Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

În atenţia guvernului!
Joaca de-a strategiile naţionale!

02 Iunie 2009




Dr. Nicolae Oacă


În 2 martie 2009, ministerul comunicaţiilor anunţa consultare publică pentru „Strategia Guvernamentală de Dezvoltare a Comunicatiilor Electronice în Banda Larga pentru perioada 2009-2015”, care îşi propune conectarea tuturor românilor la reţele de bandă largă şi care avea să fie aprobată de guvern în sedinta din 8 aprilie 2009.

Cinci săptămâni mai târziu, în 10 aprilie 2009, ministerul lansa în consultare publică o altă strategie „Strategia natională privind implementarea Serviciului Universal”, care îşi propune conectarea locuitorilor la reţelele de bandă ceva mai îngustă – reţele telefonice.


Pentru a înţelege mai bine contextul, să amintim că Uniunea Europeană are în vedere includerea accesului de bandă largă în serviciul universal, prin comunicatul IP/08/1397 din 25 septembrie 2008, Comisia Europeană lansând subiectul în dezbatere publică.


1. Strategia de bandă largă în abordarea românească

În afară de faptul că şi noua strategie de bandă largă ne distanţează de restul ţăriilor UE, prin neatenţia acordată de guvern accesului de bandă largă (investiţii mici, acoperire mică, etc.), modul în care se încearcă aplicarea mai oferă o mostră de originalitate.


1.1 Teletrans, implicat în strategia naţională de acces de bandă largă!

Teletrans, operator de telecomunicaţii deţinut integral de Transelectrica, a fost infiinţat in 2002 pentru a furniza servicii de comunicatii si IT companiei mamă. La un moment dat se promitea privatiuarea sa în 2004. Teletrans operează o reţea de comunicatii de fibră optică cu lungimea de circa 5.000km, peste 100 noduri de transmisiuni şi acces la reţeaua de fibră optică, puncte de prezenţă în 14 municipii şi facilităţi de acces în alte 22 şi legături cu Ungaria, Bulgaria, Serbia, Ucraina şi Moldova.

O nouă echipă executivă la Teletrans


Conform comunicatului Teletrans din 31 martie 2009, Horia Hăhăianu este numit de ministrul economiei director general al operatorului Teletrans din 31 martie 2009. Acesta deţine şi funcţia de presedinte al consiliului de administratie al operatorului. Anterior Horia Hahaianu a detinut functiile de consilier al ministrului Gabriel Sandu şi director de dezvoltare al companiei Digisign SA


Noul director a adus in echipa executivă doi experţi din mediul privat - Adelina Lupu (Softwin) şi Marius Mateescu (Vodafone). Adelina Lupu, noul manager de marketing şi vânzări Teletrans, a fost director de marketing al diviziei Ascenta a Softwin, iar anterior a ocupat aceeasi poziţie la furnizorul de solutii IT Romsys. Marius Mateescu a făcut parte din echipa care a dezvoltat reţeaua Connex (Vodafone) în 1997, fiind unul dintre primii 60 angajaţi ai operatorului. A lucrat 12 ani pentru operator, ultima pozitie detinuta fiind de manager de retea pentru regiunea de sud a Romaniei.


Schimbarea pare pozitivă

De mulţi ani Teletrans stagnează, se complace în situaţia de a avea un client captiv, compania mamă, care îi asigura veniturile nefiind nevoie să lupte, cum fac restul operatorilor pe pieţe deschise competiţiei. Rezultatul - folosirea ineficienţă a reţelei, ineficienţa investiţiilor făcute de stat, fapt care n-ar fi singular printre companiile de stat.


Aducerea unui director din mediul privat este o premiză pentru o nouă abordare a pieţei de către operator. Conform Ziarului Financiar din 16 aprilie 2009, reorganizarea dupa criteriile de eficienta ale unei firme private, finalizarea investitiilor in infrastructura si majorarea veniturilor sunt principalele obiective ale noului director Teletrans.


Operatorul deţine o infrastructură de telecomunicaţii folosită în mică măsură, iar noul director vrea să crească gradul de utilizare a acesteia. Unul dintre obiectivele noului director executiv este majorarea veniturilor operatorului, pe care le considera mici in raport cu infrastructura detinuta si cu oportunitatile pieţei. „In momentul de fata aproximativ 80% din veniturile companiei vin de la Transelectrica, insa vrem sa modificam acest procent, axandu-ne pe servicii cu valoare adaugata, pe servicii bazate pe tehnologia IP, pe abordarea clientilor strategici“, declara Hăhăianu.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Radu Enachescu
Multumim pentru feedback, il vom trimite autorului articolului.
30 Iunie 2009, 02:48:57