Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Produs contra marketing

16 Decembrie 2004



Vi s-a intamplat sa pierdeti o afacere chiar daca aveati un produs mai bun? Ati fost refuzat de un prospect chiar daca acesta a recunoscut ca aveti un produs mai bun? Motivele care stau la baza ratarii unei afaceri sunt multiple insa cele mai frecvente sunt: o echipa slaba de vanzari sau un marketing ineficient. Adevarul, mai mult sau mai putin acceptat de manageri, este ca marketingul bun face mai mult decat produsul bun.


Un exemplu foarte cunoscut care sustine aceasta afirmatie este cel al videorecorder-elor VHS si Beta. La momentul aparitiei videorecorder-ului erau disponibile doua tehnologii VHS si Beta. Astazi Beta este aproape inexistent pe piata consumer, tipul VHS avand o cota de piata uriasa. Chiar de la inceput Beta s-a dovedit un produs mai bun, iar astazi numai profesionistii utilizeaza acest model pentru inregistrare si editare video. Pe piata de masa insa marketingul pentru VHS a batut produsul mai bun Beta.


Marketing pentru aplicatii software
In industria aplicatiilor software majoritatea companiilor cred in calitatea produsului iar strategia este ca profitul sa fie investit in dezvoltare. Managerii pot cuantifica foarte usor, in linii de cod, avantajele angajarii unui programator in plus. Nu acelasi lucru se intampla si cu marketing-ul. Pentru un manager investitiile in marketing nu aduc niciodata certitudinea unui castig. Va creste numarul lead-urilor de calitate? Vom fi recunoscuti ca lideri de piata? Numele companiei va fi de notorietate? Va creste numarul clientilor?


La aceste intrebari puse sau nu de un manager, dar care exista cu siguranta, marketing-ul poate oferi un raspuns pozitiv. Un marketing eficient poate dezvolta lead-uri de calitate, poate creste numarul prospectilor si poate ajuta la castigarea clientilor. Pe de alta parte un marketing deficitar poate dauna vanzarilor. Pe ansamblu marketingul este un instrument critic care trebuie pentru bunul mers al oricarei afaceri sa fie de succes.


Nota bene, in marketing
Mai toate cartile americane de profil mentioneaza cateva puncte ce trebuie avute in vedere pentru o politica de marketing reusita.


1. Publicul tinta trebuie cunoscut foarte bine
2. Nu cheltuiti prea putin (dar nici prea mult)
3. Marketingul nu poate fi delegat
4. Marketingul nu se refera doar la produs
5. Investiti in credibilitate
6. Fiti consistenti mai mult decat inovativi
7. Feriti-va de termenele scurte de analiza si decizie
8. Marketingul nu trebuie amanat
9. Nu va imbatati cu propria apa rece


Lucrarea „Secrets of Software Success“ scrisa de Hoch, Roeding si Purkert ofera cele mai bune explicatii pentru aceste sfaturi. Ma voi opri la cea care probabil atrage cel mai mult atentia: „Nu cheltuiti prea putin, dar nici prea mult” Autorii lucrarii mentionate mai sus afirma ca suma medie pe care un leader trebuie sa o investeasca in marketing este dublul sumei investite in dezvoltarea produsului. Cat despre „nu va imbatati cu propria apa rece”, autorii sustin ca cele mai bune strategii nu apar din interiorul propriei echipe si ca persoanele care nu fac parte din departamentul de marketing si nu sunt implicate in aceasta sunt indicati pentru a testa mesaje si idei. Este vorba mai ales de persoane care au legatura cu piata: consultanti, clienti, echipa de vanzari etc.
Clientii: presupunand ca din piata tinta fac parte si clientii actuali, acestia sunt o sursa buna de fedback. De la clienti se poate afla ce surse de consulare au, ce asteptari etc.


Analistii: firmele de analiza si consultanta au cea mai buna relatie si intelegere a pietei. Evident ca analistii cer bani insa la fel de eficient este audierea acestora la conferinte, in presa etc


Echipa de vanzari: oamenii de vanzari au o legatura buna cu piata insa sunt influentati de proiectele curente de ultimul proiect incheiat sau de ultimul prospect. Este importanta consultarea unui mai multor oameni de vanzari si obtinerea unei concluzii generale.


„Marketingul nu se refera doar la produs“ este o mentiune extrem de importanta. Multe companii au un produs si o tehnologie excelente. Discursul lor se canalizeaza pe tehnologie si pe caracteristicile produsului si se asteapta ca prospectii si clientii sa inteleaga aceste valori. E bine de stiut insa ca deciziile de achizitiei precum si definirea cerintelor se face la nivelul managementului de business si nu tehnic. Pentru un IT manager, C++, SQL sau XML pot avea o relevanta importanta, insa pentru un om de afaceri acest subiect nu spune nimic. Pe acesta il va interesa impactul tehnologiei si al produsului in activitatea firmei sale, alaturi de valoarea investitiei si modul de recuperare a acesteia. In general clientii nu cumpara tehnologie sau functionalitati ci cai de imbunatatire a activitatii, de reducere a cheltuielilor sau de generarea a unui profit suplimentar. Pe aceste idei trebuie sa se canalizeze o buna strategie de marketing si nu uitati: marketingul bun face mai mult decat produsul bun.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite