Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Acţionaţi, nu reacţionaţi!

01 Iulie 2009



În viaţă ni se întâmplă tot felul de lucruri. Şi bune şi mai puţin bune. Pe unele nu le putem anticipa, pe altele nu le putem controla, dar toate, absolut toate, produc schimbări în viaţa noastră. De altfel singurul lucru permanent în viaţă este schimbarea. Oamenii se schimbă, vremurile se schimbă, valorile se schimbă şi nu avem niciun control asupra tuturor acestor schimbări. Şi totuşi există un lucru asupra căruia avem control şi de care depinde succesul sau insuccesul nostru, fericirea sau nefericirea noastră.


E vorba de principiul 90/10 descoperit de Stephen Convey care ne asigură că punerea lui în practică ne va schimba viaţa într-un mod uimitor. Principiul spune că 10% din viaţa noastră e formată din ceea ce ni se întâmplă, restul de 90% e decis de modul în care reacţionăm la ce ni se întâmplă. Asta înseamnă că nu avem control asupra celor 10 procente ci numai asupra celorlalte 90 de care suntem direct răspunzători. De aceea el insistă să ne concentram asupra lucurilor pe care le putem influenţa şi nu asupra celor pe care nu le putem controla. Nu putem opri ploaia, nu putem controla haosul din trafic, injuriile colegilor sau şefilor, îmbolnavirea sau moartea. Putem controla însă modul în care decidem să reacţionăm şi să ne poziţionăm faţă de aceste întâmplări care ne afecteză direct. O reacţie greşită de-a noastră va declanşa şi antrena o serie de alte reacţii asupra cărora nu vom mai avea nici un control. Şi nu vom face decât să înrăutăţim lucrurile.
Avem control asupra 90% din ceea ce ni se întâmplă în viaţa noastră şi anume asupra modului în care decidem să reacţionăm şi să ne poziţionăm faţă de cei 10% pe care nu-i putem controla.


Fiţi proactivi, nu reactivi!
Suntem în plină recesiune economică şi fiecăruia dintre noi i se întâmplă lucruri. Clienţii plătesc cu foarte mari întârzieri, furnizorii devin nervoşi şi agresivi că nu-şi primesc banii pentru serviciile prestate, lichidităţile scad, angajaţii devin trişti că nu-şi primesc salariile la timp. Ce putem controla din toate acestea? Modul în care alegem să reacţionăm şi să ne poziţionăm faţă de tot ce ni se întâmplă. Concret, ce putem face? Putem corecta procesele interne de gestionare a riscului, putem ajuta strategia de preţ, putem îmbunătăţi şi eficientiza gestionarea relaţiei cu clienţii, putem să căutam să reducem costurile suplimentare.


Firma de servicii profesionale Ernst & Young a publicat recent un studiu numit “Oportunităţi pe timp de criză: accelerarea schimbării”, ce a inclus 570 de directori executivi din companii internaţionale.
Majoritatea celor intervievaţi au fost surprinşi de virulenţa şi de viteza de propagare a crizei care i-a obligat să-şi regândească modul în care fac business.
Astfel, repondentii au declarat că se aşteaptă la economii semnificative în următoarele domenii: lanţul de aprovizionare (58%), operaţional (56%), vânzari şi marketing (42%) şi IT (43%).
În ceea ce priveşte perioada post-recesiune, intenţiile directorilor intervievaţi au fost destul de egal împărţite între extinderea în noi zone geografice, utilizarea sporită a alianţelor strategice, achiziţii şi renunţarea la părţi neesenţiale din afacere.
Companiile au fost întrebate şi care sunt priorităţile lor strategice pentru următoarele 12 luni. Majoritatea s-au referit la protejarea activelor, îmbunătăţirea performanţelor şi restructurarea afacerii.
În criză, strategia eficientă e să acţionaţi, nu să reacţionaţi. Important e să vă poziţionaţi corect faţă de oameni, situaţii, evenimente şi să vă concentraţi toate eforturile în vederea găsirii unei soluţionari favorabile. Multe companii româneşti au această cultură toxică de a găsi vinovatul şi de a-l blama public, în loc să găsească o rezolvare a problemei.
În criză trebuie să fim solidari unii cu alţii. Trebuie să acţionăm împreună în direcţia gestionării eficiente a ceea ce ni se întâmplă şi ne afectează direct.
Nu vă gândiţi că puteţi schimba lumea sau vremurile, ci numai pe voi înşivă.


Nicoleta Drăghici
Communications Director
Green Light Grup



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite