Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Punctul 3G

15 Noiembrie 2004



La intrebarea, mai veche si sensibila, daca Romania este pregatita pentru 3G, doua companii au raspuns afirmativ. Connex si Orange au optat pentru doua dintre cele patru licente puse la dispozitie de MCTI luna aceasta. Daca la normele ministeriale privind utilizarea licentelor adaugam intentiile evidente ale operatorilor, anul viitor ne va aduce si primele lansari comerciale. Furnizorii de echipamente si terminale, a treia parte implicata in proces, sunt cei mai pregatiti, nu pentru ca au beneficiat de licente experimentale ci pentru ca au proiecte concrete in alte parti ale lumii. Mai mult, dupa statul roman, ei vor fi primii carora 3G-ul le va aduce profit.
intr-o prima etapa, 3G-ul va decongestiona serviciile de voce in aglomerarile urbane si poate va cobori pretul pe acest segment. Cum insa vocea nu justifica investitiile in 3G, operatorii trebuie sa aduca ceva in plus.
Pentru ce servicii suntem insa dispusi sa platim mai mult? Este un subiect sensibil pentru care operatorii ar trebui sa aiba un raspuns. Cu siguranta exista si in Romania o masa critica de utilizatori, mai ales in segmentul corporate, pentru care pretul nu conteaza in raport cu beneficiile oferite de 3G.
Ca sa ne atraga, telefonia de generatia a treia ne va permite sa urmarim programe TV, sa descarcam muzica sau sa folosim servicii de video chat sau video mail. Mai mult, vom putea accesa Internetul la viteze de pana la 1,5 Mb/s. Serviciile pe care le aduce 3G-ul vor combina viteza mare de transfer, Internetul, aplicatiile video si multimedia. Angajatii vor putea accesa serverele firmei prin Internet pentru a obtine informatii si isi vor organiza munca de teren direct de la telefon. Vor putea sa participe chiar la videoconferinte, oriunde s-ar afla, practic palmtopul se va uni cu telefonul.


NTT Docomo (Japonia), Vodafone (Bahrein), Hutchinson (Hong Kong) sau Sonera (Finlanda) sunt printre cei mai cunoscuti operatori de 3G. La nivel mondial exista 108 operatori in 49 de tari, care ofera cu succes astfel de servicii. Nu trebuie sa uitam insa ca la capitolul GSM, un succes peste tot in lume, Cosmorom este unul dintre putinele, daca nu singurul esec. Si cum nu suntem tara asiatica, emirat arab bogat si nici nu avem fiorduri, pentru Romania e nevoie de o abordare prudenta.



Tags: Editorial

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
user
amice ai uitat sa amintesti ca Vodafone are proiecte super si in tari europene. cat despre mine nu prea vad mare succes cu video streaming sau alte servicii de genul asta, nici MMS-ul nu ne-a dat pe spate, romanul vrea doar voce ieftina, parerea mea :)
18 Noiembrie 2004, 07:05:47