Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Abilităţile sociale, o componentă importantă a profilului Managerului de Proiect

01 Iulie 2009



În contextul actual, al unor proiecte complexe desfăşurate pentru beneficiari care deţin o înţelegere aparte a metodologiilor de management de proiect şi o cultură organizaţională variată, rolul managerului de proiect a trebuit să se modifice pentru a răspunde unor noi provocări. Rolul acestuia s-a transformat în timp de la un coordonator care gestioneză informaţiile tangibile necesare organizării planificării şi urmăririi proiectului, la un manager care trebuie să abordeze într-un mod proactiv şi informaţii intangibile referitoare la comportamentul uman în anumite condiţii specifice proiectelor.


Responsabilităţile tradiţionale pentru rolul de manager de proiect au fost asimilate multă vreme cu cele referitoare la administrarea costurilor, resurselor şi a programului unui proiect. Aceste responsabilităţi sunt în continuare valabile şi presupun în principal cunoştinţe de natură tehnică din domeniul managementului de proiect (organizare, planificare, urmărire, control etc.). Pentru a acoperi aceste responsabilităţi managerul de proiect are de cele mai multe ori la dispoziţie instrumente software adecvate pe care le utilizează în scopul de a gestiona în mod eficient un proiect.


Managementul persoanelor cheie
Noile responsabilităţi ale managerului de proiect vin însă din zona socială şi vizează aspecte ce ţin de gestionarea echipei şi a organizaţiilor care fac parte din mediul proiectului. Este vorba de managementul persoanelor cheie din proiect (stakeholders management) şi presupune din partea persoanei care deţine rolul de manager de proiect abilităţi suplimentare, precum cele de negociere, comunicare, persuasiune, empatie sau motivare. La fel ca şi în cazul responsabilităţilor de natură tehnică şi pentru aceste responsabilităţi experienţa persoanei este determinantă. Numai că în acest al doilea caz experienţa se dobândeşte mai greu fiind nevoie de multe interacţiuni care să acopere un spectru larg de personalităţi sau de contexte specifice care să determine situaţii de sinergie sau de conflict cu interesele proiectului.


Din păcate însă şi în prezent multe dintre organizaţiile care furnizează proiecte selectează persoane pentru rolul de manager de proiect doar după nivelul cunoştinţelor tehnice, ignorând total pregătirea acestor persoane pentru latura socială a proiectelor. Indiferent că această abordare este cauzată de ignoranţa pentru aceste cerinţe sau constrângerile de personal calificat, rezultatul este întotdeauna acelaşi: proiecte eşuate care produc pierderi de profit pentru furnizori, insatisfacţia beneficiarilor sau frustrări pentru echipa de proiect. Sunt şi cazuri în care în astfel de situaţii organizaţiile pierd resurse umane valoroase care nu au fost pregătite în acel moment corespunzator pentru rolul de manager de proiect, dar care posedă un potenţial ce le permite o dezvoltare rapidă către acest nivel.


Ce ar trebui să facă aceste organizaţii? În primul rând să asigure un sistem corespunzător de selectare a persoanelor care vor ocupa poziţia de manager de proiect. Nivelul abilităţilor de natură socială, precum şi cel al experienţei trebuie evaluate în acelaşi timp cu cele tehnice, iar acestea trebuie să fie adecvate complexităţii proiectului. Cea mai mare provocare pentru managementul unei organizaţii este aceea de a face o corelaţie corectă între pregătirea şi talentul unei persoane şi cerinţele rolului pe care această persoană va trebui să-l ocupe.


Nevoia de coaching
În al doilea rând, organizaţiile ar trebui să investească în programe de dezvoltare a resurselor umane implicate în managementul proiectelor pentru a putea avea la un moment dat persoane pregătite pentru rolul de manager al unor proiecte complexe. Trebuie evaluate pe lângă cunoştinţele tehnice şi abilităţile care privesc capacitatea de a negocia, de a influenţa sau de a motiva şi atitudinea de leadership a persoanei. Trebuie pregătite programe care, pe lângă tradiţionala participare la sesiuni de instruire, să cuprindă şi activităţi de îndrumare directă (coaching) din partea unor persoane cu bogată experienţă profesională în domeniul managementului de proiect.
Şi, nu în ultimul rând, organizaţiile trebuie să se asigure că persoanele care deţin rolul de manager de proiect şi care sunt direct răspunzătoare pentru succesul proiectului trebuie să fie împuternicite cu un nivel de autoritate adecvat care să le permită un management eficient al persoanelor cheie dintr-un proiect.



Cătălin Tiseac
Director Executiv,
PMSolutions



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite