Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Dilema lui Buridan in industria auto: Divertisment sau siguranta?

17 Noiembrie 2004



Automobilul nu mai este demult un simplu mijloc de locomotie. Cursa producatorilor pentru informatizarea autovehiculului a adaugat in timp noi atribute ideii de autovehicul: birou mobil, sursa de divertisment, ghid de calatorie, etc. Poti acum sa-ti verifici e-mail-ul, sa vizualizezi site-uri Web sau chiar sa urmaresti programe TV asezat confortabil in scaunul soferului. Ofensiva de oferire a noi si noi aplicatii destinate clientilor continua clipa de clipa. Factorul IT&C poate face acum diferenta in clasamentul vanzarilor, ruland acum pe doua piste: divertismentul si siguranta.


Masina era o insula ce isi izola utilizatorul. Pentru a schimba acest lucru, am aliniat masinile noastre cu tehnologia utilizata acasa sau la birou. Detinatorii unui Fiat Stilo pot utiliza serviciul optional Connect pentru a telefona si a-si asculta e-mail-urile sau a le citi direct de pe ecran. in timp ce conduci, poti chiar vizualiza pagini Web, se mandreste Claudio San Pedro, senior vice president Fiat Business Line.


Aceasta optiune si alte caracteristici disponibile in Europa si Japonia i-au facut pe executivii din domeniul auto din SUA sa strambe din nas. Acestia sunt de parere ca ar trebui sa se preocupe mai mult de securitate si de procesele legale decat de posibilitatea clientilor de a comanda de pe Amazon in timp ce conduc. Americanii dau foarte usor in judecata daca o parte din tehnologie nu functioneaza. Acesta este motivul pentru care multe sisteme de navigatie din SUA afiseaza termeni si conditii pe ecran inainte ca sistemul sa poata fi utilizat, o cerinta care nu este prezenta si pe alte piete.


Siguranta pentru americani, divertisment pentru europeni si asiatici


Pe langa stresul legat de procesele legate de unele disfunctionalitati, piata auto americana este mult mai retinuta in a oferi caracteristici precum televiziune si karaoke, larg raspandite in alte tari. Unele caracteristici se pare ca nu vor fi disponibile aici in urmatorii ani. Cei mai multi americani sunt mult mai interesati de siguranta sistemelor decat de optiunile de divertisment.


In Europa insa fanaticii TV nu au de ce sa-si faca griji ca ar putea pierde emisiunile favorite. in cazul multor modele Audi soferii pot folosi acelasi ecran utilizat de sistemul de navigatie pentru a viziona emisiuni TV. Totusi, chiar si cu echipamentul de inchidere a sistemului video cand masina se deplaseaza cu peste 50 km/ora, Audi nu are nici o intentie de a oferi aceste sisteme si in SUA. Frica de actiunile legale a determinat Toyota sa opreasca oferirea caracteristicii Intelligent Parking Assist, disponibila acum in modelul hibrid gas-electric Prius, vandut in Japonia. Sistemul, ideal pentru traficul congestionat, parcheaza automat masina. Pentru a-l activa, soferul trage prima data alaturi de autovehiculul din fata, dupa care alege imaginea sau triunghiul de parcare de pe afisajul touch-screen al automobilului, pe care le pozitioneaza apoi pe locul unde doreste sa parcheze, sistemul realizand parcarea automata. Acesta nu poate insa raspunde la schimbarea conditiilor, cum ar fi aparitia unor obstacolele neasteptate, precum un copil care fuge sau alte masini.


Antidot la frica
Pe langa frica de promovare legala de echipamente, terorismul a creat, de asemenea, o schimbare a ceea ce consumatorii considera a fi echipamente necesare pentru masinile lor. Pentru americani conteaza mai mult posibilitatea de a-si proteja viata decat divertismentul.


„Siguranta si securitatea sunt caracteristicile noastre castigatoare. in timp ce numarul celor care isi asculta e-mail-urile utilizand serviciul OnStar Virtual Advisor este foarte mic, mai mult de 80% din cei 2.7 milioane de clienti cumpara sisteme de notificare air-bag, care trimit un semnal la un biroul central cand air-bag-ul este desfasurat, pentru a alerta serviciile de urgenta, spune Tery Sullyvan, vicepresedinte al comunicatiilor pentru OnStar, sistemul de comunicatii detinut de General Motors si disponibil pentru 50 de modele ale sale, precum si ale altor producatori”.


Invitatie la karaoke
In schimb Japonia este perceputa ca un mediu sigur. in asemenea tip de mediu au prins foarte bine caracteristici precum karaoke. Optiunea G-Book oferita de Toyota, disponibila doar pentru masinile vandute in Japonia, ofera soferilor asemenea serviciu, alaturi de e-mail-uri vocale, Internet si acces la telefonia mobila. in plus, soferii pot citi si scrie mesaje utilizand un ecran incorporat in bord, care este utilizat si de dispozitivul de navigatie. Karaoke, muzica, harti si tonuri de apel pentru telefoane mobile pot fi cumparate de pe afisajele E-Tower, o retea de chioscuri de date plasate in marile magazine. Datele sunt descarcate pe cardul SD flash memory, apoi inserate in hardware-ul G-Book al masinii.
Intre timp, Fiat lucreaza cu Automotive Business Unit Microsoft pentru a crea urmatoarea generatie de comunicatii pentru controlul anumitor caracteristici, precum farurile, aerul conditionat sau cautarea celei mai apropiate benzinarii.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Calin
Excelent articolul Alex. Am doar o intrebare: esti asigurat? Adica , ai luat masuri ca acest articol sa ajunga sa fie citit de cei din industria auto romaneasca ? Ar fi pacat sa ii lipsesti pe ei de placerea cititului si pe tine de eventuale meritate feed-back-uri.
18 Noiembrie 2004, 09:04:05