Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Telefonia fixă, la mare căutare. Pânza de paianjen tine 54 de operatori

23 Martie 2009



Un „elefant” – Romtelecom – se legăna pe o pânză de păianjen şi, fiindcă pânza nu se rupea, a mai venit un „elefant” şi încă unul... până la 54. Au trecut şase ani de la liberalizarea pieţei comunicaţiilor, iar compania care a deţinut monopolul până în 2003 continuă să domine piaţa serviciilor de telefonie fixă.

Conform raportului din 2008 al Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii (ANC), operatorul fost monopolist deţine o cotă de piaţă de 68,7%, în timp ce furnizorii alternativi au o cotă de piaţă de 31,3%. Numărul abonaţilor de telefonie fixă era, la 30 iunie 2008, de 4,01 milioane, din care 1,28 milioane aparţin furnizorilor alternativi.


În segmentul telefoniei fixe s-a remarcat pentru prima dată în ultimii ani o uşoară creştere a ratei de penetrare, care a ajuns la 20,5% la nivelul populaţiei şi la 51,5% la nivel de gospodării. Operatorii de telefonie mobilă au exploatat potenţialul pieţei şi au venit cu oferte pentru persoanele fizice şi juridice. Zapp a lansat în 2005 FixTel, un serviciu de telefonie fixă care permite furnizarea de servicii cu valoare adăugată, iar Vodafone şi Orange au lansat în 2007 propriile servicii de telefonie fixă.


În funcţie de numărul de linii conectate, cei 35 de furnizori alternativi de linii telefonice fixe deţin o cotă de piaţă de 31,3%, iar în funcţie de traficul de voce realizat, cei 54 de furnizori alternativi, care oferă utilizatorilor servicii de apeluri prin acces direct sau indirect la o reţea, deţin o cotă de piaţă de aproape 34%. Din volumul total de 4,9 de miliarde minute de voce, 1,65 miliarde de minute a fost traficul realizat de către utilizatorii furnizorilor alternativi, în creştere cu 40% faţă de prima jumătate a anului 2007.


După liberalizarea pieţei comunicaţiilor, principalii doi concurenţi ai Romtelecom pe serviciile de telefonie fixă, RCS&RDS şi UPC România (fostul Astral Telecom), care deţineau o cotă importantă din piaţa serviciilor de cablu TV, au ales să concureze cu operatorul monopolist pe segmentul telefoniei internaţionale. Pe măsură ce îşi dezvoltau reţeaua, au înţeles că singura cale de a ataca monopolul Romtelecom era să ofere servicii triple play (cablu, voce, internet). Răspunsul „elefantului” Romtelecom a fost însă destul de rapid, începând astfel o luptă aprigă pentru cotă de piaţă. Deşi din această confruntare de preţuri foarte mici şi servicii diversificate clienţii au avut numai de câştigat, nemulţumirile au apărut din toate părţile. Numeroşi clienţi au criticat pe diverse forumuri pe internet serviciul de relaţii cu clienţii sau serviciile de telefonie ale RCS&RDS, UPC şi Romtelecom. Însă majoritatea clienţilor nu a renunţat la abonamente, dorind să-şi păstreze numărul de telefon.


Sarabanda migrărilor


Portabilitatea numerelor, introdusă din luna octombrie a lui 2008, a rezolvat şi problema aceasta.


În prezent, în segmentul telefoniei fixe s-au portat peste 5.000 de numere. Numărul operatorilor care au primit cereri şi au efectuat portări în reţelele proprii a crescut semnificativ. Astfel, cele 5.291 de numere de telefonie fixă au fost portate către: Atlas Telecom – 2, Dial Telecom – 243, Euroweb – 7, GTS – 73, Ines Group – 7, Iristel – 10, Media Sat – 3, New Com – 10, Orange – 103, RCS&RDS – 1.059, Romtelecom – 327, Telcor – 10, Telemobil – 66, UPC – 1.892 si Vodafone – 1.479.
UPC România a anunţat că numărul clienţilor pe telefonie fixă înregistra la finele anului trecut peste 124.000 de utilizatori.


La 30 iunie 2008, RCS&RDS deservea 1,1 milioane de clienţi pe telefonia fixă.


Serviciul de telefonie Eurovoice oferit de Euroweb România numără peste 10.000 de utilizatori. În 2008, serviciul a câştigat circa 2.800 de noi utilizatori persoane fizice, inclusiv cei din segmentul prepaid.


Cătălin Scarlat, director comercial în cadrul Euroweb România, a declarat că în 2008 compania a atras în reţeaua Eurovoice în jur de 3.300 de noi utilizatori, pe segmentul de telefonie cu abonament.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
tuchel sandu
am probleme cu romtelecom .cu uncontract fantoma facut verbal prin telefon a trimis prin curier contractul plus un telefon zis mobil pe o raza de 100m curtea mea nu masoara 50m.soferul se grabea am semnat hirtile lui si cind am desfacut coletul continea ce am scris mai sus a doua zi am trimis coletu inapoi prin posta dupa 6 zile vine coletul inapoi motiv nu era ambalat corespunzator lam trimis din nou raspuns nu am primit .televizoru e plin de programe ne folositoare toate inscrisurile ,coletul au fost trimise pe numele d-lui director general caci cu telefonul nu am ajunsla intelegre .am cerut sa ma lase cu vechiul contract judecati si d-stra .
30 Noiembrie 2012, 12:25:47