Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

E criză sau doar ne-am trezit?

23 Martie 2009



Se apropie de sfârşit primul trimestru al anului de criză 2009, iar toată lumea recunoaşte că aceste trei luni nu seamănă cu nimic din ceea ce am trăit în ultimii 3-4 ani. În vara anului trecut, mă arătam sceptic în ceea ce priveşte impactul crizei americane pe piaţa locală, iar acum cred, că de fapt, nu suferim efectele furtunii de peste Ocean, ci doar am împrumutat modelul.


Mai zilele trecute, un manager de la o multinaţională se întreba retoric: e doar criza economică sau am intrat pe o altă piaţă? Piaţa românească pare că s-a întors în timp, poate mai puţin ca valori ale vânzărilor, cât mai mult ca mod de abordare şi de a face business. Două elemente comune se disting: clienţii solicită costuri cât mai mici şi vor să facă tranzacţii fără cash. Vânzările scad vertiginos (50% pe piaţa electrocasnicelor, spre exemplu), profitul de asemenea şi nimeni nu poate spune ce va aduce următorul trimestru. Presa e plină de corecţii aduse estimărilor făcute la finele lui 2008 şi, probabil doar cei cu capacităţi de medium vor mai avea curaj să emită ipoteze pe o piaţă care nu are model de comparaţie.


Ce se poate spune cu certitudine este că expectativa nu este cea mai bună alegere. Pe de altă parte, orice acţiune implică un risc, iar pentru a-şi păstra profitabilitatea multe companii fac reduceri masive de cheltuieli (bugete IT, personal, marketing, advertising etc); acţiuni care însă afectează sau chiar pot stopa dezvoltarea afacerii. În astfel de situaţii, liderii de piaţă pot pierde marketshare sau chiar poziţia de top în faţa challengerilor. Astfel, criza devine o oportunitate pentru cei care vor şti să prindă valul redresării economice, oricând va fi acesta.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite