Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Proiecte Strategice pentru reformarea Învăţământului Superior

24 Martie 2009



Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, prin Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţămăntului Superior şi a Cercetării Ştiinţifice Universitare, Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior şi Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţămîntului Superior, a lansat 5 proiecte strategice menite să crească performanţa învăţământului superior românesc: Calitate şi Leadership; Doctoratul în Şcoli de Excelenţă (evaluarea calităţii cercetării şi creşterea vizibilităţii prin publicarea ştiinţifică); Studii doctorale -Organizarea Şcolilor Doctorale; Îmbunătăţirea Managementului Universitar; Registrul Matricol Unic.

“Vom lucra cu experţi străini, vom beneficia de experienţa şi expertiza lor, vom colabora şi implica diaspora ştiinţifică. Finalitatea va fi aducerea învăţământului românesc la un nivel competitiv, european”, a declarat Adrian Curaj, director general UEFISCSU.

Ministrul Ecaterina Andronescu şi-a exprimat mâhnirea că vizibilitatea şi greutatea acestor proiecte este umbrită de scandalul diplomelor false. “Aceste proiecte sunt o speranţă, o contrapondere la mediocritate.Vorbim de calitate, dar învăţământul superior se situează între două extreme: excelenţă şi derizoriu. Există universităţi unde nu se pot asigura condiţiile minimale pentru desfăşurarea corectă a procesului de învăţământ; există universităţi care nu acceptă evaluarea, respectarea legii. La nivel de Doctorat oscilăm şi aici între rezultate extraordinare şi titluri de Doctor care se obţin în Justiţie. De asemenea, în managementul academic există contraste între universităţi care se străduiesc să devină cele mai bune din lume şi universităţi comerciale, care fug doar după bani. Pe de altă parte suntem un sistem tăcut, nu ne facem auzită vocea, nu reuşim să scoatem în evidenţă elitele, aspectele pozitive, şi să susţinem imaginea învăţământului superior.” Ecaterina Andronescu a susţinut idea că performanţa nu se poate realize dacă proiectele strategice din învăţămîmântul superior nu sunt corelate cu cele din învăţământul preuniversitar.

Preşedintele Comisiei de Învăţământ din Senatul României, Mihail Hârdău, a precizat că excelenţa în Educaţie trebuie corelată cu excelenţa în Cercetare. În acest sens a anunţat depunerea unei propuneri legislative prin care entităţile de cercetare, nevoite să crediteze din surse proprii proiectele din fonduri publice, să fie finanţate în avans, la început de etapă, cu până la 90% din bugetul pe anul respectiv, în loc de maxim 30%, cum se întâmplă în prezent. (A.B.)



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite