Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

PC-ul din poşetă

26 Februarie 2009



Mulţi analişti de piaţă au privit cu scepticism apariţia primului netbook, un laptop cu capacitate mică de stocare, la un preţ sub 500 de dolari şi suficient de uşor şi mic încât să încapă într-o poşetă. Impactul pe care l-a avut însă în piaţă a determinat IDC să revizuiască previziunile pentru vânzarile pe plan mondial în 2008. Conform Gartner, aproximativ 5,6 milioane de netbook-uri s-au vândut la nivel mondial, în al treilea trimestru al 2008.


Compania de cercetare IDC a revizuit previziunile pentru vânzările pe plan mondial la 10,8 milioane de netbook-uri pentru 2008 şi la 20,8 milioane de unităţi pentru anul 2009, adică 11-12% din piaţa globală de laptopuri.


Persoanele active, orientate către dezvoltarea carierei şi interesate de tehnologie au nevoie de acces rapid la informaţie, indiferent de locaţia în care se află. Oamenii vor să fie conectaţi la Internet pe perioade scurte de timp, pentru a citi şi transmite
e-mail-uri, pentru a accesa conţinut multimedia – audio, poze, video. S-a dovedit că persoanele de sex feminin sunt mult mai atrase de netbook-uri decât de notebook-uri.


Pentru netbook-uri, importante sunt dimensiunile şi greutatea reduse şi preţul mai mic.


Piaţa românească de netbook-uri creşte
ASUS a lansat primul EeePC în toamna lui 2007, deschizând un nou segment pe piaţa calculatoarelor portabile. În aria netbook-urilor, anul acesta au avut loc lansări importante de produse, printre care se numără şi MSI Wind, prezent şi în România.


Ciprian Donciu, Sales & Marketing Director, Asus România, menţionează că ponderea netbook-urilor pe piaţa românească este mai mică spre deosebire de vestul Europei. „În 2008, familia EeePC s-a extins cu numeroase modele pentru a răspunde unui public larg. Utilizatorii au posibilitatea de a alege dimensiunea ecranului, soluţia de stocare, tipul de procesor sau capacitatea memoriei. Concurenţa pieţei a favorizat evoluţia rapidă a noilor modele, iar Asus a urmărit mereu poziţionarea cu un pas înaintea celorlalţi. Piaţa portabilelor din România este dominată în continuare de notebook-uri, dar netbook-urile au cunoscut o creştere importantă”, afirmă Donciu. Pentru 2009, Asus urmăreşte o creştere de 100% pe segmentul netbook-urilor.


Marius Dinu, Brand Manager, MSI, crede că piaţa românească de netbook din 2008 a fost caracterizată de două cuvinte: creştere şi diversificare, valabile şi pentru 2009. „Trendul general al pieţei de IT este ascendent, din ce în ce mai mulţi utilizatori tind să înlocuiască desktop-urile cu sistemele portabile. În 2009, piaţa aşteaptă noua generaţie de notebook-uri cu tehnologie 3G integrată pentru mobilitate în comunicare. În privinţa vânzărilor, tendinţa din ultimii ani a fost de creştere. Luând în calcul criza financiară, e posibil să nu mai înregistrăm aceeaşi creştere ca până acum, dar trendul ascendent se va păstra”, adaugă Marius Dinu.


Mihai Guran, Country Manager Dell România şi Bulgaria, precizează că Dell a avut creşteri în ceea ce priveşte numărul de unităţi livrate, peste creşterea pieţei din România, în fiecare trimestru. În trimestrul al III-lea, o bună parte din cerere a fost generată şi de utilizatorii de netbook-uri, care în 2008 au fost „la modă”, în pofida faptului că au o funcţionalitate limitată la funcţii de bază (în principal e-mail, browsing şi aplicaţii de bază de tip multimedia). „În ultimul trimestru însă, efectele crizei economice au început să se simtă şi în România, rămâne ca după sfârşitul trimestrului să tragem linie şi să ne formăm o imagine de ansamblu pe tot anul. În aceste condiţii, e dificil de spus ce se va întâmpla anul viitor, e însă greu de crezut că vom mai avea creşteri ale pieţei IT de zeci de procente cum am avut în primele trei trimestre ale acestui an”, mai spune Mihai Guran.


Fujitsu Siemens Computers a lansat anul acesta două game noi de produse – netbook-ul Amilo Mini, iar în toamna aceasta gama de produse profesionale ESPRIMO, care propune o linie de desktopuri şi portabile. Sabina Ionescu, PR Specialist, Fujitsu Siemens Computers GesmbH Vienna, Romanian Branch, crede că alături de preţ, oamenii încep să ia în considerare performanţele şi brandul produsului. „Asamblatorii locali vor începe să piardă în detrimentul producătorilor care oferă în plus şi o imagine, un statut deja consolidat”.


Online vs retail
MSI estimează că volumul vânzărilor online este de două ori mai mare decât cel al magazinelor clasice. „Din cauza unui ritm de viaţă rapid, tendinţa este ca utilizatorii să se orienteze tot mai mult către mediul online. Având costuri mai mici, magazinele online îşi permit să practice preţuri mai mici. În acelaşi timp, baza de clienţi a magazinelor online este mai mare, deoarece au deschidere către clienţi din toată ţara prin intermediul Internetului”, explică Marius Dinu.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite