Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Roland Gareis 3 ani de „Happy Projects“ În România

25 Februarie 2009




Eu m-am ocupat de recrutarea personalului adecvat tipului nostru de organizaţie. Consultanţii recrutaţi au urmat apoi un program intern de training şi îşi dezvoltă permanent competenţele şi aptitudinile individuale.


Ce părere aveţi despre piaţa românească de managementul proiectelor?
Piaţa din România pare să prezinte o cerere semnificativă pentru servicii în domeniul managementului proiectelor în raport cu alte ţări. Specific pentru această piaţă este faptul că există mai puţină competiţie decât pe pieţele dezvoltate în ceea ce priveşte serviciile de consultanţă în acest domeniu. Pe piaţa din Austria ritmul schimbărilor poate fi caracterizat drept lent, în timp ce în România dinamica schimbărilor este mai accentuată. Există o cerere mare pentru servicii de managementul proiectelor pentru că proiectele reprezintă una din modalităţile prin care companiile se pot transforma. Este interesant şi provocator!


Cred că un obstacol în dezvoltarea pieţei de managementul proiectelor în România este că uneori românii percep procesul de management al proiectului ca fiind un proces formal. Se vorbeşte de planificare, de munca în echipă, de structuri de comunicare, de asigurare a transparenţei şi de control în cadrul proiectelor. De altfel, există situaţii similare şi în Austria. Este destul de dificil să lucrezi într-o echipă, iar acest lucru este valabil pentru oricine. În România, gradul de formalism este însă mai ridicat decât în ţările vestice şi acest aspect se reflectă în modul în care se interacţionează, dar şi în atitudinea faţă de ierarhii. Românii nu acceptă întotdeauna şi existenţa altor modele de organizare, comunicarea directă, conştientizarea nevoii de a lua decizii rapide, delegarea responsabilităţii.


În plus faţă de calificare şi inteligenţă, este nevoie şi de schimbarea acestei mentalităţi pentru a pune în practică managementul de proiect, pentru că aici este vorba în primul rând de munca în echipă.


Una din provocările majore este în delegarea şi acceptarea beneficiilor generate de munca în echipă. De aceea am organizat programe ample de training. Pentru Petrom am organizat un program intern de training de 30 de zile, timp de şase luni, iar rezultatele pozitive nu au întârziat să apară. Eu cred că mentalitatea este cea care diferenţiază ţările vestice de cele estice.


Credeţi că o soluţie EPM poate aduce succesul unui proiect?
Nu, nu cred în IT. Într-un proiect este vorba de comunicare, de planuri, de transmitere a informaţiilor. Comunicarea este foarte importantă. Da, e adevărat, poate fi sprijinită de soluţii IT, de aplicaţii inteligente, dar de regulă acestea sunt ulterioare. Sunt soluţii IT foarte bune pe piaţă care te pot ajuta, dar numai dacă ai dezvoltat o cultură organizaţională, cerinţă esenţială pentru succesul unui proiect. Aşadar: strategie, structură, cultură, aceste trei dimensiuni trebuie să relaţioneze permanent.


Care sunt tendinţele în managementul proiectelor?
Managementul de proiect este într-un proces continuu de adaptare, fiind în acest moment aplicabil atât proiectelor de natură tehnică, mari şi complexe, cât şi proiectelor relativ mici şi de altă natură.
Sub aspect teoretic, tendinţa este aceea a corelării disciplinei „managementul proiectelor“ cu alte discipline. Când vorbim despre consultanţă în acest domeniu, există potenţial pentru noi pieţe, ca de exemplu cea a sectorului public, unde este nevoie de abordări manageriale specifice, dar aici trebuie avut în vedere faptul că românii nu sunt deprinşi încă cu nivelurile onorariilor pentru consultanţi internaţionali. Sper că lucrurile se vor schimba.


Cum credeţi că poate afecta criza economică piaţa serviciilor de managementul proiectelor?
Din punctul de vedere al consultanţei, afacerea noastră merge bine. Cu toate acestea, suntem precauţi. Suntem totuşi o companie mică, lucrăm aici cu 15 oameni şi cu 30 în Austria. Există însă şi reversul medaliei: atunci când apare o criză, companiile au nevoie de consultanţă pentru a-şi schimba procesele. Nu suntem experţi în crize, dar oferim consultanţă în domeniul transformărilor organizaţionale. Pentru unele companii criza va fi o şansă. Sper că va fi o şansă şi pentru noi, întrucât abordarea RGC diferenţiază proiectele externe, realizate pentru un client, de cele interne realizate în interiorul organizaţiei.


În condiţiile actuale, de schimbări economice şi criză financiară, avem mai multe proiecte interne, deoarece se cer noi servicii, au loc fuziuni, are loc o raţionalizare din punct de vedere al tipurilor de proiecte şi avem nevoie de mai multe competenţe sociale.


Cum s-a dezvoltat compania în decursul celor trei ani de când activaţi în România?
În primii doi ani am lucrat doar pentru Petrom. În 2007 am început să lucrăm şi pentru alte companii. Ne dezvoltăm şi, deşi sunt puţin speriat de criza economică, cred că există mai multe oportunităţi de dezvoltare pentru noi în România, decât în Austria. Aici putem face mult mai multe lucruri interesante şi provocatoare pentru că, aşa cum spuneam, piaţa austriacă este stabilă şi cu un nivel competiţional ridicat. În România piaţa nu este încă saturată, trebuie să fii competitiv, să asiguri calitate şi să dezvolţi o relaţie de încredere cu clienţii. Depinde numai de noi, nu mă tem de situaţia de pe piaţă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
eu******
Trebuie sa treaca un test de minciuni. Firma care acorda training pentru importante companii specializate in IT si nu crede in IT??? Mare mincinos!!! inclusiv logo-ul este copiat si luat dupa o mica actiune de research on internet. Wish them the luck they desired based on their minds!
23 Martie 2009, 08:50:17