Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Criza economică, restructurarea şi productivitatea

19 Decembrie 2008



În primul rând, credem că ar fi bine să definim, pe cât posibil, fenomenul economic la care suntem părtaşi direct sau indirect. Este o criză financiară, este o criză economică sau avem de-a face cu o adevărată revoluţie economică?


La începutul lunii octombrie se publicul larg considera că este vorba ”doar” o criză financiară pe termen scurt. În cursul lunii noiembrie, a început să se vorbească de o criză economică. Acum suntem actorii şi, totodată, spectatorii unei crize economice.


Dar semnalele se duc tot mai accentuat spre o direcţie destul de clară. Direcţia poate fi definită ca fiind restructurarea modului de a face afaceri, trecându-se la alte tipuri de energie. Aceste noi tipuri de energie care să înlocuiască ”învechitul” petrol pot crea premisele unei adevărate revoluţii economice. Nici reducerea administrativă a preţului petrolului nu mai poate stăvili ”gaura neagră” a crizei (motor al deflaţiei). Dacă mai avem în vedere şi intervenţiile statului în diferite ţări, având
pretenţii avansate de capitalism, putem afirma că direcţia este spre o revoluţie economică.


În al doilea rând, avem de-a face cu o criză de durată, de intensitate sau ambele? Dacă în ceea ce priveşte durata previzionarea este aproape imposibilă (dar nu mai puţin de 2-3 ani), în ceea ce priveşte intensitatea propagării crizei prin globalizare putem afirma că este vorba de o criză cu o puternică intensitate şi cu succesive ”vârfuri de sarcină”. Pentru România primul vârf de sarcină începe în ianuarie 2009 când ne apucăm să plătim datoria externă.


Se impune o întrebare: cum trebuie să se comporte companiile în acest nou context de ”ape tulburi”. Premisele sunt: creşterea impozitării la începutul anului 2009, creşterea costurilor la materiile prime şi mărfuri, creşterea preţurilor la utilităţi, creşterea cheltuielilor bancare, creşterea stresului la serviciu şi a numărului de accidente, scăderea moralului angajaţilor, scăderea puterii de cumpărare (sau teama de a cumpăra ca rezultat al deflaţiei) şi, implicit, reducerea drastică a vânzărilor, reducerile de personal, etc.


Nu avem dreptul intelectual şi moral să considerăm că este vorba despre o situaţie fără ieşire. Soluţia pentru companii este de a oferi la vânzare doar ceea ce se poate vinde, exact la momentul potrivit, exact în locul potrivit şi exact la nivelul de calitate acceptat de client. Strategia companiilor trebuie să fie axată pe perceperea exactă şi în dinamică a valorii oferite clienţilor şi pe construcţia costului atât cât este dispus clientul să o accepte. Pentru această adaptare la continua modificare a valorii produselor ”în ochii clienţilor” companiile trebuie să se restructureze ”aproape instantaneu”. Trebuie să fie concepută o restructurare la nivel de marketing, la nivel de procese de afaceri şi la nivel tehnologic. Putem afirma cu tărie că avem nevoie de îmbunătăţirea costurilor după valoare client şi nu de reducerea costurilor cu orice preţ. Dar soluţia acestei crize are un nume? Da. Soluţia este creşterea nivelului de productivitate din companii şi, implicit, a celui la nivel naţional.


Ce este de fapt productivitatea? Care este relaţia dintre eficienţă, eficacitate şi productivitate? Eficienţa este determinată de cantitatea de timp, bani şi energie (resurse) necesare pentru obţinerea anumitor rezultate. Eficacitatea este determinată de compararea a ceea ce un proces sau echipament poate produce cu ceea ce produce acesta în mod real. Dacă avem succes în realizarea mai multor produse sau servicii bune în aceeaşi perioadă de timp, eficacitatea va creşte. Productivitatea este determinată de producţia/activitatea obţinută (eficacitate) prin prisma efortului investit pentru a atinge rezultatul (eficienţă). Cu alte cuvinte, dacă putem obţine mai mult cu mai puţin efort, productivitatea creşte. În opinia noastră indicatorul pentru măsurarea performanţelor privind gradul de adaptare la criză este nivelul de productivitate. Productivitatea reprezintă calea necesară a fi abordată în perioada de criză din România şi din lume.


În acest context de criză, de nevoie acută de restructurare şi de productivitate, EXEGENS® va organiza - în intervalul 28-31 ianuarie 2009 - training-ul intitulat ”Criza. Restructurarea Profitabilă a Afacerii”. Este abordarea profesionistă a problemelor create de criză la nivel de companie de producţie, de comerţ sau de servicii, toate companiile având acelaşi numitor comun: perceperea noii valori a clienţilor şi a costurilor asociate prin restructurarea profesionistă.



Dr. Alin Posteucă
Managing Partener EXEGENS



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite