Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Primul Director de Proiecte certificat IPMA nivel A din România

30 Aprilie 2009



Cătălin Tiseac este Director Executiv în cadrul PMSolutions şi, din decembrie 2008, este cel mai nou membru al elitei (top 200) project manager-ilor certificaţi de către IPMA – International Project Management Association. I-am propus o discuţie pentru a afla mai multe despre ce înseamnă să fii un manager de proiect de succes.

MW: Ce înseamnă certificarea ca Director de Proiect nivel A?

Certificarea de nivel A este o recunoaştere a capacităţii candidatului de a coordona nu numai proiecte individuale, dar şi programe şi portofolii de proiecte. Pentru a obţine acest nivel de certificare, candidatul trebuie să dovedească faptul că în atribuţiile sale curente intră coordonarea unui portofoliu de proiecte şi, mai ales, faptul că deţine şi operează metodologii şi instrumente de lucru care îi permit controlul eficient al proiectelor şi al echipelor de proiect pe care le coordonează. Astfel, obţinerea acestui nivel de certificare a fost în acelaşi timp şi o confirmare a faptului că în cadrul PMSolutions am reuşit implementarea unui cadru metodologic şi organizatoric care ne permite să controlăm în mod eficient: gradul de alocare şi disponibilitatea resurselor în proiecte, costul aferent resurselor, dar şi distribuţia acestor costuri în cadrul portofoliului de proiecte.


La fel de importante sunt şi controlul evoluţiei fiecărui proiect în parte, printr-o structură de raportare în cadrul fiecărui proiect şi apoi prin raportarea de nivel managerial a fiecărui project manager către Directorul de Proiecte, precum şi urmărirea profitabilităţii individuale a fiecărui proiect din cadrul portofoliului de proiecte al firmei.


MW: Există şi alte organisme de certificare in domeniul Project Management. De ce o certificare IPMA?

IPMA este o organizaţie profesională non-profit, de nivel mondial, în domeniul project management-ului, având peste 40.000 de membri în 45 de ţări şi un număr de peste 100.000 de project manageri certificaţi pe diferite niveluri în ultimii 10 ani. Am ales certificarea IPMA deoarece, în primul rând, IPMA nu impune o anumită metodologie de project management. Mai important decât promovarea unei anumite metodologii este evaluarea obiectivă a capacităţii unui project manager de a conduce cu succes proiecte, indiferent că la baza succesului lor stă o metodologie sau alta.


Pe de altă parte, am ales certificarea IPMA deoarece am considerat că, după 20 de ani de activitate şi peste 10 ani de project management, am nevoie nu de o diplomă, ci de o confirmare bazată pe fapte concrete a nivelului de maturitate în project management pe care l-am atins. Certificarea IPMA mi-a oferit posibilitatea atingerii acestor obiective, deoarece această certificare oferă câţiva diferenţiatori importanţi faţă de alte certificări profesionale similare.


Ar fi vorba despre certificarea pe mai multe niveluri de competenţă, în funcţie de experienţa practică dovedită, independenţa faţă de anumite cursuri de instruire teoretică impuse, evaluarea de către o echipă cu experienţă profesională de anvergură şi nu pe baza unor chestionare tipizate şi a unor întrebări impersonale, dar şi evaluarea competenţelor contextuale şi ale celor comportamentale, pe lângă cele metodologice.

MW: Certificarea IPMA de nivel A este o premieră în România?

Certificarea IPMA de nivel A este într-adevăr o premieră în România, iar acest lucru a constituit o componentă motivaţională importantă pentru mine. Obţinerea acestui nivel de certificare nu este deloc facilă, fapt demonstrat de numărul relativ redus de posesori ai acestui nivel de certificare la nivel mondial. Din cele peste 100.000 de certificări profesionale acordate de către IPMA în ultimii 10 ani, numai 200 (0,2%) sunt de nivel A. Putem spune astfel că project management-ul românesc a intrat în top 200 al performanţei mondiale prin proiecte.


MW: Cum vă va ajuta în viitor obţinerea acestei certificări?

Este adevărat că obţinerea acestei certificări este o recunoaştere a abilităţilor personale, dar în acelaşi timp este şi o recunoaştere a nivelului de maturitate a proceselor şi a instrumentelor de control pe care le-am implementat în cadrul PMSolutions.
Fiind o recunoaştere independentă, ea este cu atât mai relevantă pentru clienţii noştri care caută experienţă şi profesionalism la cel mai înalt nivel. Există însă şi o altă componentă a obţinerii acestei certificări şi anume “obligaţia” de a dovedi că acest nivel de profesionalism nu este o întâmplare, ci este sustenabil şi repetabil.




Cătălin Tiseac



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite