Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Modele inovatoare de organizare a forţei de muncă

30 Aprilie 2009



De la omul primitiv şi până astăzi, ocuparea forţei de muncă s-a aflat întotdeauna în strânsă legătură cu dezvoltarea tehnologică. Nivelul actual al tehnologiei informatice poate modifica chiar paradigma lucrului productiv. Dincolo de globalizarea unor segmente din piaţa muncii, modernizarea mediului online tinde să aducă o schimbare de viziune privind relatia om - tehnologie.


Oameni şi maşini

Dacă, în mod tradiţional utilizatorul foloseşte un sistem informatic pentru a rezolva o problemă, astăzi rolurile sunt adeseori inversate: sistemul coordonează eforturile unui mare număr de oameni şi integrează rezultatele pentru a soluţiona probleme formulate anterior. Astfel, se naşte o relaţie de tip simbiotic, care combină capacitatea sistemului informatic cu abilităţile umane. Principiul stă la baza aplicaţiilor de tip Web 2.0, dar, folosit cu ingeniozitate, poate inspira aplicaţii cu impact socio-economic important.


Plecând de la această filozofie se pot pune la punct modele prin care o organizaţie poate să desfăşoare activităţi de producţie - nu subcontractând, în sensul clasic, ci folosind eforturile unei comunităţi online, văzută ca o forţă de muncă distribuită.


Numită şi “human computation” ideea se implementează prin crearea unui sistem informatic care pune la dispoziţia utilizatorilor un instrument virtual de lucru. Aceştia pot fi motivaţi să-l folosească şi prin compensare financiară directă. De cele mai multe ori însă, designul intrumentelor le face să fie utile şi pentru interesul personal al utilizatorului, îi stimulează creativitatea, spiritul competitiv sau răspunde nevoilor de comunicare şi socializare. Sistemul este conceput în aşa manieră încât acumulează informaţie într-o formă care poate fi transformată în valoare economică.


Outsourcing în masă

Modelul de afaceri denumit “Crowdsourcing” este mult mai scalabil decât organizaţia tradiţională în care managementul este organizat într-o ierarhie verticală. Se pretează în general situaţiilor în care este necesară captarea, catalogarea sau analiza unui volum mare de date care sunt uşor de înţeles pentru oameni, dar nu pot fi interpretate de calculator. Fotografiile sau filmele sunt un prim exemplu în acest sens. Tehnica poate fi însă adaptată pentru o paletă de activităţi foarte variată.


Un exemplu concret şi ingenios este implementat de Google. „Map maker“ este un serviciu gratuit oferit de Google Maps care permite utilizatorilor să introducă date cartografice şi să-şi creeze hărţi personale. Este util în special în zonele „albe“, unde nu există informaţie de detaliu. Acest serviciu este unul strategic pentru gigantul publicităţii online, întrucât datele introduse de milioane de utilizatorii intră în proprietatea Google şi sunt folosite pentru dezvoltarea sistemului propriu de hărţi. Practic, în loc să cumpere aceste date de la companii specializate în cartografie, ei au reusit să-şi convingă utilizatorii (clienţii serviciului) să le introducă ei înşişi. Gratis!


O altă strategie de a pune în slujba ta oameni necunoscuţi şi împrăştiaţi pe tot globul se numeşte “Game with a purpose”. Abordarea presupune crearea unui joc online conceput astfel încât efortul de a-l juca – depus cu plăcere de utilizatori – să fie utilizabil, reprezentând munca de care ai de fapt nevoie.


Printre aplicaţiile spectaculoase la care a fost folosit crowdsourcing se numără rezolvarea unor probleme de guvernământ, gen planificarea urbană, simulări ştiinţifice de mare volum, cum ar fi fizica moleculară a proteinelor, sisteme de predicţie socială, macroeconomică sau bursieră, prospectare geologică, creaţie vestimentară.


În ciuda exemplelor de succes, modelul naşte ample controverse de natură etică. În plus, se ridică şi probleme precum atingerea unei mase critice de utilizatori şi asigurarea calităţii muncii acestora. Crowdsourcing poate răspunde la provocări care altfel ar părea inabordabile, însă tehnologia trebuie pusă cu delicateţe în contextul psihologiei umane.




Victor Popescu,
IT Consultant Green Light



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite