Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Administraţia publică are nevoie de GIS

24 Martie 2009




„Aş fi interesat să aflu un singur primar care să fi făcut ceva pentru comunitate, care să îşi fi respectat angajamentele din campanie. Iar ceea ce vedem în presă ca exemple negative în marile oraşe trebuie multiplicat cel puţin de zece ori pentru comunităţile mici, în special în cazul celor rurale”, spune Vasile.




Cristian Vasile,
director general, ESRI România



Obstacole în achiziţionarea GIS


Deşi piaţa de GIS creşte repede, există numeroase obstacole în achiziţionarea unor astfel de soluţii. Un obstacol major pentru implementarea soluţiilor GIS în România se referă la standardizarea datelor şi lipsa acestora în format digital.


Alina Pintelie menţionează câţiva „factori defavorizanţi” în achiziţionarea unei soluţii geospaţiale: informarea deficitară şi lipsa educaţiei în acest domeniu, amploarea investiţiei necesare, efortul instituţional implicat de restructurare, lipsa de oameni pregătiţi în domeniu, la care se adaugă necesitatea unor fonduri substanţiale pentru informatizare.


Vlad Dobrincu recunoaşte că adoptarea şi implementarea unei soluţii de tip GIS e o adevărată provocare.


„Cu toate că există nevoia reală de susţinere a activităţilor specifice din cadrul departamentelor amintite anterior, identificarea soluţiei potrivite este impedimentul major. Această alegere depinde foarte mult de definirea scopului, obiectivelor, funcţionalităţilor pe care viitorul sistem trebuie să le asigure. Într-o astfel de evaluare iniţială se poate evidenţia mai bine nu numai tipul de soluţie necesar, ci şi impactul pe care îl va avea implementarea sistemului la nivelul tuturor tipurilor de resurse (infrastructură, umane, de timp). Pe lângă acest impediment se adaugă cele de tip logistic, legislativ, financiar, care pot duce la o lipsă de încredere a clienţilor în capacitatea de livrare în condiţii optime a unei astfel de soluţii”, mai spune consultantul S&T România.


Directorul general al ESRI susţine însă că nu există obstacole, afirmând că acolo unde există viziune se fac lucruri remarcabile şi că ar fi foarte bine dacă oamenii ar pune interesul comunităţii înaintea interesului personal.


„Am fost martori în trecut la o mulţime de proiecte livrate fără a avea o idee clară şi susţinută de dezvoltare pe termen lung şi de beneficii pentru public”, spune Dan Mika, adăugând că aceste proiecte au generat foarte multe frustrări datorate unor factori precum costuri imposibil de prevăzut (administraţii dependente complet de o tehnologie proprietară sau de know-how-ul unui furnizor de soluţii), lipsa de colaborare între diferite instituţii guvernamentale şi comerciale şi chiar între departamente din interiorul unei unităţi administrative locale, slaba integrare a cunoştinţelor spaţiale în procesele de decizie de fiecare zi, lipsa unor standarde naţionale pentru a aduna şi a face schimb de date spaţiale, lipsa unor metodologii clare de măsurare a ROI etc.


„Autodesk este foarte conştient de aceste chestiuni, iar proiectele la care lucrăm împreună cu partenerii noştri sunt planificate pentru a obţine o creştere susţinută. În ceea ce priveşte tehnologia, încercăm să evităm apariţia unor astfel de probleme, sprijinind software-ul open source, donând componente critice, precum tehnologie de acces la informaţii spaţiale, cartografiere spaţială pe web”, declară reprezentantul Autodesk.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite