Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Platforma unică de autentificare, pe agenda ASSI

24 Iulie 2009




Interoperabilitatea e esenţială

Toma Cîmpeanu precizează că ASSI lucrează deja la introducerea unor standarde de interoperabilitate, iar după consultările cu ministerul în privinţa formatului, vor fi publicate. „În general, o autorizaţie se obţine nu de la o singură instituţie, ci implică mai multe avize. E păcat să lăsăm cetăţeanul să fugă de la o instituţie la alta, când poate să «alerge» informaţia pentru el. Aceste sisteme trebuie să colaboreze, astfel încât cetăţeanul să se adreseze unei singure instituţii şi automat cererea lui să urmeze un traseu interinstituţional. Pentru a exista acest traseu, se impune reglementarea unor standarde clare de interoperabilitate, atribuţie care revine în parte şi ASSI”, spune Cîmpeanu.


În acest context, anul acesta ASSI dezvoltă un proiect care se numeşte Punctul de Contact Unic (PCU). PCU electronic este un sistem informatic prin intermediul căruia persoanele juridice din toate statele membre U.E. vor putea obţine, online, autorizaţiile necesare în vederea desfăşurării activităţilor de prestare de servicii în România.


„Dacă vorbim de interoperabilitate, atunci trebuie să existe interoperabilitate şi la nivelul autentificării persoanelor. Un instrument de autentificare şi această platformă naţională de autentificare vor fi implementate în primul rând în administraţia publică locală şi centrală”, menţionează vicepreşedintele ASSI, care adaugă că semnătura electronică trebuie să fie legată de funcţionar, nu doar de instituţie, deoarece fiecare persoană este responsabilă pentru actele şi acţiunile proprii.


„Să luăm situaţia în care aceeaşi cerere poate fi avizată de cinci oameni dintr-un birou. Ea pleacă cu un aviz al biroului. Nu va fi niciodată clar care dintre cei cinci a dat avizul. Pentru responsabilizare trebuie să evidenţiem care persoană a dat avizul favorabil şi pe ce document. Mai mult, cât timp documentul va fi într-un sistem informatic şi toţi vor pune avize electronice, se va putea urmări timing-ul soluţionării cererii cetăţeanului.”


Termenul de implementare a unui astfel de sistem este de aproximativ 3-6 luni, fără a introduce şi livrarea propriu-zisă către cetăţeni sau termenele legale de la licitaţii. Pentru a accepta această autentificare, sistemele administraţiei trebuie să fie reconfigurate. „Nu este un sistem care se naşte peste noapte şi, probabil, va avea o dezvoltare incrementală. Vom conecta treptat, din ce în ce mai multe sisteme, până va exista un singur mod de autentificare”, mai spune Cîmpeanu.


Încă nu e sigur dacă licitaţia pentru dezvoltarea platformei unice de autentificare va avea loc în acest an. „Sistemul va fi prevăzut cu nişte conectori, un fel de prize universale, cu un standard de interconectare public. Orice sistem care va dori să se conecteze la această platformă o va putea face foarte simplu. Vom minimiza efortul pe care va trebui să-l facă proprietarul sistemului informatic conectat. Costurile nu vor fi semnificative”, menţionează Toma Cîmpeanu.


Instituţii publice care folosesc şi promovează semnătura electronică pentru transmiterea documentelor:


- Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
- Sistemul electronic de Achiziţii Publice (SEAP)
- Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
- Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
- Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Privat
- Inspectoratele Teritoriale de Muncă



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite