Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Tulburarea apelor

30 Aprilie 2009



Ultimele luni au adus schimbări importante în piaţa locală de distribuţie şi retail produse IT. Ce e drept, majoritatea companiilor se plângeau de scăderea constantă a marginilor, unii ajungând să opereze cu 1-2% profit. Ar fi un procent OK pentru un business de mare volum, dar ce te faci când volumul acesta se subţiază constant?


Primii care au avut de suferit au fost distribuitorii. Situaţia acestora este mai veche şi nu are legătură cu criza, ţine mai degrabă de presiunea constantă pe reducerea preţurilor indusă de concurenţă, precum şi de pierderea unor exclusivităţi pentru anumite brand-uri. În ultimii ani, marii producători şi-au deschis birouri locale de reprezentare, şi-au gestionat singuri bugetele de marketing, au lărgit canalul de distribuţie etc astfel, termenul de ,,partener unic,, a devenit istorie şi odată cu el o serie de avantaje. În mod curent cred că distribuţia locală de Toshiba este printre puţinele care mai aminteşte de acest model de business. Au fost vremuri de aur pentru distribuitori, care acum sunt nevoiţi să se reinventeze. Unii au crescut valoarea serviciilor adăugate, alţii au intrat pe alte segmente de activitate, unii şi-au redimensionat afacerea etc. Un semn că pe această piaţă se rezistă tot mai greu sunt şi zvonurile privind fuziunea Scop Computers, Tornado Sistems şi RHS Company.


Unda de şoc s-a transmis în retail, unde situaţia pare mai dificilă, atât din cauza unor planuri mai îndrăzneţe de extindere teritorială, cât şi ale puţinelor variante posibile de epoziţionare/reorientare. Efectele s-au simţit atât în reţelele fizice cât şi în cele online încă de anul trecut, când Teknosa anunţa falimentul şi apăreau primele zvonuri privind Depozitul de Calculatoare şi eMag. În primul caz s-a preferat închiderea unor unităţi neproductive, iar în cel de al doilea vânzarea a 51% din acţiuni, ambele fiind soluţii de moment. Lovitura cea mai gravă pare a fi înregistrată de UltraPro Computers, unde se vorbeşte deja despre intrare în insolvenţă şi de executare silită. Criză economică, management defectuos, decizii pripite, lipsa unor unelte IT pentru analiza centrelor de profit şi pierdere etc, apele se tulbură atât de repede încât e greu de tras o concluzie.


În noiembrie 2007, la Bucureşti, Michael Porter, o autoritate în materie de strategie competitivă, spunea că e foarte simplu să fii manager de succes pe o piaţă care creşte cu 50-60 de procente anual. Iată că, în mai puţin de doi ani, s-au schimbat atât vremurile cât şi procentele, iar managerii trebuie să găsească alte căi pentru obţinerea succesului de moment, fie că acesta se numeşte doar supravieţuire.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite