Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Implementarea proiectelor informatice complexe: Granita dintre esec si succes

17 Noiembrie 2004



Un proiect complex este un sistem informatic integrat (SII) grefat pe o structura de business, cu scopul de a obtine date suficiente pentru a oferi suport decizional. In contextul in care doar 23% dintre implementarile de proiecte complexe sunt finalizate bine si in timp, cred ca avem nevoie sa stim care sunt factorii ce influenteaza, pozitiv sau negativ, procesul de implementare.


Asadar, ce presupune un SII? Un SII trebuie sa fie capabil sa inter-opereze in conditii de siguranta (acces si schimburi de date) de-a lungul unei largi varietati de platforme eterogene hardware si software, concomitent cu asigurarea unei functionalitati integrate in arhitectura logica a aplicatiei. Mai mult, integrarea este activitatea de standardizare a proceselor, de elaborare a metricilor comune si a parghiilor specifice de conducere, de generare a acelor instrumente si cai prin care solutia sa fie utilizata eficient. Si cum vizibilitatea datelor si eficienta sunt scopurile majore ale unei astfel de solutii, se creeaza premisele unei implementari de succes. Practic, dintre proiectele vizand sisteme informatice complexe doar 26% se finalizeaza „on-time“, iar 29 % reprezinta esecuri.


Proiectele complexe – situatie „dramatica“
Cu cat gradul de complexitate este mai mare, cu atat se inmultesc esecurile.
Bogdan Cocora, director general S&T Romania, considera ca intr-un proiect de anvergura principala greutate este coordonarea: „Trebuie sa-ti coordonezi propria echipa, furnizorii, beneficiarii, intr-un mod neconflictual. in plus, trebuie sa ai capacitatea sa intelegi diferitele componente si sa le pui intr-o oferta care sa fie realista si care sa poate duce la implementare. Un bun integrator joaca rolul unui dirijor.


Cauzele esecului
Conform unui studiu de piata KPMG, principalele cauze ale intarzierilor si abandonurilor sunt legate de:
- obiectivele proiectului incomplet specificate/clarificate (51%);
- planificari proaste si/sau estimari nerealiste (48%);
- neadaptatea Beneficiarului la noile tehnologii (45%);
- managementul de proiect pe baza unor metodologii proaste sau neadecvate (42%);
- insuficienta folosire a “Seniorilor” in ambele echipe (42%);
- slaba performanta a software/hardware furnizat (42%).


Factori de succes
Pentru a finaliza cu succes dezvoltarea sau implementarea unui sistem sunt esentiale:
- definirea unor asteptari realiste, bazate pe obiective si cerinte cat mai clare;
- identificarea corecta a solutiei;
- identificarea responsabilitatilor fiecarui partener pe parcursul proiectului, Integrator–Beneficiar;
- intelegerea culturii unui sistem informatic integrat (fluxuri informationale, cursuri, etc.);
- asigurarea aspectului „volitiv“, respectiv eliminarea rezistentei angajatilor.


Independent de platforme sau structuri si arhitecturi hard&soft, integratorul ofera fiecarui beneficiar acele solutii ce acopera perfect cerintele din caietul de sarcini (astfel de achizitii fiind, in general, virtuale). Aceasta zona de cerinte de business este extrem de „delicata“ si de ea depinde succesul solutiei finale. Daca beneficiarul isi defineste realist asteptarile, bazandu-se pe obiective si cerinte cat mai clare, urmatorul pas este identificarea corecta a solutiei.


Cumparati cea mai buna aplicatie pe care v-o permiteti!
Florin Andreescu, senior business analyst Romsys, afirma ca in conditiile in care solutia este creata de la zero, proiectantul trebuie ales cu grija. Sfatul sau este: „Nu alegeti inainte de a termina de definit problematica!“. Dupa acest pas putem analiza viabilitatea diverselor solutii. Specialistii recomanda alegerea solutiei care permite parametrizare si nu adaptare. Solutiile complexe, scalabile, intr-o abordare etapizata vor „creste“ o data cu „afacerea“, integrand natural functionalitati noi. In schimb, aplicatiile ieftine nu pot modela situatii complexe si modificari ad-hoc, iar in timp genereaza costuri suplimentare.


Sfaturi pentru Integratori
Ce facem cand beneficiarul isi schimba obiectivele sau chiar structurile? Sau cand e momentul sa stopam modificarile sau adaptarile? in aceste conditii, salvarea poate fi un contract cu termeni foarte clari (disciplina contractuala).


Pentru a preintampina aceste probleme, specialistii recomanda:
- aliniati obiectivele majore cu planul de implementare;
- prioritate au punctele dureroase, insa respectand logica abordarii functionalitatilor;
- implementati in pasi (etape/faze) mici, ce pot fi condusi si gestionati mai usor;
- bugetati etapele, previzionand eventuale depasiri.


Startati un „Pilot“ incercand sa imbinati doua principii:
- startati cu unitatile functionale, departamentele si acoperirea geografica in care efectul SII se constata imediat;
- acolo unde se poate, solicitati analiza globala + “Profilul de Departament” si particularitati ( ex: 80% – 20% ).



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Bogdan Spiridon
Inca un element care poate determina esecul il constituie lipsa unei consultante competente si a analizei de procese in organizatia beneficiara a unui astfel de sistem informatic.
18 Noiembrie 2004, 10:42:12
user
Din pacate putine firme apeleaza la un consultant pentru identificarea solutiei potrivite tipului lor de afacere si nici nu au capacitatea sa definessdca intern o serie de criterii de selectie a aplicatiei in cauza. In cele mai multe cazuri "consultanta" o face tot firma de IT, care evident ca vrea sa vanda, eventual sa vanda repede, asa ca...rateuri din plin. Vreti si nume?
18 Noiembrie 2004, 07:47:25
redactor
Comentariile dumneavoastra au stabilit subiectul urmatorului articol: rolul cosultantului in procesul de implementare a proiectelor informatice complexe. D-le user vreau nume! Vreau informatii! e-mail: valentina.tudor@finwatch.ro
19 Noiembrie 2004, 11:19:09