Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Platforma unică de autentificare, pe agenda ASSI

24 Iulie 2009



Strategia Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI) intitulată e-Romania include şi realizarea unei platforme unice de autentificare
la nivelul administraţiei publice, de a cărei implementare se va ocupa Agenţia pentru Serviciile Societăţii Informaţionale (ASSI).


Conform unor estimări de anul trecut, făcute de reprezentanţi ai companiilor furnizoare de servicii de certificare electronică, în România semnătura electronică este utilizată de circa 5.000 de firme şi aproximativ 50.000 de utilizatori.


În general, în lume, primele două segmente atacate sunt cel guvernamental şi cel bancar. Este de aşteptat ca introducerea obligativităţii achiziţionării semnăturii electronice de către primăriile din ţară să crească nivelul de utilizare al semnăturii electronice, însă procesul va fi unul destul de lung. Ministerul Comunicaţiilor, prin ASSI, a început dezvoltarea unui mecanism unitar de autentificare în cadrul tuturor sistemelor administraţiei publice.


„Toate sistemele informatice au un modul de autentificare. Interacţiunea dintre cetăţean şi sistemele administraţiei trebuie să includă o metodă prin care părţile se identifică una faţă de cealaltă. Autentificarea se poate face cu nume de utilizator şi parolă, cu certificat digital simplu, cum se practică în special în cazul unor sisteme închise, cu token (OTP), soluţie folosită în mod special de bănci, sau cu certificat digital calificat”, declară Toma Cîmpeanu, vicepreşedinte ASSI.


Alegerea variantei optime implică o analiză financiară şi o analiză a riscurilor. Vicepreşedintele ASSI subliniază însă că propunerile ASSI şi deciziile ministerului nu vor afecta în nici un fel piaţa liberă şi jucătorii activi în domeniul serviciilor de certificare, instrumentele ce vor fi implementate neconcurând oferta acestora. În momentul de faţă, în România, există trei furnizori de servicii de certificare bazate pe certificate calificate, toţi trei fiind acreditaţi. E vorba de companiile Trans Sped, Certsign şi DigiSign. Acreditarea este valabilă doi ani şi se poate reînnoi.


„Nu vrem să concurăm aceste companii, nu vrem să le afectăm activitatea, nu vrem să impunem de la agenţie un certificat digital atrăgând practic dintre clienţii lor. Mai mult chiar, posesorii de certificate digitale le vor putea folosi acum şi în relaţia cu administraţia. Pe de altă parte, dorim să dezvoltăm un mecanism unitar de autentificare în cadrul tuturor sistemelor administraţiei publice, pentru că cetăţeanul nu trebuie să aibă o agendă cu parole şi nume de utilizator”, mai spune Toma Cîmpeanu.


Practic, această platformă de autentificare unică naţională este un element de infrastructură care va fi utilizat de către toate sistemele prin care se oferă servicii publice electronice.


„Şi pentru cei care dezvoltă sisteme este util, pentru că ei nu vor mai cheltui bani suplimentar ca să-şi facă propriul modul de autentificare securizată. În al doilea rând, metoda de autentificare va fi mult mai sigură contribuind la creşterea încrederii în sistemele administraţiei”, explică vicepreşedintele ASSI.

Cum se va autentifica cetăţeanul?

ASSI lucrează la o variantă pe care o va prezenta MCSI cât de curând.


„Sunt în discuţii mai multe instrumente. Probabil instrumentul cel mai simplu de utilizat, dacă comparăm cele trei instrumente clasice, ar fi parola şi numele de utilizator, însă nu cred că vom merge pe un nivel atât de redus de securitate. Mai degrabă vom opta pentru o variantă bazată pe instrumente de tip PKI. Dar cu certitudine nu va fi vorba de o variantă care să se suprapună peste serviciile şi produsele pe care le oferă jucătorii pe piaţă”, precizează Cîmpeanu.


Solicitarea obţinerii informaţiilor pentru autentificarea în sistemul administraţiei publice se va face online, iar livrarea se va face automat către beneficiar, după verificarea identităţii. Însă, cine va suporta costurile? „Partea financiară este încă în construcţie. Sunt nişte decizii strategice care trebuie luate. Experienţa din unele ţări ne arată că statul a plătit pentru cetăţean. Practic, printr-un mecanism online creştem confortul cetăţeanului, fiind şi o dovadă de respect pentru acesta”, adaugă vicepreşedintele ASSI.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite