Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

StrategIT - strateg de criză

26 Februarie 2009



Suntem IT; suntem şi noi în plină criză economică. Ne este din ce în ce mai clar acest aspect al vieţii noastre profesionale. O vedem peste tot în jurul nostru, aproape că putem să o atingem, să o mirosim. Ne pătrunde şi înţelegem faptul că speculaţiile au devenit realitate. Unul după altul, guvernele recunosc realitatea şi încep să adopte măsuri de sprijin economic.



Elisei Crăciun
Senior Consultant
Green Light

Însă NOI ce facem? Noi, cei din piaţa IT, cum încercăm să înţelegem ce se întâmplă în jurul nostru? Cum ne pregătim să răspundem situaţiei economice locale şi globale? Care sunt activităţile, oamenii, resursele, cunoştinţele care ne pot ajuta să facem diferenţa şi să reusim mai mult decât simpla supravieţuire?


Controlul costurilor
Să ne uităm către clienţii noştri. Fie că sunt multinaţionale cu o cultură solidă în IT, fie că sunt organizaţii locale puternice, toţi au înţeles că investiţia în domeniul IT înseamnă investiţie în propria infrastructură. De asemenea, instituţiile publice şi guvernamentale, conduse de lideri care au simţit puterea informaţiei, au investit accelerat în domeniul IT. Şi toţi operează reduceri de costuri discreţionare: mentenanţă preventivă, cercetare şi dezvoltare. Calculele lui 2009 se fac din ce în ce mai mult în jurul menţinerii reactive a sistemelor existente şi reducerii costurilor. Sistemele noi, mai puternice, mai fiabile, sunt nevoite să mai aştepte.


O strategie de control a costurilor este reducerea proiectelor de dezvoltare. În acest sens, directorii financiari stabilesc un plafon maxim în care se vor încadra proiectele de IT, iar directorii IT trebuie să se încadreze în noile bugete. Dificultatea constă în stabilirea priorităţilor după care proiectele vor fi închise ori reduse. Opţiunea imediată este reducerea proiectelor cu valoarea cea mai mare – nu foarte inteligentă, dat fiind că impactul acestora poate să fie foarte mare asupra businessului, iar alte proiecte sunt considerate strategice.


O altă opţiune ‘călduţă’ este să lase selecţia naturală să îşi spună cuvântul – respectiv să pună presiune pe toţi managerii de proiecte, iar cei mai puţin pregătiţi să cedeze. Dezavantajul acestei opţiuni este că nu există un control financiar asupra proiectelor, iar avantajul că păstrează proiectele cu cea mai mare susţinere. Opţiunea ‘la rece’ este evaluarea financiară: selectarea proiectelor cu cea mai mare rată de întoarcere a investiţiei în cel mai scurt timp.
Care este însă pericolul cel mai mare al reducerilor de costuri? Scăderea calităţii. Să luăm, de exemplu, un sistem informatic strategic sau critic de la care se cere disponibilitate 99,9% din timp: dacă este făcut „economic“ rezultatul poate fi de 90%. Ceea ce va duce la necesitatea unui alt proiect pentru îndreptarea greşelilor. Ce va alege un director IT să facă în acest paradox, când orice scădere majoră a costurilor înseamnă scădere de calitate şi, implicit, o creştere a costurilor la momentul t + 1?


Valoarea adăugată de IT
Să ne uităm la noi. Suntem specializaţi în diferite domenii IT: hardware, software sau consultanţă şi vrem să fim sau să rămânem competitivi. Este momentul să ne reinventăm. Acum putem să facem lucrurile puţin diferit: să aducem o inovaţie care să schimbe ordinea în universul nostru de afaceri, să folosim oamenii cei mai buni, să utilizăm resursele cele mai puternice sau să punem în valoare cunoştinţele care fac diferenţa.


Să ne uităm în viitor. Şi viitorul este acum. În modelul nostru de business este loc de inovaţie, de idei noi care să aducă un diferenţiator în piaţă. Orice criză înseamnă şi oportunităţi: de piaţă nouă, de produs sau serviciu mai bun, de clienţi mai apropiaţi. În acest fel, cu singuranţă că la ieşirea din criză putem să fim într-o poziţie strategică mai bună, cu o legendă în spatele activităţii noastre gata să crească singură.


Cum ştim că drumul pe care mergem ne va scoate la lumină? Ei bine, la nivel raţional putem să argumentăm – însă trebuie să ne ancorăm în realitate: să fim confidenţi că micile inovaţii pe care le aducem în modelul nostru de business vor face diferenţa.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite