice cognitive (gândire şi memorie în special).


To do list


Reţete minune despre cum să fiţi un bun manager al timpului găsiţi la tot pasul. To do list, o relaţie responsabilă cu timpul, delegarea, tăierea de pe listă a sarcinilor neimportante, dar acaparatoare, mai puţin răsfăţ, mai multă muncă, bla bla bla. Adaptarea lor este, însă, esenţială. De exemplu, să facem o listă de priorităţi! Dar care ne sunt, de fapt, priorităţile?


Timpul nu este elastic, percepţia lui este însă foarte relativă. Momentele de satisfacţie fac cât zilele de trudă, momentele de fericire cât ceasurile de necaz. Managementul timpului este de fapt o chestiune de disciplină, de ordine în gândire şi în viaţa personală şi profesională. A gândi scenele vieţii ca fiind distincte, a putea pune în aşteptare prietenii şi familia la serviciu, precum şi serviciul atunci când suntem deja în spaţiul nostru intim, sunt abilităţi ce vin la pachet cu experienţa de viaţă şi profesională. Priorităţile, cele zilnice, mărunte şi numeroase, rezultă din priorităţile setate de noi în mod realist, clar şi flexibil, în diverse cicluri ale vieţii: uneori primează cariera, alteori viaţa familie, etc.


Dacă la nivel personal pare destul de dificil, la nivel organizaţional lucrurile sunt aparent mai simple. Se începe de la exemplul personal, propagat descendent (de la top management spre middle şi low). Ştiu că pare incredibil, însă nu poţi cere unor oameni să-şi planifice eficient timpul, când tu ca manager îl risipeşti mai ceva decât se prăpădesc banii publici autohtoni. Se continuă apoi cu un sistem eficient de management al sarcinilor. Atât “urgent”, cât şi “necesar”, sunt adjective care suportă grade de comparaţie.


Nu în ultimul rând, în faza de recrutare şi selecţie trebuie să se ţină cont de abilităţile de time management ale candidaţilor. Întrebări, precum “Cum îţi organizezi timpul zilnic?”, “Ţi s-a întâmplat să depăşeşti un termen limită? De ce? Ce ai face să nu se mai întâmple?” şi diverse alte întrebări situaţionale sau comportamentale pot dezvălui abilităţile sau incapacitatea de a planifica în mod eficient timpul de lucru.


Time management ca abilitate

Aşa cum spuneam, aceste abilităţi pot fi dezvoltate. Dacă la nivel personal, cu ajutorul unei sesiuni de coaching ne putem afla şi conduce priorităţile, la nivel organizaţional se pot organiza sesiuni de training interne sau externalizate. Este însă esenţial ca aceste programe să fie adaptate atât nevoilor individuale, cât şi nevoilor companiei, fluxurilor de comunicare, modului de organizare în general.


Poate cea mai bună constatare despre time managementul îi aparţine unui personaj al autorului american John Dos Passos: “Amânarea este hoţul timpului”.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
time management
Timpul – cea mai pretioasa resursa Timpul este cea mai pretioasa resursa a noastra, este cel mai valoros lucru pe care il avem. Este perisabil, nu poate fi inlocuit si nu poate fi salvat. Putem doar sa-l realocam de la activitati de o mai mica importanta catre activitatile mai importante. Orice lucru doriti sa realizati necesita timp. Simplul fapt de a petrece cateva minute gandindu-va la timpul dumneavoastra, inainte sa-l irositi, va va ajuta sa va imbunatatiti modul in care va folositi timpul. Deveniti expert in managementul timpului Pentru a va folosi timpul la maxim, trebuie sa deveniti expert in managementul timpului. Pentru aceasta, trebuie sa va ganditi la ce este cu adevarat important in viata dumneavoastra. Cheia este sa va organizati timpul in functie de lucrurile importante pe care doriti sa le realizati. Trebuie sa va stabiliti obiective in 5 domenii importante. Acestea sunt: financiar, relational, mental, fizic si spiritual. Obiective financiare Stabiliti-va mai intai obiectivele pe plan financiar, ceea ce include nu doar bani, ci si celelalte bunuri care pot fi cumparate cu ajutorul banilor. Hotarati-va cat vreti sa castigati lunar, ce suma veti avea in banca peste 5 ani, peste 10 ani, peste 20 de ani. Ce fel de casa va doriti? Poate doriti sa va cumparati o masina noua, sau sa faceti o calatorie in jurul lumii. Notati-va pe o foaie de hartie toate lucrurile pe care doriti sa le aveti sau pe care vreti sa le faceti si necesita bani. Obiective pe plan relational Stabiliti-va apoi obiectivele pe plan relational. Aici nu este vorba doar de relatia cu persoana iubita, este vorba de doua tipuri de relatii: Trebuie mai intai sa incepeti cu relatia cu dumneavoastra insiva, cu propria persoana. Ce fel de persoana vreti sa fiti? Poate vreti sa fiti mai rabdator, mai optimist, mai intelegator, mai vesel, mai dinamic, mai hotarat. Hotarati-va exact ce anume vreti sa schimbati la dumneavoastra. Continuati apoi cu relatia dumneavoastra cu persoanele dragi si celelalte persoane din jurul dumneavoastra. Poate vreti sa petreceti mai mult timp cu sotul/sotia, sau vreti sa dedicati mai mult timp copiilor dumneavoastra, sau sa va propuneti sa luati legatura cu prietenii dumneavoastra o data pe saptamana, sau sa incercati sa zambiti si sa fiti amabil cu toate persoanele pe care le intalniti. Obiective pe plan mental si intelectual Apoi stabiliti-va obiectivele pe plan mental, intelectual. Aici veti include activitati precum cititul unei carti pe saptamana, sau sa invatati o noua limba, sa urmariti documentare despre lucrurile care va pasioneaza, sa cititi zilnic minim jumatate de ora in domeniul dumneavoastra. Obiective legate de sanatate Dupa aceea trebuie sa va stabiliti obiective legate de sanatate si aspectul fizic. Propuneti-va sa slabiti un anumit numar de kilograme, sau sa faceti exercitii de “x” ori pe saptamana, sa aveti o alimentatie mai sanatoasa, sa dormiti “x” ore pe noapte. Obiective pe plan spiritual Si cel de-al cincilea domeniu in care trebuie sa va stabiliti obiective este cel spiritual. Indiferent de cultul sau religia de care apartineti, alocati saptamanal cateve ore pentru a va ruga sau a medita. Incercati sa va intariti legatura cu Puterea Creatoare, cu Divinitatea, cu Inteligenta Infinita, cu Fiinta Suprema. Dupa ce v-ati stabilit obiectivele in toate aceste 5 domenii, urmeaza sa aplicati tehnici de management al timpului pentru a putea folosi la maxim timpul de care dispuneti. In articolul urmator vom discuta cateva dintre cele mai eficiente tehnici de management al timpului. Exercitiu Iata ce puteti face chiar acum: luati o foaie de hartie si un pix si notati-va toate obiectivele din cele 5 domenii amintite mai sus. Tineti minte, dupa cum am mentionat in articolul despre stabilirea obiectivelor, nu este suficient doar sa va ganditi la lucrurile pe care vreti sa obtineti. Este esential sa le notati pe hartie. Asa ca incepeti chiar acum sa scrieti tot ceea ce doriti sa realizati. Daca va vine mai usor, mai intai puteti nota toate obiectivele si apoi le impartiti in functie de cele 5 domenii. Important este sa aveti stabilite clar obiectivele pentru fiecare domeniu in care vreti sa obtineti succesul. Afla mai multe pe http://www.cheiasuccesului.ro/2010/03/managementul-timpului#ixzz1ZJuqdCu9
29 Septembrie 2011, 12:29:38