Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Frână în 2009 pe piaţa ERP din România?

29 Noiembrie 2008



Se poate vorbi de o adevărată piaţă ERP în România doar din 2003-2004. Este, deci, dincolo de orice alte considerente, o piaţă foarte tânără.
Ceea ce este, însă, foarte interesant de remarcat e că România nu are nici măcar 2.000 de companii mari (peste 250 de salariaţi) şi nici măcar 10 000 de companii medii (între 50 şi 250 de salariaţi). Iar dacă facem o analiză şi mai profundă, ajungem la concluzia că România nu are mai mult de 5 000 de companii care să aibă cu adevărat nevoie de un sistem informatic complex de tip ERP.


Evident, aceasta este o viziune simplistă, însă oferă, totuşi, o imagine asupra potenţialului pieţei. El există, este important, însă nu chiar atât de mare pe cât am crede, dacă am privi doar indicatori macro de genul populaţie sau suprafaţă.


Cele 2.000 de companii mari generează venituri de două ori mai mari decât cele 10 000 de companii medii şi la fel de mari ca cele aproape 500.000 de companii mici (sub 50 de salariaţi). Sunt date pe care putem baza un calcul cu privire la structura economiei din România şi puterea de absorbţie a sistemelor informatice, în cazul de faţă de tip ERP.


Conform studiului ERP România 2008, pe care Pierre Audoin Consultants (PAC) l-a publicat la 1 noiembrie, piaţa ERP din România (licenţe, mentenanţă, implementare şi training) nu va depăşi în 2008 140 milioane euro, după o creştere de aproximativ 15% faţă de anul precedent.


Este o valoare inferioară previziunilor pe care le-am făcut în 2006 sau chiar în 2007, creşterea pieţei neatingând nici măcar rata medie a costurilor cu salariile celor implicaţi în vânzarea şi implementarea acestor soluţii.


Faţă de începutul anilor 2000, conceptul de ERP este astăzi mult mai cunoscut; efortul de vânzare a unei soluţii este mai mic în ceea ce priveşte evanghelizarea, însă mai mare în ceea ce priveşte convingerea clientului cu privire la returul investiţiei, realul ajutor în activitatea zilnică.


Pe parcursul analizelor pe care PAC le-a realizat în ultimele trei luni în România s-a remarcat o agresivitate din ce în ce mai pregnantă a actorilor de pe piaţa de ERP (vânzătorii de soluţii şi implementatorii în egală măsură). Cursa după clienţi, ţintele de vânzări şi profitabilitate ridicate, au adus toate categoriile de companii (mici, medii, mari, locale sau internaţionale) în competiţie pentru aproape orice potenţial contract. Integratori mari au început să adreseze sistematic şi conturi cu potenţial sub 100000 euro, iar firme mici sau nou-înfiinţate ofertează extrem de agresiv proiecte mari, uneori la preţuri fără concurenţă.


În acest context, marjele de profit la licenţele revândute de integratori au scăzut dramatic, iar preţurile pentru ziua de consultanţă sunt “camuflate” sub diverse forme care să ascundă uneori ineficienţa sau lipsa de experienţă, alteori costuri structurale sau corporatiste.


Cine a investit în ultimii doi ani în soluţii ERP?


Studiul ERP România 2008 al PAC reflectă o concentrare a proiectelor ERP din ultimii doi ani în trei mari sectoare: industrie, utilităţi şi comerţ, care au generat, împreună, peste două treimi din piaţa ERP din România.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite