Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Interviu Li Clark Chuanzhong General Manager ZTE Corporation pentru regiunea CEE: Avem solutii pentru Romania

15 Noiembrie 2004



Li Clark Chuanzhong General Manager ZTE Corporation pentru regiunea CEEIn domeniul telecomunicatiilor, Romania are un potential urias, atat prin neutralitatea tehnologica cat si prin dimensiunile pietei. Cresterea economica din acest sector a fost una constanta si sigura, fapt ce a determinat multe companii internationale sa dezvolte planuri de afaceri pentru Romania. ZTE Corporation, producatorul chinez de echipamente este un astfel de exemplu. Implicata initial in cadrul proiectului POSTelecom, corporatia ZTE a descoperit in Romania multiple oportunitati de afaceri.


Nicolae Oaca: Care este opinia dumneavoastra despre telecomunicatiile romanesti la aproape doi ani de la liberalizare?
Nu se poate face o apreciere asupra evolutiei telecomunicatiilor romanesti, fara a lua in consideratie inceputurile. in 1990 densitatea telefoniei fixe era in Romania de 10,3%. Astazi acoperirea este de aproape 21%, iar telefonia mobila a „explodat”, ajungand la o rata de 39% la mijlocul anului 2004. Este o crestere importanta, chiar daca este mica prin comparatie cu tarile vest europene.
Demonopolizarea telefonei fixe a produs schimbari majore pe piata precum scaderea tarifelor, pachete de servicii mult mai flexibile oferite de diversi operatori, acces usor la acesti operatori si serviciile lor. Totusi mai sunt destule de facut. De fapt, densitatea telefonei fixe in tarile vecine din Europa Centrala este de aproape 35%, iar telefonia mobila a ajuns la o densitate de 70%, iar acestea insemna mari eforturi din partea Romaniei pentru a ajunge la acelasi nivel. in plus, in Romania exista aproape 2.000 localitati rurale fara servicii de telefonie fixa si 200 localitati fara acoperire cu telefonie mobila. Aceasta situatie trebuie sa atraga atentia ofertantilor de servicii si solutii, fiind o mare oportunitate, iar ZTE doreste fie foarte activa in acest process de expansiune a acoperirii cu servicii de telecomunicatii si a modernizarii retelei existente.


In conformitate cu legea Serviciului Universal se va incepe instalarea de retele de telecomunicatii in localitatile rurale fara linii telefonice. Este ZTE interesata de aceasta oportunitate?
Legea Serviciului Universal este binevenita si foarte benefica pentru romanii care locuiesc in zonele rurale izolate. Dezvoltarea oricarei economii presupune cativa pasi clasici: infrastructura de telecomunicatii, servicii bancare, dezvoltare industriala, turism si alte servicii. Zonele rurale care vor fi acoperite de acum incolo sunt unele dintre cele mai sarace din Romania, iar instalarea retelelor de telecomunicatii va reduce drastic diferentele in dezvoltare. ZTE deja a implementat in China si in alte tari in curs de dezvoltare solutii pentru zonele cu densitate scazuta a utilizatorilor in locatii distante si a acumulat o experienta bogata. ZTE are pregatite diferite solutii pentru aceste zone: CDMA WLL si GSM WLL fiind doar doua exemple.
ANRC intentioneaza sa nominalizeze curand companiile care vor instala telecentrele in primele 50 localitati rurale, iar ZTE este gata sa ofere solutii complete la aceste proiecte: tehnologic, consultanta si finantare. Doresc sa specific ca solutiile noastre permit „upgradarea“ usoara pentru a oferi servicii in zone mari si pentru multi clienti.


Care sunt estimarile dumneavoastra asupra pietei romanesti de echipamente in 2004? Dar in 2005? Care este opinia referitoare la potentialul pietei? Este atractiv pentru un fabricant precum ZTE?
Este clar ca Romania inca necesita investitii foarte mari in infrastructura pentru a ajunge la nivelul tarilor vest europene si nu este o problema de reglementare, este o problema de evolutie. Desigur ca aparitia unor operatori noi in telefonia fixa (Astral, RDS, Atlas Telecom, POSTelecom, Access Net si alte 44 companii) a insemnat un beneficiu urias pentru piata romanesca, dar va trebui sa mai asteptam inca 4-5 ani pentru ca piata sa fie matura si aceasta se va intampla numai daca investitiile anuale vor fi peste o jumatate de milliard de dolari SUA. Desigur ca ZTE este foarte intersat de aceasta piata potentiala. Realmente, folosind solutiile ZTE foarte eficiente, Romania poate realiza mai mult cu aceiasi investitie, lucru extrem de important pentru o piata emergenta precum cea romaneasca.


O “poveste de succes” romanesca ar trebui sa se fie fabricarea si vanzare de echipamnte cum face de exemplu Alcatel. Intentioneaza ZTE sa urmeze acest model de afacere sau are propiul sau model?
Cerintele pietei sud-est europene sunt foarte specifice si solutiile clasice nu sunt intotodeauna de succes, iar acesta este cazul si al Romaniei. ZTE va infiinta un centru de dezvoltare in Romania pentru a oferi solutii specifice pentru aceasta piata si care se va ocupa de acest tip de proiecte oferind solutii rapide si service clientilor nostri.
A produce echipamente de telecomunicatii in Romania este de asemenea in interesul nostru deoarece ne ajuta sa reducem costul si astfel ca putem economisii pentru clientii nostri. De asemenea, fabricarea locala inseamna service logistic mai bun pentru clientii nostri si ne poate ajuta sa sa convertim rapid in productie rezultatele cercetarii si dezvoltarii locale. in plus, ZTE este o companie dedicata societatii dorind sa ajute Romania prin crearea de noi locuri de munca.


Considerati ca legislatia noastra ofera suficiente stimulente pentru un fabricant de echipamente in Romania? Aveti sugestii pentru imbunatatirea legislatiei?
In acest moment legislatia romanesca este una dintre cele mai permisive din Europa. Numai amintind ca Zapp a fost prima retea CDMA 450 din lume si ca POSTelecom va fi prima retea nationala NGN (Next Generation Network) din lume, este suficient pentru a aprecia ca legislatia da un sprijin total dezvoltarii telecomunicatiilor.
De asemenea, este interesant pentru noi folosirea fortei de munca romaneasca calificata in activitatea de cercetare dezvoltare si pentru a produce aici echipamente de telecomunicatii. Nu suntem primii care folosim aceasta strategie, ultimul mare exemplu fiind achizitia de catre Microsoft a tehnologiei RAV de la GeCAD. Este foarte clar ca numai companiile care vor fi in stare sa reactioneze rapid la schimbarile pietei pot reusi in una dintre cele mai competitive piete din lume.


Este Romania pregatita pentru 3G? Care sunt estimarille dumneavoastra asupra evolutiei 3G in Romania? Care tehnologii vor reusi? Este intersata ZTE de aceasta piata?
In ultimii ani 3G a fost o poveste interesanta peste tot in lume. insa experienta reala vine din Japonia unde NTT DoCoMo a instalat prima retea si a fost un succes. Pornind de la acest exemplu, cel mai important lucru in implementarea unui noi retele sunt serviciile care vor fi oferite. in acest moment in Europa, serviciile oferite de retelele 3G nu sunt numeroase, insa in viitorul apropiat situatia se va schimba foarte rapid si din acest punct de vedere Romania „va fi pe val“.
Solutiile 3G oferite de ZTE au trecut cu success multe teste efectuate de giganti ai telecomunicatiilor modiale precum Telefonica din Spania, China Mobilecom, China Unicom, etc si au fost implementate comercial in multe tari. Acestea satisfac cerintele „upgrade“ GSM si pentru constructia retelei 3G WCDMA. ZTE nu numai ca ofera o solutie totala pentru reteaua de acces, dar ofera clientilor sai ajutor in construirea unei afaceri noi si profitabile. ZTE ofera intregul set de echipamente WCDMA inclusiv Node B, RNS, CN, CG, GMLC, MMS etc. pentru „upgrade“ GSM si pentru construirea retelei 3G. Un exemplu privind atentia acordata de ZTE acestei tehnologii este lansarea celui mai mic telefon mobil 3G, care alaturi de serviciul de voce ofera si o camera foto rabatabila cu rezolutie de 300.000 pixeli, servicii de video telefonie si functie download de fisiere.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite