Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Enterprise Applications >> Comunicatii >> Stiri si comunicate

16 miliarde de apeluri pe mobil în 2008

04 Iunie 2009



Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM, a declarat în deschiderea celei de-a XIII-a ediţii a Zilei Comunicaţiilor, conferinţa anuală dedicată industriei comunicaţiilor din România că, deşi anul 2008 a fost anul în care au apărut şi în România primele semne ale crizei economice mondiale, din toate sectoarele comunicaţiilor electronice s-au raportat creşteri consistente. „Efectele actualului climat economic asupra comunicaţiilor din România vor putea fi evaluate abia în toamna acestui an, când vom avea datele referitoare la primul semestru al anului. Ne aşteptăm la stagnări pe unele sectoare şi poate chiar la scăderi, dar în mod sigur vom avea o creştere a penetrării broadband”, a mai spus Marinescu.
El a prezentat cu această ocazie raportul de date statistice pentru semestrul al doilea al anului 2008, din care reiese că traficul de voce originat de către utilizatorii finali de servicii de telefonie mobilă a depăşit în 2008 16 miliarde de apeluri, respectiv 30 de miliarde de minute de voce, înregistrându-se o creştere de aproximativ 36%, respectiv 44% faţă de anul 2007. În funcţie de volumul de trafic de minute, respectiv de apeluri, în anul 2008, un utilizator de telefonie mobilă a efectuat în medie, lunar, un trafic de voce de 1 oră şi 54 de minute, respectiv 62 de apeluri. În acelaşi timp, durata unui apel de voce originat de utilizatorii finali a crescut uşor, cu doar 7 secunde, ajungând la 1 minut şi 51 de secunde.
În ceea ce priveşte structura traficului în funcţie de destinaţiile apelate, nu s-au înregistrat schimbări semnificative faţă de anul 2007. În continuare, utilizatorii din România vorbesc cel mai mult în propria reţea, traficul în reţelele proprii („on-net”) deţinând ponderea cea mai mare (81%) în traficul total realizat prin intermediul reţelelor mobile de telefonie. Creşterea de peste 47% a volumului de trafic în reţea se datorează, în special, ofertelor numeroase cu minute gratuite „în reţeaua proprie” propuse de furnizori.
Numărul de mesaje scrise transmise în anul 2008 a crescut cu 36,5%, până la valoarea de 4 miliarde, din care 79% reprezintă trafic de mesaje scrise către reţeaua proprie („on-net”).
De asemenea, anul 2008 a adus creşteri importante ale indicatorilor de piaţă şi în sectorul telefoniei fixe. Astfel, a fost raportat un număr de 5 milioane de linii de acces, cu 18% mai multe faţă de sfârşitul anului 2007, rata de penetrare ajungând astfel la 23,4% la nivel de populaţie (+3,6 puncte procentuale faţă de 31.12.2007) şi, respectiv, la 53,6% la nivel de gospodării (+3,8 puncte procentuale faţă de 31.12.2007), şi un volum total de trafic de 10,1 miliarde de minute, în creştere cu 15,5% faţă de sfârşitul anului 2007.
După scăderi constante înregistrate în ultimii ani în sectorul telefoniei fixe, volumul traficului de voce originat în reţelele publice fixe de telefonie a înregistrat o creştere semnificativă în anul 2008 faţă de anul precedent, de +22% (aproape 10 miliarde de minute în anul 2008, comparativ cu aproape 8,2 miliarde în 2007), în principal datorită creşterii volumului de trafic de voce realizat de utilizatorii furnizorilor alternativi (+50%), dar şi, într-o mai mică măsură, datorită creşterii volumului de trafic de voce realizat de utilizatorii furnizorului fost monopolist (+10%).
Din totalul traficului de voce realizat prin intermediul reţelelor publice fixe în anul 2008, 36% reprezintă traficul realizat de către utilizatorii furnizorilor alternativi, adică un volum de 3,7 miliarde minute. Utilizatorii furnizorilor alternativi au folosit telefonul fix în principal pentru a suna către alte reţele fixe – 33,1%, însă o pondere foarte apropiată (32,5%) a avut-o şi traficul de voce în reţelele fixe proprii ale acestora.
În anul 2008, durata medie a unui apel de voce realizat prin intermediul reţelelor publice fixe a ajuns la 2 minute şi 45 secunde, în creştere cu 24 secunde faţă de cea înregistrată în anul 2007, fiind astfel vizibil efectul existenţei pe piaţă a unor oferte care conţin un număr însemnat sau chiar nelimitat de minute incluse în abonament.
În sectorul serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost, la data de 31 decembrie 2008, se înregistrau 5,65 milioane de abonaţi, cu aproximativ 7,7% mai mulţi decât la sfârşitul anului 2007. Rata de penetrare la nivel de gospodării a serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale a înregistrat în anul 2008, ca şi în anii precedenţi, un trend pozitiv, ajungând la 77%, creşterea faţă de anul 2007 fiind de 5,5 puncte procentuale. Conform datelor raportate autorităţii, numărul de abonaţi la serviciile furnizate prin reţele satelit de tip DTH a crescut cu aproximativ 27%, ajungând la peste 2 milioane de abonaţi, în timp ce numărul de abonaţi la serviciile furnizate prin intermediul tehnologiei IP a crescut cu 33%. Numărul de conexiuni pe suport de cablu a înregistrat o scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului 2007, de aproximativ 1,4%.
Abonaţii pe suport de cablu deţin în continuare cea mai mare pondere în numărul total de abonaţi (62%), în scădere faţă de cota deţinută la 31 decembrie 2007 (de 68%), în timp ce abonaţii prin reţele satelit de tip DTH (direct-to-home) reprezintă 38% din total, în creştere cu 6 puncte procentuale faţă de anul 2007. Abonaţii serviciilor furnizate prin tehnologie IP deţin o cotă redusă din total, în special datorită faptului că serviciul are un caracter exclusivist atât din punct de vedere al calităţii, dar şi al ariei de furnizare care este limitată doar la nivelul municipiului Bucureşti şi Voluntari-Ilfov.
„Conform datelor preliminare, veniturile înregistrate anul trecut din servicii de comunicaţii electronice au depăşit valoarea de 4,5 miliarde euro, în creştere cu 7,2% faţă de anul precedent, însă, dacă am elimina influenţa fluctuaţiei cursului de schimb, creşterea reală în moneda naţională ar fi de 9,7%. Estimăm că, în anul 2009, ratele de creştere ale serviciilor de comunicaţii vor fi mai mici decât în anii anteriori, fiind bazate în principal pe intensificarea utilizării serviciilor de ultimă generatie şi mai puţin pe atragerea de clienţi noi”, a mai declarat preşedintele ANCOM.
Mai multe detalii despre evoluţia pieţei serviciilor de comunicaţii electronice în anul 2008 pot fi consultate în Raportul semestrial de date statistice al ANCOM pentru anul 2008 care a fost publicat pe pagina de internet a Autorităţii, aici.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite