Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Remember CEPECA - CEntrul de PErfecţionare a Cadrelor de Conducere din Intreprinderi

28 Noiembrie 2008




Problemele de început? Recrutarea experţilor români (dacă aceştia existau la acea vreme), găsirea unui sediu şi dezvoltarea bazei materiale a noii instituţii, care trebuia să-şi înceapă activitatea în luna septembrie 1967, rezolvarea cerinţelor ridicate având în vedere regimul rezidenţial şi pretenţiile de desfăşurare a cursurilor (durata fiind de 3 - 6 luni): săli de curs cu sisteme audio-video inclusiv traducere simultană, dormitoare şi restaurant-cantină pentru cursanţi (cca 300 zilnic), locuinţe ale experţilor ONU, care rămâneau în ţară între 1 şi 3 ani.


Anii de funcţionare „cu casa închisă”


CEPECA a introdus în România metode şi tehnici moderne de conducere, de management, şi a folosit calculatorul pentru activitatea de conducere a întreprinderii. S-au ţinut cursuri de: management general, financiar, al personalului, planificarea şi organizarea producţiei ş.a. Erau primele programe de management, de marketing (specific pieţei libere, capitaliste !) ţinute în ţară, după o programă impusă de ONU. Tot atunci au fost formate şi consacrate profesii noi, precum cele de Analist de sistem sau Programator. Ca o paranteză, acest program a fost solicitat şi adaptat pentru întreaga Securitate. Într-un mod oarecum secret, s-au format la CEPECA pentru securitatea română 600 de programatori şi analişti de sisteme. Ministerul de Interne a achiziţionat o unitate de calcul de acelaşi tip cu cea de la CEPECA, pe care a instalat-o la etajul 4 în Palatul Creţulescu din Bucureşti.


Lectorii români şi-au însuşit rapid de la experţii internaţionali „metodele de predare participative” folosite în Vest. Mai mult, au elaborat un set consistent de „Studii de caz” care simulau probleme reale din întreprinderi, la diverse nivele de responsabilităţi, de la director de minister la şef serviciu.


Programele Centrului au fost din ce în ce mai apreciate. Solicitările în creştere ale ministerelor şi întreprinderilor beneficiare ne-au determinat să propunem înfiinţarea de Centre sectoriale de tipul CEPECA, pentru diferite ramuri economice.


Sumele plătite pentru cursuri rămâneau 50 % în institut pentru dezvoltare. Astfel că portofoliul CEPECA şi-a adăugat noi materii de curs, printre care cel de „Consultant în Management”, foarte solicitat de ministere (curs de 1 an).


Recunoaştere internaţională; lipsă de recunoaştere internă


La sfârşitul anului 1969, CEPECA stabilise relaţii cu peste 70 instituţii şi centre de perfecţionare în domeniul managementului din lumea întreagă. Fundaţii, instituţii şi universităţi specializate din străinătate au fost interesate să viziteze CEPECA şi să stabilească acorduri de cooperare: London Business School, Pensylvania University - Marketing Faculty, Ford Fondation, YMCA.


Dar, la reîntoarcerea în ţară după epocala vizită în China şi Coreea de Nord, Ceauşescu a dispus reorganizarea Academiei Ştefan Gheorghiu, inclusiv transferându-i cea mai mare parte din activităţile CEPECA. Miron Constantinescu a fost numit rector al Academiei. Personalul din CEPECA reîncadrat sub noua administraţie, a remarcat neputincios schimbările impuse activităţilor şi programelor şcolii de management care trebuia să fie în concordanţă cu ideologia Partidului, nu cu viziunea ONU.


Contractul cu ONU urma să se încheie abia la 31 mai 1972, dar lucrurile s-au precipitat: CEPECA a trecut în subordinea Academiei la 10 octombrie 1971. Oricum, deja se simţea noua orientare şi asistenţa ONU devenise tot mai redusă.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Corneliu Pasare
Lucram la Min Petrolului cand l-am cunoscut pe "Johny" Niculescu prin 1965. M-a impresionat personalitatea lui. Cine isi mai aminteste de vremurile alea, cand eram tineri, poate sa imi scrie cpasare@pasareholdings.com Corneliu Pasare Toronto
28 Ianuarie 2016, 05:02:58