Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Modele de outsourcing IT: Multi-sourcingul

01 Iulie 2009



Externalizarea IT se manifestă sub numeroase forme. Termenul generic de outsourcing este uzitat mult şi de multe ori eronat. Din această cauză este mai bine a particulariza despre ce vorbim. Vizitând site-urile multor companii de IT, majoritatea oferă şi servicii de outsourcing. Când ne uităm pe piaţă, vedem de fapt că nu sunt outsourcing în sensul uzitat pe plan internaţional. Nu orice livrare de echipamente, de instalare sau dezvoltare de software este outsourcing. Dar să separăm puţin cei doi termeni out şi sourcing, fiecare având un rol important.


Sourcing-ul se referă în general la modul în care companiile îşi asigură resursele, prin achiziţii de produse, servicii sau prin producţie internă, fiind un element strategic deosebit de important. Sourcingul se referă de obicei la elemente unitare. Companiile au nevoie însă de îmbunătăţirea proceselor de business, de un management profesionist al domeniului IT. Acestea nu se pot cumpăra pur şi simplu.


Astfel, s-a dezvoltat o economie conexă care asigură acele elemente necesare unei dezvoltări eficiente şi sustenabile. Out-sourcingul a apărut ca necesitate a unei companii să se focalizeze pe business-ul propriu, care nu este IT-ul. Sunt mai multe motive: focalizarea pe business-ul propriu, pregătirea pentru o creştere accelerată, nevoia de flexibilitate şi evitare a inerţiilor interne, cât şi eficientizarea şi reducerea costurilor. IT-ul în general este puţin înţeles de nespecialişti, prezintă costuri mari, iar departamentele IT nu au abordarea de business, ci una tehnicistă. Breşa între zona de business şi cea de IT se rezolvă de multe ori prin externalizarea IT. Dar externalizarea trebuie să fie parte a strategiei companiei, nu o acţiune de urgenţă. Daca externalizezi probleme, vei avea alte probleme. Aici intervine partea de consultanţă şi parteneriat a companiei de outsourcing. Practicile internaţionale sunt foarte clare şi eficiente. În România aceste practici au fost aduse de curând. Ce s-a întâmplat cu 20 de ani urmă în Vest urmează a se întâmpla şi la noi.


Strategiile de sourcing reprezintă o aliniere continuă a strategiei de business, a proceselor de business şi a serviciilor IT în vederea realizărilor strategice ale organizaţiei .
O strategie sourcing are la bază următorii parametri:
- Scopurile de Business
- Productivitatea/Capacitatea Internă
- Productivitatea/Capacitatea pieţei externe
- Modelele de Sourcing
- Guvernarea Sourcing-ului.


Conform Gartner, există opt modele principale de sourcing ce descriu modele de relaţie alternativă între o organizaţie client şi piaţa de servicii pentru o anumită arie de procese sau sisteme IT:
• Livrarea internă
• Multi-sourcing
• In-sourcing
• Joint Venture
• Out-sourcing complet
• Best-of-bread consortia
• Brand Services Company (BSCo)
• Prim contractor.


Gartner a redat diferite modele de relaţii ale sourcing-ului în cadrul spaţiului strategiilor de sourcing în funcţie de două caracteristici organizaţionale importante:
• Axa Dezvoltare internă vs Cumpărare servicii
• Axa nivelurilor de concurenţă.


Primul model este cel prin noi înşine, livrarea internă, cu o caracteristică principală:
Organizaţia IT internă oferă servicii întreprinderii şi implementează noi servicii şi arhitecturi prin intermediul activităţilor interne.
De ce este prima tentaţie în a dezvolta intern serviciile IT, fiind modelul istoric cel mai uzitat în cadrul companiilor:
• Totul este administrat prin relaţii directe între o organizaţie şi membrii săi.
• Modelul este mai elastic, deoarece managerul unităţii poate schimba regulile şi procesele cât de des este nevoie şi în măsura în care este necesar.
De ce lumea caută soluţii alternative cu care să iasa din modelul intern:
• Este modelul de sourcing cel mai limitat din punct de vedere al scalei (ex: mărimea operaţiunilor) şi al cunoştinţelor (ex: experienţă, inovare şi disponibilitate resurse suplimentare).
• Prezintă costuri graduale pe termen lung, guvernarea este dificilă, eficienţa acţiunilor mai redusă.
Căutând soluţii alternative, se ajunge de fapt a separa acele componente care se pot externaliza şi a se aloca unor parteneri externi în a le susţine. Astfel, se ajunge la unul din cele mai populare modele de outsourcing: multi-sourcing- ul. Care e caracteristica acestui model de sourcing:
• Contracte individuale de outsourcing stabilite pentru anumite funcţii IT sau procese de business, utilizând abordarea Best-of-breed (cum vom vedea într-un număr viitor), prin aplicarea tacticilor şi înţelegerilor competitive.


În general, se utilizează unul sau mai mulţi furnizori de infrastructură IT (centre de date, reţele sau management clienţi), păstrând aplicaţiile şi proiectele dezvoltate intern.
De ce este atât de popular:
• Este o pârghie importantă pentru a accesa cele mai bune capabilităţi ale furnizorilor într-un mediu foarte competitiv.
• Inovaţia este disponibilă direct de pe piaţă.
• Dacă sunt administrate în mod adecvat, conferă agilitate, flexibilitate şi scalabilitate.
• Creşte eficienţa şi reduce costurile operaţionale.
• Asigură o guvernanţă profesionistă, contractual între client şi furnizor.


Dar care ar fi dificultăţile:
• Uşor de implementat; dificil de excelat.
• Necesită capabilităţi înalte de management.
• Modelul cel mai des utilizat pentru IT, adesea presetat.
• Clientul este “integrator de servicii” între diferiţi furnizori.
În numerele următoare vom preciza caracteristicile celorlalte modele de outsourcing şi ce se întâmplă în prezent pe piaţa românească şi care sunt tendinţele. Companiile româneşti au şansa de a prelua cele mai bune experienţe vestice fără a mai experimenta aceleaşi greşeli, deoarece erorile de management costă, iar timpul de schimbare a unei strategii ia prea mult timp. Competitivitatea pieţei şi criza prezentă necesită apelarea la modele testate şi de succes.



Dr. Călin Rangu
VicepreŞedinte Raiffeisen Informatik Austria



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite