Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Noi responsabilităţi pentru administraţia publică locală

01 Mai 2009



Adunarea generală a ANIAP (Asociaţia Naţională a Informaticienilor din Administraţia Publică), ediţia de primăvară, s-a întrunit din nou, la Braşov, între 3-4 aprilie. Cu această ocazie a fost ales un nou Consiliu Director, asociaţia numărând în prezent 290 de membri. Descentralizarea administraţiei publice şi dezvoltarea societăţii informaţionale au fost doar câteva dintre subiectele abordate în cadrul celor două zile de conferinţe.

La sfârşitul lunii martie, la Buşteni, oficialii Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene ai Asociaţiei Municipiilor, Asociaţiei Oraşelor şi Asociaţiei Comunelor din România au încheiat un acord cu privire la descentralizarea administraţiei publice. Conform acordului, prioritatea o constituie descentralizarea competenţelor cu impact direct asupra cetăţeanului, respectiv educaţia, sănătatea publică, agricultura, protecţia socială, ordinea publică. Oficialii au adoptat astfel categoriile de competenţe ce vor fi descentralizate şi principiile de transfer ale acestora către autorităţile administraţiei publice locale. Sevil Sumanariu, preşedintele ANIAP, a prezentat aceste noi competenţe, printre care: preşedintele comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă va fi şi preşedintele consiliului judeţean; spitalele, instituţiile de învăţământ, poliţia şi tot ceea ce ţine de asistenţa socială vor trece în subordinea primăriilor; şeful poliţiei va fi numit sau revocat din funcţie cu avizul primarului, lucru valabil şi în cazul directorilor de şcoli.


MCSI prezintă strategia e-Romania

Marius Fecioru, secretar de stat în Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, a prezentat la Braşov strategia ministerului pentru crearea unei societăţi informaţionale. Numită e-Romania, aceasta include toate informaţiile utile şi serviciile electronice pentru cetăţeni, firme şi administraţie.


„Pachetul telecom a trecut de Parlamentul European, este vorba de fondul de 1,2 miliarde de euro pentru serviciul de broadband şi energii alternative la nivel de zone rurale. Acolo se specifică foarte clar că aceşti bani nu vor fi disponibili decât la sfârşitul acestui an dacă sunt îndeplinite toate condiţiile. Ne-am propus o strategie care se numeşte e-Romania. Este vorba de sisteme de tip e-administratie, e-guvernare, e-sanatate, e-educatie şi e-cultura. O altă strategie importantă este strategia de broadband. Ne-am propus, prin Ordonanţa 44, care a fost adoptată şi se află la Parlament în comisiile economice şi de IT, să introducem obligativitatea pentru fiecare primărie a achiziţionării semnăturii electronice calificate”, a declarat Marius Fecioru.


Secretarul de stat a mai vorbit de lansarea conceptului de oraş digital, care propune realizarea unui portal complex, astfel încât să dispară cozile de la ghişee. Deocamdată au fost semnate protocoale de colaborare cu Târgu Mureş, Braşov, Arad şi Cluj, iar până la sfârşitul acestui an ministerul vrea să încheie protocoale cu 50% din localităţile cu mai mult de 50.000 de locuitori.


Sistemul virtual integrat le va permite cetăţenilor din Braşov, de exemplu, să acceseze informaţii care ţin de funcţionarea instituţiilor locale, să obţină autorizaţii şi acte, să-şi plătească dările sau chiar biletele la teatru, din faţa calculatorului.


Call center pentru primării

Compania INDSOFT a prezentat proiectul de îmbunătăţire a accesului cetăţenilor la serviciile administraţiei publice prin metode electronice, realizând o integrare între toate componentele sistemului informatic al primăriei Aiud – aplicaţia de call center, portalul e-administraţie www.aiud.ro şi două infochioşcuri.


Call center-ul oferă informaţii din bazele de date ale primăriei: sume de plată (impozite, taxe), termene de plată, precum şi stadiul în care se află o cerere din cadrul administraţiei publice locale. Cetăţeanul sună, este preluat de un robot telefonic, iar prin selectarea opţiunii dorite şi prin introducerea unei parole de autentificare obţine datele solicitate. În cazul unor nelămuriri, va fi transferat la un operator uman. Call center-ul va fi dotat cu telefoane IP, care comunică între ele folosind reţeaua de date a primăriei şi nu pe cea de voce a Romtelecom.


Peste 50% din instituţiile publice intenţionează extinderea investiţiilor IT

Aplicaţiile de managementul documentelor conduc în topul preferinţelor funcţionarilor din administraţia publică, conform sondajului efectuat de SIVECO România în rândul membrilor ANIAP. În urma centralizării rezultatelor, a reieşit că 45,65% din responsabilii IT din administraţia locală şi centrală utilizează în mod curent instrumente informatice de suport al activităţilor în cadrul instituţiei lor. De asemenea, sondajul a relevat că 58,69% din instituţiile publice participante la sondaj au în proiect extinderea investiţiilor IT într-un orizont de timp de maxim 12 luni.


Printre categoriile de soluţii informatice cu cea mai mare eficacitate în procesul administrativ se numără sistemele de gestiune a documentelor, soluţiile geospaţiale de management, aplicaţiile de management financiar-contabil şi modulele ERP (Enterprise Resource Planning) independente, destinate administrării bugetelor, gestiunii taxelor şi impozitelor, precum şi managementului informatizat al resurselor umane. În ceea ce priveşte infrastructura hardware deţinută, sondajul a arătat că peste jumătate din cei chestionaţi dispun, în medie, de 55 de calculatoare/instituţie, asociate unui număr similar de utilizatori.


În a doua zi de conferinţe, SIVECO a prezentat sistemul informatic geospaţial pentru administraţia publică, SIVGIS.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite