Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Tertium non datur, oferta CRM OS în variantă locală

01 Mai 2009



Pe piaţa CRM locală sunt prezenţi, la ora actuală, câţiva dintre principalii vendori de soluţii consacraţi pe plan mondial. Este adevărat, există şi câteva absenţe notabile, însă nici piaţa nu este una foarte mare, interesul pentru CRM fiind încă destul de redus. Dacă în cazul soluţiilor proprietare se poate vorbi, totuşi, de o ofertă variată, în cazul aplicaţiilor CRM Open Source oferta este ca şi inexistentă, raportat la abundenţa soluţiilor proprietare existente.


Aminteam în ediţiile anterioare despre ofensiva aplicaţiilor Open Source în cadrul companiilor, o ofensivă confirmată de studiile de piaţă realizate în ultima perioadă, care demonstrează că din ce în ce mai multe companii iau în calcul opţiunea OSS, ca urmare a creşterii atractivităţii ofertei în acest sector.


O atractivitate amplificată şi de contextul economic, care creşte puterea de persuasiune a unuia dintre principalele argumente ale vendorilor de soluţii Open Source, respectiv costul de achiziţie considerabil mai mic comparativ cu cel al soluţiilor proprietare.


Pentru a fi corecţi, trebuie însă să consemnăm faptul că există numeroase studii (finanţate, evident, de producători software consacraţi) care demonstrează că TCO-ul unei soluţii OS nu este unul chiar atât de mic şi că independenţa software clamată de partizanii Open Source este destul de costisitoare pentru multe companii care nu deţin capabilităţile tehnice necesare dezvoltării şi care sunt dependente de contractele de mentenanţă.


Evident, există şi contraargumente pe măsură, dar aceasta este o polemică prea amplă chiar şi pentru a fi sintetizată aici...


Argumente de ambele părţi

Dincolo de toate aceste argumente financiare pro şi contra OSS, soluţiile Open Source devin din ce în ce mai căutate datorită maturităţii atinse de acest concept. Iar galeria de argumente a partizanilor OSS funcţionează şi în cazul soluţiilor CRM, care valorifică toate avantajele oferite de conceptul Open Source. De exemplu, elasticitatea arhitecturii OS este considerată un plus în cazul soluţiilor CRM, argumentaţia mai neprotocolară fiind de genul: „Cine are nevoie de o serie întreagă de funcţionalităţi pe care nu le va folosi niciodată? Nu mai bine dezvolţi ceea ce utilizatorii au cu adevărat nevoie?“. Aceeaşi logică se aplică şi în cazul customizărilor, avantajul accesului liber la codul sursă fiind evident. Sunt două puncte de vedere perfect valabile, dar nu şi universal, contraexemplul concret fiind companiile care nu au mari nevoie de customizări şi dezvoltări specifice, mai ales dacă nu deţin competenţele necesare.


Problema update-urilor este şi ea cu dus- întors – dacă pentru fanii OSS avantajul consistă în faptul că update-urile sunt disponibile foarte rapid, pentru partizanii soluţiilor proprietare abundenţa de actualizări poate crea confuzii şi chiar blocaje dacă update-urile nu sunt testate riguros în prealabil. Aceleaşi probleme se regăsesc şi în ceea ce priveşte suportul – sprijinul acordat de comunităţile Open Source este excelent, dar se pune întrebarea „Cine garantează nivelul de expertiză al celor care oferă sfaturi şi soluţii?“. Iar în atare situaţie, discuţia despre SLA-uri chiar nu-şi mai are rostul... Dar, în cazul unor soluţii consacrate, cu un număr mare de implementări pe piaţă, o bună parte dintre contraargumente nu mai are aceeaşi valoare...
Iar faptul că o companie precum Coca-Cola Enterprise a optat pentru soluţia Open Source Sugar Professional On-Demand (pentru a lua doar un exemplu recent) reprezintă o dovadă în sprijinul creşterii credibilităţii ofertei CRM OS.


Care este oferta locală

Evoluţia ascendentă înregistrată în sectorul business de soluţiile Open Source nu este încă foarte vizibilă în România. Dacă în cazul soluţiilor ERP OS există cel puţin o companie cu un număr de implementări care să justifice nominalizarea ei în cadrul unui articol, în cazul aplicaţiilor CRM Open Source situaţia este mult mai... în ceaţă. Excepţia o reprezintă aceeaşi firmă BIT Software, soluţia SocrateOpen, care are la bază oferta Compiere, fiind o aplicaţie mixtă ERP/CRM Open Source.


În rest, singurele referiri la soluţiile CRM OS sunt în legătură cu oferta Sugar CRM, aplicaţia fiind prezentă în portofoliul de produse al câtorva companii locale, dar fără vreo referinţă la implementările realizate la clienţi. Un exemplu elocvent este compania românească Mycroft Systems, singura firmă locală care apare pe lista „Bronze Partners“ pentru Europa a Sugar CRM, însă în portofoliul de soluţii prezentat pe site nici urmă de soluţii CRM Open Source. Alte căutări on-line mai asociază Sugar CRM cu companii precum Revo ABS, RomITCom, Danmar Computers, Openvision Data, SysOP Consulting etc., însă în toate aceste cazuri nu există nicio referire la vreun proiect realizat, iar informaţiile sunt foarte laconice, dacă nu lipsesc cu desăvârşire, unica dată pertinentă fiind un link către site-ul Sugar CRM.


Ofertă există însă

Există însă, evident, şi alte soluţii CRM Open Source decât cele menţionate mai sus, respectiv SugarCRM (liderul pieţei CRM OS) şi Compiere (şi el lider al zonei ERP OS). Dacă pe plan local aceste „alte soluţii“ sunt aproape necunoscute, acest lucru nu este valabil pe pieţele mai dezvoltate. Iată câteva exemple:



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite