Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cui îi e frică de bully boss? (IV)

01 Iulie 2009



„Majoritatea organizaţiilor au un bully care atacă în serie. Nu încetează să mă surprindă cum o singură persoană poate divide şi induce un comportament toxic şi disfuncţional în întreaga organizaţie şi cum efectele se răspândesc ca un cancer“
(Tim Field)


Nu este loc pentru indivizi bully în organizaţiile bine conduse. De aceea trebuie să ne ocupăm imediat de...


Prevenirea comportamentului bully
Un bully în organizaţie creează o problemă majoră angajatorului, cauzând probleme de sănătate şi siguranţă şi îndepărtând angajaţii buni.
Planul de acţiune pentru politici anti - bullying este complex. Beneficiile potenţiale includ un mediu de lucru mai productiv, cu proces decizional mai bun, mai puţin timp pierdut cu concediile medicale şi dezbateri neproductive, cu o retenţie a personalului mai bună şi mai ales un risc legal mai redus.
• Stabilirea în regulamentul de conduită a personalului că un comportament de tip bully este inacceptabil
• Stabilirea unor sisteme adecvate pentru investigarea, înregistrarea şi acţiuni anti-conflict
• Investigarea rapidă a plângerilor, în timp ce se păstrează discreţia, confidenţialitatea şi protejarea drepturilor persoanelor implicate
• Este important să fie înţeles fiecare incident produs de comportamentul bully şi să fie tratat cu seriozitate la toate nivelurile.
Statisticile spun că organizaţiile care au o politică de personal bună performează mai bine cu 30-40%. Dezvoltarea aptitudinilor interpersonale la toate nivelurile este fundamentală pentru un management bun şi un mediu de lucru sănătos.
Nu este loc pentru indivizi bully în organizaţiile bine conduse.
Costurile angajatorilor sunt substanţiale. Agresivitatea va avea ca efect pierderea angajaţilor competenţi. De asemenea, creează un mediu de lucru otrăvit, ce demoralizează personalul şi reduce productivitatea.
Soluţionarea unui caz de bully la locul de muncă este dificilă. Managementul ia de regulă partea unui bully care este văzut ca o persoană ce aduce rezultate. Litigiul este scump de ambele părţi – în plus construirea unui caz câştigător nu e simplă, mai ales când n-ai ştiut să iei măsuri mai devreme. Cel mai adesea, ţintele n-au altă soluţie decât să rezolve problema singure.


Pregătirea bătăliei - extras dintr-un ghid de supravieţuire
(Yet Robert Mueller, avocat în dreptul litigiilor de muncă)
Dacă te vezi forţat să-ţi îmbunătăţeşti situaţia astfel încât să poţi coexista cu şeful tău bully, se sugerează să vorbeşti cu tact cu şeful. Fii foarte prudent şi diplomat când deschizi subiectul. “Nu aborda un ton acuzator, în schimb pune accentul pe tine. Începe enunţând problema şi sugerează căi de a lucra împreună” (Stern).
O strategie mai sigură este de a fi discret şi de a evita să stai în calea şefului.
Fă-ţi slujba bine şi evită confruntarea cu orice preţ.
Înainte de a intra în bătălie, Mueller oferă câteva observaţii despre şefii bully.
Confruntările personale cu personalităţile bully sunt de cele mai multe ori neproductive.
Membrii echipei de management interpretează orice confruntare dintre un angajat şi sef ca o confruntare cu ei înşişi şi fără o dovadă bine documentată a comportamentului inadecvat al şefului, vor vedea mai degrabă în angajat o problemă.
Dacă bully observă că îl eviţi nu o va lua ca pe o atitudine neagresivă, ci ca o laşitate.
Nu-ţi fie teamă să priveşti în ochii sefului bully (chiar dacă-ţi displace!).
Nu greşi în a crede că poţi lămuri un bully cu argumente personale şi arătând latura ta umană. Bully nu numai că nu apreciază abordarea personală, dar nu o tolerează. Detalii despre viaţa personală, spirituală sau emoţională devin arme în mâna şefului tău. Unii sunt partizanii teoriei că la serviciu nu au loc emoţiile şi consideră asta o calitate, dar de fapt îşi maschează agresiv un mare defect: lipsa totală a inteligenţei emoţionale, fără de care un manager (sau lider) rămâne un simplu vătaf.
Nu-ţi face iluzii despre ajutorul departamentului HR. Acesta reprezintă interesele angajatorului şi rolul său este de a proteja angajatorul de probleme legale. Abordează-l rar, cu prudenţă şi când eşti pregătit.


Gata să te confrunţi cu şeful bully?
Acelaşi Mueller indică 10 strategii :
1. Abordează problema asemenea unui proiect. Fii metodic în modul în care te comporţi, performant, documentat şi strategic. Ia notiţe după incident. Încearcă să nu fii emoţionat. Chiar dacă şeful încearcă să gândeşti în mod opus, el este cel care are o problemă personală şi profesională, nu tu.
2. Fii un luptător la locul de munca. Chiar dacă plănuieşti să aplici pentru alte joburi, încearcă să te opui agresorului şi să nu fii o victimă.
3. Documentează cele mai mici incidente care adesea devin cele mai reprezentative, ilustrând un comportament care altfel n-ar fi foarte vizibil. Notează atitudinile sarcastice, notează criticismul şi orice abuz verbal sau de atitudine.
4. Nu te lăsa izolat. Zilnic vorbeşte cu persoane cu care nu ai discutat de ceva timp. Poartă o conversaţie scurtă dar focalizată. Bully încearcă să îndepărteze ţintele de colegii lor.
5. Arată încredere de sine şi afişează o atitudine pozitivă. Acordă atenţie asupra felului în care apariţia ta este percepută de ceilalti. Fă din spaţiul tău personal o zonă de calm şi bun gust.
6. Încearcă să stai în locuri sigure. Agresorul nu te va ataca dacă eşti înconjurat de alţi şefi, aliaţi, de regulă angajaţi apreciaţi, clienţi sau invitaţi importanţi pentru angajator. Fă o listă cu acele persoane şi locuri.
7. În timpul unei agresiuni încearcă să te eschivezi. Nu te retrage în grabă şi nu părăsi clădirea; spune-i de exemplu că ai intârziat la o întâlnire. Sau scuză-te pentru a merge la rest room. Nu intra niciodată în rest room fiind urmat de şef/şefă.
8. În timpul atacului încearcă să-i distragi atenţia. Apucă un obiect (nu contondent!), ca un dosar important ce necesită atenţia lui sau o hârtie cu un număr de telefon important ce trebuie dat. Câteodată o simplă distragere este suficientă să-l oprească.
9. Protejează informaţiile personale. Spune-i cât mai puţine despre viaţa personală, prieteni, familie, interese, pasiuni. Aceste informaţii vor fi folosite împotriva ta.
10. Nu-ţi divulga atu-urile. Dacă pregăteşti un caz contra unui bully, cu cât vorbeşti mai puţin altora cu atât mai bine. Controlul a ceea ce spui, când o spui şi cui spui, trebuie să fie parte din strategia ta.


Alte trucuri de urmat în relaţia cu bully boss
Mai întâi află genul de om şi tacticile uzitate de şeful bully. Cunoscând tipul, poţi afla cum să te aperi mai bine. Adesea, ei recurg la alţii. Bărbaţii se vor folosi de alţi manageri, în timp ce femeile vor recruta dintre cunoştinţele sociale.
Dacă simţi că eşti ţinta, experţii sugerează un plan în 3 puncte:
1. Conştientizează. Fie că-i spui agresiune sau violenţă psihologică sau hărţuire, totul e ca problema să devină externă. Vindecarea poate
începe.
2. Fă-ţi timp pentru îndeplinirea următoarelor sarcini: verifică-ţi sănătatea fizică pentru complicaţiile generate de stress; caută consiliere psihologică; verifică cazurile de violare a politicilor angajatorului şi a legii muncii; adună date despre impactul financiar şi de imagine al agresiunii asupra angajatorilor.
3. Prezintă-ţi cazul şi probele la cel mai înalt nivel ierarhic din companie.
Fii atent totuşi pentru că o abordare directă poate avea consecinţe nedorite şi impredictibile. Din cei care au raportat situaţii de agresiune la locul de muncă, 17% au fost transferaţi, 33% au plecat voluntar şi 37% au fost concediaţi. În 13% dintre cazuri şeful bully a fost transferat sau destituit.
Statisticile nu sunt foarte încurajatoare pentru oricine speră să rezolve problema. Dacă siguranţa ta nu este restabilită va fi nevoie să pleci din firmă – dar nu pleca oricum.



Va urma!



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite